vaffeljernet <3 Skrevet 29. oktober 2008 #1 Skrevet 29. oktober 2008 noen med erfaring fra ullevål og om man bør ønske hotell eller ikke? og ikke minst, blir alle sendt over på hotellet eller må man ønske å komme dit? jeg leser på nettsidene at man kan bli sendt over til hotellet allerede 3timer etter fødsel. gjelder det de som ønsker å komme dit, eller alle? jeg er førstegangs og begynner å bli kjemperedd for å bli sendt over på hotellet overlatt til meg selv rett etter fødselen. jeg kan jo ingenting om babyer eller amming eller noen ting. hvordan skal det gå da. hvordan er oppfølgingen etter fødsel? noen som har noen opplevelser å dele?
mira11 Skrevet 29. oktober 2008 #2 Skrevet 29. oktober 2008 HEia.. vi ble sendt på hotellet få timer etter fødselen. Er usikker på om vi hadde noe valg, men mitt inntrykk var at hvis du følte deg i OK form så er det pasienthotell som gjelder, men mindre du gir uttrykk for at du ønsker å bli på barsel. Jeg var som du; førstegangs med null peil på baby og amming. Trengte mye hjelp spesielt til amming, og måtte ringe for å få hjelp. Da var de hos meg i tre minutter før de måtte løpe avgårde til neste. Om natta da ungen skrek som besatt ringte jeg for å få hjelp. Det eneste de sa da var at jeg måtte prøve å amme (selv om jeg ikke hadde melk eller klarte å amme), og de kunne ikke hjelpe meg med noe på natten. På pasienthotellet er det ellers god mat til fastsatte tider. Vi endte ofte opp med at gubben dro ned og hentet mat opp på rommet til oss, da det er hektisk program med diverse undersøkelser av ungen og mor, så vi rakk ikke alltid måltidene. Jeg opplevde personalet som gode mennesker altså, men jeg følte ikke at de hadde nok tid til meg. Og jeg likte ikke å bli overlatt til meg selv. Hvis jeg kunne valgt på nytt (som førstegangs) så hadde jeg bedt om å bli på barsel.
mammanov08 Skrevet 29. oktober 2008 #3 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg skal føde på SUS, men der er det også pasienthotell Det er ikke mulig å velge hvor man ønsker å tilbringe den korte barseltida (på SUS er det 2 døgn...)Klarer man å tisse, gå og det ikke er noe galt med mor eller barn MÅ man på hotellet, og der blir man dessverre overlatt mest mulig til seg selv, har også hørt rykter om at ammehjelpen er i form av en video!!! Nei, alt var bedre før i tiden, da fikk nybakte mødre hvile på barsel i nesten ei uke, masse omsorg og hjelp fra de som jobbet på barsel, og ammehjelpen føltes vel kansje overveldene og det ble innført ett uttrykk som heter ammepress.. Et uttrykk jeg trur er fraværende i dagens samfunn grunnet mødre får lite eller ingen oppfølging. Jeg er kjempeglad jeg er 3 gangs fødene nå, da jeg fikk nr 1 i 2002 låg alle på barsel, det var trangt på rommene, vi var 4 stk på to manns rom, men som nybakt mamma er ikke komfort noe jeg brydde meg om, det viktigeste er å bli trygg på den nye rollen som mor, å lære barnet å kjenne og å ha noen rundt deg med erfaring du kan spørre når som helst om hva som helst!!
halloween-termin :) Skrevet 29. oktober 2008 #4 Skrevet 29. oktober 2008 Vet ikke om du kan velge, men jeg var på pasienthotell på Ullevåll sist. De har det travelt der- men du må bare stå på om du trenger hjelp til noe. Jeg likte veldig godt å være der. Fantastisk deilig å kunne være sammen med mannen min og dele opplevelsen og "oppgavene" - jeg fokuserte på amming - han det andre - bleieskift osv. Første natt var jeg på barsel. Tenker at jeg ønsker å komme rett på hotell denne gangen.
sykkelpumpe Skrevet 29. oktober 2008 #5 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg var på Ullevål for 4 år siden, og har en veldig positiv opplevelse fra hotellet. To timer etter fødsel ble jeg sendt i dusjen og etter det var det over på hotellet. Følte det egentlig som om jeg og mannen min var på ferie! Jeg sleit med amminga, og tilkalte hjelp når jeg skulle amme. Måtte vente litt noen ganger, men det var ikke noe problem. Jormødrene kommer innom når det er vakskifte og hilser på dere, så du vet at de er der. Da vi skulle dra, var jeg sliten på grunn av ammeproblemer, og derfor menete de at jeg skulle være igjen et døgn eller to til, sånn at jeg skulle slippe og stresse med dette hjemme. Jeg ville hjem, og da presiserte de veldig at hvis jeg trengte det, så var det ikke noe problem og komme tilbake. Føler at jeg fikk god oppfølging med andre ord. Blir kanskje overlatt mer til deg selv, men de er i nærheten om det trengs.
vaffeljernet <3 Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 30. oktober 2008 jeg tenker bare sånn at hvis man blir så overlatt til seg selv så kan jeg jo nesten bare reise hjem og få mamme til å komme på besøk. hun har mange barn selv og masse erfaring. vi har nemlig rett å slett ikke råd til å betale for at mannen min skal kunne bo på hotellet. han kommer jo til å være så mye som mulig på besøk, men om natta så blir jeg helt alene uten noe hjelp fra noen. kommer til å bli gal hvis jeg skal sitte ensom å forlatt på et hotellrom med en baby helt alene og bare en ammevideo på tv. (den videoen ligger jo på nettet så kan da se den hjemme og)
halloween-termin :) Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 Om du er bekymret så ville jeg ha ringt og snakket med de. Det kommer jevnlig inn jordmødre osv, men det er klart at du er mer overlatt til deg selv på et hotell... Ang hva dere gjør så ville jeg også se det an - hvordan du føler deg og hva du trenger. De kommer vel ikke til å jage ut kjæresten din om du trenger at han er der... Betaling handler vel like mye om måltider osv vil jeg vel tro... Jeg vet ikke hvor mye det koster for overnatting nå, men tror det var under 200 kroner den første gangen jeg fødte. Kanskje det går an å prøve å skrape sammen nok til at dere kan være sammen den første natta i allefall... Det tror jeg hadde vært en god investering.
vaffeljernet <3 Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. oktober 2008 ja, det høres så mye mer fornuftig ut når andre sier sånne ting. jeg har nok bare fått dette "marerittet" på hjernen og klarer ikke helt tenke rasjonelt til tider. er ikke engstelig for selve fødselen og svangerskepet har vært helt bra. men akkurat de første dagene etter fødselen og hva som skjer da, de har jeg skikkelig problemer med å takle. æsj!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå