Gå til innhold

Kan man vekke babyen når h*n sover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er 8,5 måneder og har av og til den siste luren sent på ettermiddagen. Er det greit å vekke han? Har tenkt at han bør få sove ut til han våkner av seg selv, men da kan han av og til sove til rundt halv 6-6, og det er jo veldig nærme sengetid. Hva gjør dere?

Skrevet

Ja, når han er så stor som 8,5 mnd og det er for de grunnene du beskriver så ville jeg vekket ham om han sov så lenge på ettermiddagen. Har han ikke fått faste sovetider ennå så ville jeg begynt å prøve å styre ham inn i et mønster slik at sovetidene ble mer forutsigbare.

Da datteren min var veldig liten (de første 2-3 mnd) fikk hun sove når hun ville, så lenge hun ville og jeg vekket henne bare dersom det var helt nødvendig. Men etterhvert som hun ble større begynte vi å passe på at hun ikke sov for sent på ettermiddagen. Fra cirka 6-7 mnd unngikk vi at hun sov etter kl 16 da det gjorde det vanskelig for henne å sovne om kvelden.

For en på 8-9 mnd passer det ofte bra å sove en liten lur tidlig på formiddagen og en liten lur igjen tidlig på ettermiddagen, f.eks 9-10.30 og 14-15 er tider som fungerer for mange.

Skrevet

Frøkna vår er 4 mnd og vi vekker henne ved kveldsduppen om den går over kl 18. De andre duppene i løpet av dagen får hun sove så lenge hun vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...