Gå til innhold

Fødselsstipend og foreldrepenger

*venter maigutt*

Anbefalte innlegg

Jeg er student og har termin i slutten av mai. Vi har tenkt det slik at jeg skal være hjemme med barnet frem til jul (med permisjon fra studiene), og at pappaen skal være hjemme resten av permisjonstiden, slik at jeg ikke mister mer en ett semester fra skolen. Han jobber fulltid, mens jeg er fulltids-student og jobber ca 15t/uka.

Kan jeg få fødselsstipend fra Lånekassen i 42 uker, selv om pappaen og jeg deler på permisjonstiden?

Han har jo ikke krav på 6 uker med pappaperm siden jeg ikke har jobbet over 50%, men vi kan vel fortsatt velge å dele permisjonstiden?

Fortsetter under...

Jeg er akkurat i samme situasjon og aner ikke hva jeg har krav på eller hvordan vi skal gå fram, termin i februar.

jeg vil ha permisjon fram til august med fødselstipend.men mister man ikke dette om far da tar ut foreldrepenger fra august?jeg har heller ikke jobbet nok til at far kan få pappaperm,er fulltidsstudent.

hvis jeg mister fødselstipend når han evt tar permisjon på gradertstilling(29 UKER) taper vi jo en del penger.

hva gjør vi??

jeg er student og har termin 25.november. Har vært vanskelig å få helt konkret info fra Nav ang dette. Etter litt fram og tilbake har jeg forstått at jeg må være fulltidsstudent eller jobbe minimum 75% for at mannen min skal kunne ta permisjon. i forhold til lånekassa er jeg ikke helt sikker, men tror man får penger i 39 uker etter fødselen uansett. Mannen min tar ikke permisjon før etter det.

Man kan bare kombinere fødselsstipend hos mor med graderte foreldrepenger fra far.

En person kan ikke kombinere fødselsstipend og foreldrepenger.

Graderte foreldrepenger må taes ut tidligst 6 uker etter fødsel og senest 12 uker etter fødsel. Etter uke 12 begynner de 29 ukene å tikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...