Gå til innhold

Ang. blodprøvesvar; Hematokritt og Hemoglobin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere kloke damer!

I går fikk jeg et poliklinisk notat fra IVF klinikken hvor det bl.a står:

"Tendens til overstimulering, derfor startet med Fragmin 5000 i ti dager. Hematokritt og Hb har holdt seg på samme nivå (henholdsvis 14,2 og 42) både 10.10 og 13.10"

Har lett litt på nettet ang. normalverdier, men er litt forvirret... Slik det står i notatet ser det ut som om det er hematokrittverdien som er 14,2 og hemaglobin som er 42 når det står slik i parantes. Men lurer på om de kanskje mener omvendt?? Under hele forsøket var det veldig oppmerksomme på disse blodprøvene, var egentlig meningen at det ikke skulle settes inn ferskegg, men at alle skulle fryses. Men så satte de inn ett, og da er jeg begynt å tenke på at det ikke var helt optimale forhold siden blodprøvene ikke var helt som de skulle.

Jeg skal ringe klinikken på mandag, da skal jeg spørre, men det hadde vært fint om noen har noen synspunkter til meg.

Noen som kan forklare meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verdiene som er oppgitt skal være i omvendt rekkefølge. Normalverdier for hematokritt er 0,35-0,46. Normalverdier hemoglobin er 11,5-15.

Hematokritt måler prosentdelen av erytrocyttmasse i det totale blodvolum. (Erytrocytt er det samme som røde blodlegemer).

Hemoglobin finnes i de røde blodlegemene. Det inneholder jern (det er dette som farger blodet rødt) som binder oksygen. Hemoglobinet må altså til for å frakte oksygen rundt om i kroppen.

Hematokritt og hemoglobinverdier kan begge si noe om antall røde blodlegemer i blodet. Høye verdier vil si at blodet bl.a. blir mer tyktflytende. Derfor får du klexane - regner jeg med. Dine verdier ligger i øvre sjikt, men er jo ikke unormalt høye.

Vet ikke om dette hjalp deg noe særlig..

Skrevet

Jo, takk Gitte :), dette var veldig forklarende, takk for at du tok deg tid til å svare meg. Det var som jeg også tenkte at det måtte være omvendt. Takk skal du ha!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...