gifteklar gravid og kvalm Skrevet 29. oktober 2008 #1 Skrevet 29. oktober 2008 får man ikke pes for å kjøre med piggdekk før første november da?! om snøen ikke skulle kommet og man kjører unødvendig rundt med vinterdekkene lenge... Vi har bytta på den ene bilen, den har piggfritt så den har gått med vinterdekk siden helga. den andre har så dårlige piggfrie vinterdekk at sommerdekkene er bedre og vi venter på å få nye piggdekk til den. Så den kjører mannen rundt i med sommerdekk i dag... heldigvis bare småveier og ingen trafikk så det ikke går ut over andre enn han selv om han sklir i grøfta. Han kjørte jo veldig pent og sakte i dag. Men å legge om til de dårlige vinterdekka hadde vært verre... ikke spesielt populært om han hadde havnet i en ulykke med vinterdekk som ikke holder mål da...
Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #2 Skrevet 29. oktober 2008 Er vel ikke mer populært å havne i en ulykke med sommerdekk på vinterføre. Har man ikke dekk etter været får man la bilen stå. Ganske enkelt i grunn. Og nei, er det fare for snø/glatte veger får man ikke pes for å kjøre med pigger før 1. november.
~sjiraff~ Skrevet 29. oktober 2008 #3 Skrevet 29. oktober 2008 Ikke minst er det faktisk farlig å kjøre med piggdegg på tørr veibane. Bremselengden øker betraktelig!
gifteklar gravid og kvalm Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. oktober 2008 er det jeg mener... skal man legge om til piggdekk bare for å være på sikre siden uansett om det kommer snø eller ikke? Her fikk vi ikke noe forvarsel på snøen... mildt i går kveld og klarvær og snø på morgenen... jeg tror ikke det hadde vært så mye bedre å kommet i en ulykke 20 oktober med piggdekk på tørt vanlig føre heller om man hadde lagt om fordi man er redd for snø... Den snøen som kom nå kunne like godt ikke kommet eller kommet som vanlig regn her ved kysten. Har hatt morgener med frost i graset og kaldt vær men helt tørre veier, da har det jo gått fint med sommerdekk... Piggfritt har vi lagt om, men piggdekkene venter vi jo på da. Men om vi hadde fått de så hadde garantert ikke mannen lagt de på i går kveld bare for å være sikker. Da måtte han bytta i morges... virker så veldig lett for noen å se ned på de som kjører på sommerdekk på første snøen! Ja man skal ikke kjøre sommerdekk på snø men om man har dårligere vinterdekk enn det sommerdekkene er så er det jo det beste mens man venter på de nye. er mange som venter på dekk eller verkstedtime nå. Og om man bruker sunn fornuft og kjører pent og tar bremsetester osv så har man jo "forsikret" seg om at man klarer å kjøre på føret med de dekkene man har... Er jo ikke så lett som alle sier at man kan la bilen stå!!
Gjest tresmåmus Skrevet 29. oktober 2008 #5 Skrevet 29. oktober 2008 OM FOLK HAR FULGT LITT MED HAR DET I ÅR, mot normalt, I FLERE UKER GÅTT UT VARSLER OM AT VI HER PÅ ØSTLANDET NÅ MÅ LEGGE OM TIL VINTERDEKK (ikke bare folk i høyden). Dette er noe unormalt, da veivesen og andre vanligvis ønsker man skal drøye lengst mulig på grunn av alt veistøvet. Strengt tatt skal man jo ikke legge om før etter 1. november er det vel. Skjønner derfor ikke innlegget ditt??????
Gjest tresmåmus Skrevet 29. oktober 2008 #6 Skrevet 29. oktober 2008 Ser du trår til med de gode argumentene dine for å kjøre med sommerdekk på snøføre igjen... Men, nå har jeg vel aldri betraktet deg som spesielt smart her inne uansett da :-)
~sjiraff~ Skrevet 29. oktober 2008 #7 Skrevet 29. oktober 2008 Hehe.. for å synke ned på ditt nivå så burde du vel kanskje lære deg å lese før du pøser ut med tåpelige ytringer i hytt og pine?
Gjest tresmåmus Skrevet 29. oktober 2008 #8 Skrevet 29. oktober 2008 Nei, helt riktig poengtert. Det er ikke ULOVLIG å bytte før 1.november, og i år har det til og med gått ut varsler om at alle vi på østlandet faktisk SKAL legge om før denne datoen. Kampanjen har vel pågått i hvertfall de siste 3 ukene. Men, det er jo ikke alle som får med seg slikt da... uansett hvor stort det blåses opp.
Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #9 Skrevet 29. oktober 2008 "virker så veldig lett for noen å se ned på de som kjører på sommerdekk på første snøen!" Ja, jeg skal være ærlig å si at jeg ser stygt på (ned på er vel ikke helt dekkende, men litt det også) dem som kjører med sommerdekk på snø. Enten så kjører man med de dekkene som passer til føret eller så kjører man ikke i det heletatt. At dekkene ikke er kommet, at det ikke var snø i går kveld osv. er ikke noen unnskyldning for å sette andres liv i fare ved å kjøre på sommerdekk i snøen. (og ja, man setter andres liv i fare selv om man kjører "forsiktig", 30 kmt er mer enn nok til å ta livet av noen.) Sunn fornuft sier at sommerdekk skal brukes på sommerføre, ikke på snø. Og om en ikke har klart å skaffe vinterdekk i tide (dere visste vel allerede i vår at de gamle dekkene ikke tålte en vinter til, så dere har hatt god tid), så er det deres egen feil om det blir ubeleilig å la bilen stå.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 29. oktober 2008 #10 Skrevet 29. oktober 2008 Her har det vert frost i nesten ei uke, har blitt verre og verre. Eg har kjørt på sommardekk og det har vert isete på vegen når eg skal levere ungar og kjøre på skulen om morgon. Eg har vert klar over det men og veit kor det er glatt sida det er enkelte partier som ligger i skyggen. MEN i går sa eg til mannen min at nå er det meldt regn her i morgo men det kan også komma snø....... Så han la om til pigg dekk på begge bilane i går kveld. Var glad for det i dag når det var snø når eg sto opp. Har ingen problemer med å kjøre med pigg dekk nå, ein veit aldri når det kjem meire snø. Eg vil ikkje risikere meg og min familie og andre som er ute å kjører på vegen fordi eg ikkje har skifta til vinterdekk. Er det glatt så må ein kjøre forsiktig uansett men ein stiller sterkare med vinterdekk enn med sommardekk!!!!!!!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå