sprø prøver Skrevet 29. oktober 2008 #1 Skrevet 29. oktober 2008 Da har vi fått godkjent vår søknad om PGD. Det jeg er usikker på nå, er hvilket sykehus vi skal velge. Vi fikk valget mellom Stockholm og Brussel. Jeg ringte Ullevål i dag og spurte, og de var litt usikre. Han ene overlegen jeg snakket med, hadde ikke erfaring med Brussel, men ,mente det var kortere ventetid der, men hadde vært på studietur dit i vår, og mente at den medmenneskeligheten kanskje ikke var den største, men at de faglig var helt ok. Ventetiden i Sverige var vanskelig å anslå mente han, men fra 1/2 til 1 år. Hva ville dere gjort og tenkt?
♥♥Vilsågjerne♥♥ Skrevet 29. oktober 2008 #2 Skrevet 29. oktober 2008 Hei Sprø prøver ) Gratulerer med innvilget søknad,det føles nok godt å vite at en er et steg på veien.Jeg har ingen erfaring med pgd,og da heller ikke med klinikkene du henviser til.Men tenkte likevel jeg skulle fortelle det som først slo meg når du skrev om klinikkene.Du skrev at det ene overlegen hadde sagt at medmenneskeligheten ikke var den største ved den ene klinikken...Det er noe mange av oss vanlige prøverørere opplever ved de offentlige klinikkene til stadighet...Synd men sant... Men hvis overlegen mente at de faglig sett stod like sterkt i Brussel som de på Karolinska sjukehuset i Stockholm,så ville trolig jeg latt dem fått en sjanse fremfor å vente i lange tider på å få komme inn hos de andre. Uansett-lykke til med prosessen ! Spennende tider for dere nå ! Hilsen
lindynatt Skrevet 29. oktober 2008 #3 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg ville valg Bruessel fordi de virkelig er gode, de har et veldig godt rykte her i Tyskland og mange reiser dit fordi lovene her er så strenge.
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 Tror nok du skal snakke med legen din om å få skjekket opp ventetiden her i stockholm. Vi har värt borti i karolinska i forbindelse med IVF og ventetiden der er på 1 år og 9 mnd.... Men de var veldig flinke da:)
sprø prøver Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 30. oktober 2008 Ringte og snakket med folka på komtor for behandling i utlandet i dag, og de sa at ventetiden i Stockholm var lik den i brussel. De sa også at gjennomsnitt ventetid i sth var ca 1/2 år. når var du inne da?Lenge siden?
pærebanan Skrevet 2. november 2008 #6 Skrevet 2. november 2008 Heia:-) vi venter nå på å få søknaden om pgd behandlet. Legen vår sa at de var like flinke på Karolinska som i Brussel, men han pratet varmt om Brussel og om hvor dyktige de er. Du må fortelle hva dere bestemmer dere for.. Det er så utrolig spennende å følge med på dette siden vi selv er i samme båt:-)
sprø prøver Skrevet 2. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. november 2008 Hei. Åh, det er så godt med dette forumet - å snakke med andre i samme situasjon. Man føler seg til tider veldig ensom i denne "barn/gravid" verden. Vi bestemte oss for ikke å skrive noe ekstra ang ønsket behandlingssted. Vi fikk inntrykk av at de sjelden sendte pasienter ( vi går vel under den betengelsen?)til brussel, så satser på at det blir Stockholm. Spiller forsåvidt ingen rolle for oss. Sendte kopi til kontoret for behandling i utlandet på torsdag, så da er det bare å vente. Hva "feiler"deg/dere? Jeg har translokasjon mellom kromosom 14 og 17, men frykter at det er mere feil med meg også. Jeg har vært gravid 4 ganger, men det går galt kjempe-kjempe tidlig hver gang. Bare såvidt fått påvist positiv test, så går det galt.
pærebanan Skrevet 3. november 2008 #8 Skrevet 3. november 2008 Jeg har en kromosonfeil, en kronisk diagnose. Den har 50% arvelighet. Det er faktisk ingen i min egen familie som har den diagnosen fra før av, så jeg er en såkalt mutant... Har ett barn fra før, som er så heldig å ikke ha den diagnosen. Hva mer kan det være som feiler deg, tror du? Seng meg omså en pm dersom det er vanskelig å skrive det her... Så tungt det må ha vært å gått gjennom det du har. Får håpe det går bra nå i pgd-prosessen da:-) Vi ønsket oss heller ikke til en spesiell plass, lar det være opp til klagenemnda. Får vi velge, blir det nok der som legen vår anbefaler. Det er egentlig uansett det samme for oss. Vi har lyst å komme igang i løpet av våren. Synes også at det er kjempeflott med et slikt forum hvor vi treffer "likesinnede".. Sprø prøver - hvor omtrent bor du i landet da?
sprø prøver Skrevet 4. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 4. november 2008 Vi bor på Gjøvik. Neimen er du ikke enig med meg at det høres mer innviklet ut enn som så, når jeg mister så tidlig hver gang. Jeg mener: uansett er det naturlig at det varierer litt hvor langt man er på vei før man mister. Jeg har vondt for å tro at fosteret er like hardt misdannet de 4 gangene. Min kromosomfeil har også 50% arvelighet. Jeg går til legen med en gang jeg får blå strek, og får ca 25nivå på hcg, og det er jo nesten INGENTING. Begge to har vært på full utredning, og det var bare den kromosomfeilen de oppdaget, så det er vanskelig å si... Jeg opplever også en forferdelig dårlig kunnskap innen området blant både leger og sykehus. Hvor holder dere til da? Vi har også et håp om å komme i gang raskt, men det er også et bekymringsmoment i forhold til jobben. Jeg begynte i ny jobb i september, og i mars er det noe veldig viktig som de er totalt avhengig av at jeg er med. Hva skjer om jeg blir innkalt til sykehuset i den perioden? En kan liksom ikke spørre om man kan få det utsatt heller, og det er jo heller ingenting vi ønsker. Man grubler og tenker seg helt syk vet du....
pærebanan Skrevet 4. november 2008 #10 Skrevet 4. november 2008 Hmmm... høres merkelig ut. Jeg vil jo liksom tenke at de gangene du har vært gravid og mista, så kan det kanskje være den diagnosen/translokasjon som barnet har arva og ikke overlevd. Men, når det har hendt fire ganger... Da blir det mye!!! Er enig med deg om dårlig kunnskap om enkelte konkrete diagnoser. Også min. Har en genetiker som er kjempeflink og som setter seg inn i det han eventuelt ikke vet. Da vi ønsket oss til genetisk veiledning mtp pgd, ble vi først henvist til Oslo pga der sitter det to leger som har "min" diagnose som "sin" arbeidsområde..iallefall sånn delvis da.. Men, det gikk ikke. Vi er nå iallefall igang da. Nå venter vi bare på å få søknaden behandla og da er det å komme i gang fortest mulig:-) Huff, det der med jobb osv.. Mye grubling her også. Vanskelig!! Tror du ikke at ventetiden er lengre enn fram til mars? Slett ikke sikkert at du må reise på det tidspunktet, ser du:-) Ta det som det kommer, det går nok bra skal du se:-) Vi holder til i Tromsø-området/UNN.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå