Gå til innhold

Baby har sluttet å bæsje, hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får morsmelk og har tidligere hatt bæsjebleier nesten hver gang vi har byttet men nå har det ikke vært en eneste bæsjebleie på nesten en uke. Baby ligger og presser og jobber med magen men det kommer ingenting. Helsestasjonen sier bare "alt er normalt med morsmelk" men det kan da ikke være bra, spesielt ikke når jeg merker at baby er ukomfortabel. Finnes det noe man kan gjøre for å få igang avføringen igjen???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøv å massere magen,stryk i sirkel med klokka rundt navlen...sviskemos funker også,trengs ikke så mye bare en teskje eller to...

Skrevet

Hei!

Jeg kjenner igjen frustrasjonen din. Min lille venn bæsjet ikke fra han var 2,5-5mnd av seg selv. Så jeg maste og maste på hs, men det er normalt var svaret. Men jeg fikk disse rådene; sviske eller malt. Men det hjalp ikke. Så da tok jeg saken i egne hender. Ga sviskemos på morgenen og ren malt (ikke blandet i melk) på kvelden. Så hver fredag (noen ganger 1 dag til i uka) tømte jeg magen til gutten. Stakk termometer inn i rompa med litt badeolje på. Så etter ca 5 min kom en uke med bæsj. Da han fylte 4 mnd ga jeg litt grøt (halv posjon på kvelden). Dette sammen med malt og svisker satte endelig i gang produksjonen. Nå er han 8mnd og bæsjer som bare det :) På helsestasjonen følte jeg ikke at jeg ble tatt alvorlig nok, så i juli ba jeg om legetime. Men han begynte å bæsje selv 2 dager før legetimen :)

Hvis det går for lang tid, mas på hs. Be om legetime. Det er ditt barn og din usikkerhet.

Klem fra Mams`n

Skrevet

Baby er bare 8 uker gammel så jeg er jo redd for å gjøre noe galt også. Det er kanskje litt tidlig å gi sviskemos? Har prøvd å spise svisker selv for å se om det ga noen effekt gjennom morsmelken men det gjorde det ikke. (Eneste det påvisket var meg... hehe.) Jeg kan kanskje pumpe litt morsmelk og ta litt maltekstrakt i den og gi med flaske?

Puttet du bare inn termometeret og tok det ut igjen med en gang eller lot du det være der litt? Tenkte kanskje jeg kunne sprøyte inn litt lunket vann med en liten sprøyte også men vet ikke om dette kan være skadelig for dem?

Skrevet

Hei!

Jeg stakk temometeret så vidt inn.Gjorde noen bittesmå bevegelser før jeg tok det ut igjen. Hvis ikke noe skjedde, så gjorde jeg det igjen. Det kan ta litt tid. Spurte hs om jeg kunne ødelegge noe, men det kunne jeg ikke. Men var veldig forsiktig.

Ang sviskemos gjorde jeg som deg, spiste og spiste, med et godt resultat for meg:) Fikk også råd om å drikke biola, kulturmelk etc, men ingen resultat på gutten. Prøv med malt du, det er godt og næringsrikt. Jeg ga 1 ts blandet i melk fra kopp, eller kun 1 ts som han suttet på. Veldig godt :) Ang vann vet jeg ikke, så det tørr jeg ikke svare på. Men prøv m litt lunken olje og stimuler i åpningen. (uff høres litt på kanten ut, men det er jo til barnets beste :) )

Du kan ta en tlf til din hs ang sviske til så små og evt det med vann.

Kom på nå at hs anbefalte å prøve med sukkervann. 1/2dl kokt vann og 1ss sukker. Men malt og svsiker var det eneste som hjalp.

Lykke til

Skrevet

Tusen takk for svar, jeg stikker en tur på butikken eller apoteket og kjøper maltekstrakt.

Ha en riktig fin dag!

Skrevet

Det var sånn hos oss også, plutselig gikk hun fra nesten hver eneste bleie til en gang i uka!

Merket etter en stund at hun ble litt utilpass, men det hjalp da jeg ga henne magemassasje! :) Da kom det alltid dagen etter. Har gått kurs i babymassasje, men det er veldig enkelt, og lite du kan gjøre feil. Som noen skriver over, legg håndflaten din og stryk med klokka over magen (slik tarmen går). Så lenge det kun var mm bekymret jeg meg aldri, og hun var stort sett fornøyd.

Nå har vi begynt med grøt og nå bekymrer jeg meg når det ikke kommer på ei uke for å si det sånn.. Skal teste ut det som er skrevet over, snuppa er jo 5,5 mnd nå. :)

Lykke til!

Skrevet

Hvor gammel er han?

Min er 10 uker. og frem til han var 9 uker så hadde han bæsjebleier til hvert skift. Så var det to dager med 1 bæsjebleie pr dag, og nå har det vel gått 4-5 dager uten han har bæsja.

Jeg har gitt mme innimellom jeg da, men bare for å venne han på flaske og mme og ikke brukt som tilegg..så har igrunn bare ammet han.

Jeg vet det er normalt at det kan gå lenge mellom med mm, men hva med når man har gitt mme av og til? HAr det noe å si? Noen som vet?

Men min virker fornøyd og bli han da..

Skrevet

Det kan ha noe å si for noen, noen blir harde i magen av det, men det ser du på bæsjen. Du kan evt blande malt i flaskemelka for å se om det har noe å si.

Skrevet

jeg blander malt i vannet jeg koker opp

Men nå har jeg akkurat skiftet den bæsjebleia..hehe..så snakk om sola...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...