Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er ei jente på 20 år, og har nettopp fått beskjed om at jeg muligens ikke kan få barn.

gått på p-piller i mange år, og sluttet i juli. Da kom ikke mensen tilbake, så jeg oppsøkte lege. Fastlege sa det var helt normalt, men tok en blodprøve. den viste da at jeg hadde en hormonforstyrrelse. Bestilte da time på Volvat, og innvendig ultralyd viste små cyster på eggstokkene. Men fikk ikke beskjed om det var PCO eller PCOS. Det eneste jeg fikk beskjed om var vektreduksjon, så ville alt ordne seg av seg selv, og cystene ville bli borte!? Kan det virkelig være så enkelt? Jeg er jo livredd for å aldri kunne få barn!

Fikk beskjed om å fortsette med p-piller, men har jo egentlig ikke noe lyst til det da. Blir tilstanden værre når jeg slutter?

Lest endel her om Metaformin, hjelper det for vektreduksjonen? og kan man ta det mens man går på p-piller? skjønt at vektreduksjon kan være vanskelig med denne diagnosen.

jeg har hørt så mye forskjellig, og blir så enormt forvirret. Håper noen kan hjelpe meg :) det virker ikke som om fastlegen har peiling på dette i det hele tatt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Supahfly.

Først og fremst: Det var trist at du også har blitt "en av oss", for pcos er ikke kjekt. MEN: Det er ikke umulig å få barn! Dersom du går inn på pcosforumet finner du mange solskinnshistorier fra jenter som har pcos. Mange har fått barn på "naturlig" vis, mens andre kanskje har behøvd litt hjelp i form av for eksempel pergo eller IVF.

Jeg er 28 år, og fikk diagnosen pcos for ca 1 år siden, etter at jeg hadde en sa i november i fjor. Innvendig ultralyd viste masse cyster på eggstokkene. Jeg har ikke tatt hormonprøver enda, men regner med at de er i "ubalanse". Jeg er overvektig, og fikk også beskjed om å slanke meg. Så nå er jeg i gang på ketolysedietten og har tatt av 6 kg på 6 uker. Jeg bruker ikke metformin, men vet at mange pcos'ere har hatt stor hjelp av det. Dette fordi det senker blodsukkernivået i kroppen. Mange som har pcos er også insulinresistente, det vil si at man ikke forbrenner sukkeret i blodet så godt, og dette lagres som fett. Mer fett betyr vanskeligere å bli gravid, og farlig magefett.

Send meg gjerne en pm dersom du vil snakke. Jeg er ikke av de mest erfarne, men kan hjelpe deg så godt du kan.

Planlegger du å bli gravid? Hvis ikke kan Diane ppiller være et godt alternativ. Dette minsker symptomene og man føler seg bedre. Jeg gikk på disse i et halvt år. Ellers anbefaler ikke leger generelt at man går på andre ppiller enn dette, pga at hormonene kan bli enda mer forstyrret.

Lykke til!

:) fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...