lizaloo Skrevet 29. oktober 2008 #1 Skrevet 29. oktober 2008 Hei. Lurer litt på hvordan det er med soving hos dere? Begynner dere å se noe mønster i sovingen? Og hvor mye sover de i løpet av et døgn? Vi sliter med sovingen her. Hun våkner veldig tidlig og da har hun gjerne styrt en del i løpet av natten. Om morgenen kan hun være våken 1.5 time før hun må sove, men det er kl 0600 om morgenen Utover dagen er hun gjerne våken 1t før hun er trøtt igjen. Hun sover da 45 min og våkner da ofte, men er fortsatt veldig trøtt og må da bysses videre. Skjønner ikke hvorfor hun sover så lett og ikke klarer å sove videre selv? Ut over ettermiddagen blir hun veldig trøtt, men vansklig å få til å sove og hun er da gjerne sur og grinete. Vi må da legge henne i 1930 tiden. Da kan hun sove 2-3-4 timer før hun vil ha mat. Og etter det er det hipp som happ. Det kan nesten virke som døgnrytmen hennes er litt skjev, at hun helst skulle tatt kvelden i 5 tia, siden det er morgen i den tia Og hun er så sur på kvelden. Men hvordan kan vi snu dette da? Vi begynner å bli litt sliten nå, men håper det vil rette seg opp etterhvert? Hvordan er det hos dere da og er det noen med gode soveråd? PS har forresten funnet ut at hvis hun får gråte litt, så sovner hun av seg selv etterhvert, det er vel Ok? bare snakk om 20-30sek da....
2 fine små Skrevet 29. oktober 2008 #2 Skrevet 29. oktober 2008 Har ingen kompetanse til aa svare paa hvordan dere har det, men kan si noe om hvordan vi har det. Og her er vi veldig paa at det er VI som laerer lille venn opp i hva som er normalt, i den grad det er mulig da. Vi har hatt to lette babyer (bank i bordet) saa kanskje daarlig eksempel her da. Tja, synes det varierer litt enda jeg ang hvordan soevnmoensteret er, 2,5 mnd lille venn naa, men....og vi har flere forskjellige varianter, alt etter naar det passer mamma aa staa opp, hehe.... Det aller viktigste for meg er at det er jeg som bestemmer naar hun faar komme ut av sengen og naar hun faar komme ut av rommet. Legger seg for kvelden en gang rundt 1900 og spiser vel igjen en gang foer midnatt. Vi legger rett tilbake men ammer gjerne i stuen med noe lyd men ikke baann guffe. Saa er det i soevn igjen og jeg ammer en gang rundt 0300 eller en gang rundt 0200 og 0500 alt etter hvordan natten er, det varierer altsaa litt enda, sikkert litt med melkemengden aa gjoere. Saa er det mat igjen en gang rundt 0600/0700 og da er hun oppe med pappa paa kjoekkenet og det er han som mater. Saa kommer hun inn til meg igjen og sover videre, gjerne med en liten kosetaar paa 3-4 min foer hun bikker. Og vi sover til 0900 eller det passer meg aa staa opp foer det. Det er saa deilig naar jeg klarer aa staa opp f.eks. 0800 og faar den timen alene, mmmmmmmm..... Men det vi gjoer er at vi aldri bysser i soevn bevisst, det maa vaere dersom det bare skjer tilfeldig at hun sovner ved puppen, paa fanget eller noe. Jeg er noeye med aa legge fra meg babyen, det gjoer jeg forresten hele dagen ogsaa. Hun ligger ikke hele dagen altsaa, hehe....men jeg legger henne fra meg i ny og ne litt her og der hele dagen. Det samme er naar hun legger seg for aa sove, samme naar paa doegnet det er, soerger for at hun er toerr, mett og litt kost med og legger henne i sengen. Da sovner hun etterhvert, noen ganger med litt klynking foerst, andre ganger og de fleste ganger uten. Men hun kan godt ligge og vaere vaaken en stund foer hun sovner. Blir det krampegraat tenker jeg at hun er mer sulten, har baesjet igjen eller trenger 5 min (ikke mer) kos eller en rap eller noe. Da sjekker vi dette og legger henne tilbake igjen innen 6-7 min. Da er som regel alt i orden. Soverommet er rett innenfor der vi sitter paa kveldene og hun hoerer oss med nesten lukket doer og helt moerkt rom. Saa det som fungerer for oss er at hun venner seg til aa bli lagt for seg selv, men at vi hele tiden er innen rekkevidde med lyd, lukter og noen ganger kan hun se oss. Men vi er ikke fysisk til stede verken i samme rom eller bysser paa og koser med henne om du forstaar. Jeg er en av de som baerer babyen min, men mest fordi det er praktisk og greit og koselig av og til, ikke fordi jeg er tilhenger av noen bestemt attachment-teori.... =o) Og ang. siste spoersmaal du har, sier jeg enkelt og greit NEI. Men det er meg da, jeg forstaar ikke problemet med at en baby smaagraater seg i soevn noen ganger, da graat og pludring er det eneste verbale spraaket de har... Lykke til og klem fra meg.
lizaloo Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. oktober 2008 Hei Ja det er ikke snakk om at hun gråter, mer surving. Hun klarer ike å finne søvnen selv, men når hun ligger å surver litt finner hun den. Jeg kjenner jo gråten hennes nå og dette er mer trøtte gråt. Begynner hun å gråte skikkelig tar jeg henne opp med en gang. Og det er ikke snakk om lenge. Det er ei jente med temperament dette. Hører om folk som har bebiser som nesten ikke gråter, min gråter når hun våkner, når hun sovner, før hun spiser, etter hun har spist, når jeg kler av henne og når jeg kler på henne, så terskelen for å høre baregråt blir kanskje litt høyere enn med de som har babyer som nesten aldri gråter. Jeg kan heller ikke legge henne fra meg, sitte med henne på fanget, eller stå stille med henne....... Det må være bevegelse:) Men håper det går seg til når hun blir litt større:)
uanonym Skrevet 29. oktober 2008 #4 Skrevet 29. oktober 2008 Godt å høre at det er flere som ikke har fått helt skikk på sovinga enda! Her er natta grei, vesla sovner seint, gjerne kl 12-01 , sover til hun ammes ca 05 og sover så til ca 10. Da tar jeg henne opp og hun spiser og leker ca en time før hun blir trett igjen. Dette er ganske fast, men hvor mye og hvor ofte hun sover på dagen og kvelden er veldig forskjellig. Synes det er vanskelig å få henne til å sove noe mer enn 10 min i slengen på dagtid, da må det i såfall være i fanget eller at vi kjører bil eller triller. Har prøvd å være bevisst på at hun skal lære seg å finne søvnen selv, men om vi legger henne ned når hun er våken så vræler hun, høyt og lenge, og det synes vi ikke er bra når hun er så lita! Hun tar ikke smokken heller så det er umulig å roe henne uten å ta henne opp. Så vi satser på at ting skal gå seg til etterhvert, det viktigste er egentlig at hun sover godt om natta!
Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #5 Skrevet 29. oktober 2008 Begynner å se et mønster nå. Litt varierende for når hun står opp, kommer an på hvor bråkete storebror er når han kommer inn på rommet om morgenen. Det er alt fra 06.30 til 09.30 (når storebror skal i bhg. må hun vekkes senest 08.45 for at vi skal rekke mating og stell). Hun klarer å være våken i ca. 1 time før hun trenger en dupp. Har begynt å skrive opp når hun spiser og sover for å se om det er et mønster og det begynner å danne seg et mønster nå. Selvfølgelig alt ettersom hva vi gjør. Triller vi tur, så kan hun sove lengre osv. Hun har noen smådupper på 30, 45 og 60 min. Også har hun som regel en lang i løpet av dagen. Den lange er på 2,5 til 3,5 time. Hun legges mellom 18 og 19, og får da første måltid mellom 04 og 06.
lizaloo Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. oktober 2008 Ja det er greit å få sove om natten, det savner jeg. Men vi har valgt å legge henne 1930, da legger vi storebror å, slik at vi får et par timer i fred og ro (som oftes:)) Men regner med at hun etterhvert vil sove 10-12 timer om natten m/mating da. håpe håpe Det går vel greit med lite soving på dagen hvis hun er i godt humør:) Det hadde ikke gått her, etter ca 1 time er hun trøtt igjen.....
lizaloo Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 29. oktober 2008 Så deilig da! Snuppa her vil gjerne spise hver 3 time og med det resultatet at hun blir dårlig i magen i løpet av natten og ligger å trykker på en bleie fra 3-4 og utover:) Hvorfor kan hun ikke bæsje på dagtid? Jeg har også begynt å skrive opp og er litt redd or at hun sover for mye på dagen. Hun sover ca 5-6 timer tilsammen, en til to lange dupper og et par tre små dupper. Men søvn skal jo avle søvn eller?
*En rosa og en blå* Skrevet 29. oktober 2008 #8 Skrevet 29. oktober 2008 Snuppa vår er 14 uker, og vi begynte å få rutine på dagene for kanskje 2-3 uker siden. Vi står opp mellom 7 og 8 en gang, da får hun pupp (etter at jeg har pumpet ut ca 60 ml så hun skal slippe å få spruten i halsen...) Så går vi på badet, og hun ligger naken på badegulvet og leker seg og pludrer mens jeg går i dusjen og ordner meg. Så tar vi morgenstellet på henne. Nå er det ca en time/halvannen time siden vi sto opp, så nå får hun litt mer pupp. Som oftes sovner hun ved puppen. Mens hun sover formiddagskvilen sin, spiser jeg frokost og gjør litt husarbeid. Formiddagskvilen er bare på mellom en halvtime og en time. Etter neste måltid har hun en lang soverperiode på mellom 2-3 timer, da går vi gjerne tur. Så vil hun ha pupp igjen, og så passer jeg på at hun har en liten lur til på mellom en halvtime og halvannen time på ettermiddagen. Her må jeg ofte trille henne i søvn, men det holder gjerne å bare gå en tur rundt kvartalet. Jeg fikk vite av en venninne at når de er så små så bør de ikke være våkne i mer enn 2 timer av gangen, så jeg er blitt påpasselig med å få henne til å sove dersom det nærmer seg 2 timer. Så får hun kanskje litt pupp igjen før vi tar kveldsstellet i 18.30-tiden, og så siste puppen før hun legger seg ca 19.30. Noen ganger sovner hun ved puppen, noen ganger ligger hun noen minutter og klager litt før hun sovner. (Skriker ikke, bare ynker seg) Og da sover hun til en gang mellom 3 og 7. Og for å svare på spørsmålet ditt, så mener jeg det er helt ok at hun skriker i 20-30 sek før hun sovner. Jeg vil jo ikke si det er gråting i det hele tatt. Det er ofte snuppa vår gråter i det jeg kler på henne ytterklær og pakker henne ned i vognen, og da kan jo det faktisk gå noen minutter før vi kommer oss ut av huset. Med det samme vognen kommer i bevegelse, så blir det stille. Men vet du - de tåler det! ;-)
annesmil Skrevet 29. oktober 2008 #9 Skrevet 29. oktober 2008 Vi hadde en fin rytme, men så ble han forkjølet med feber og tett nese. Det er nå to uker siden, etter det så er det som han ikke finner tilbake til rytmen sin... : ( har prøvd masse, men ingenting virker. Så har funnet ut at kanskje jeg prøver for mye, så det jeg startet med i dag er åla han gjøre akuratt om ahn vil! Han fårmat når han vil, sover når og hvor han vil +++ og faktisk "bank i bordet" for første gang på lenge sovnet han som en stein av seg selv i senga si alene l 20.00!!!! Og ang gråtingen, en så gammel baby kan fint gråte litt, noen babyer må faktisk gråte litt for å sovne. Du hører jo selv om det er redsel eller smerte som forårsaker gråtingen, er det ikke det å kan de fint ligge litt. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå