pluttselig3 Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Hei, Jeg har en sønn på 9 mnd som ammes 7-8 ganger i døgnet (inkl. 2 ganger i løpet av natten). I tillegg får han litt tynn velling/grøt morgen og kveld. Mine venner og familie kommer til stadighet med kommentarer om at jeg ammer for mye, at det er på tide med mer fast føde nå. Og ikke minst nattavenning. Jeg trives veldig godt med ammingen, jeg holder liksom litt igjen med fast føde foreløpig. Jeg har så lyst til å nyte og dra ut babyfasen og det som ligger i ammingen. Han ligger forresten ok an når det gjelder vekt. Noen synspunkter?
ja08 Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg støtter deg fullt ut. Dine venner og familie har ikke noe med å mene noe om dette. Jeg hadde blitt kraftig irritert. Jeg kjenner igjen usikkerheten fra min første baby om det jeg gjorde var riktig osv. Nå med nr. 2 er jeg mer sikker og bruker heldigvis ikke så mye krefter på å lure på om det jeg gjør er det riktige. Han er forøvrig snart 9 mndr og jeg ammer han minst like ofte som du gjør, i tillegg får han fast føde, men han er veldig glad i pupp så det er helt sikkert at det fortsetter vi med ei god stund til med ;o)) Synes du skal introdusere mer fast føde i forhold til den interessen babyen har for det. Her i gården er pupp mest interessant, men jeg prøver å få i han mer fast føde fordi han er så stor og da er det ekstra energikrevende å amme han.
trillemamma Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Du må gjerne amme, det er jo positivt, men jeg synes virkelig det er på tide å begynne å innføre fast føde. Du kan lese mer om det her: http://www.babyverden.no/templates/Article____4394.aspx Også finner du en del linker nederst på denne siden: http://www.babyverden.no/templates/Subject____639.aspx?cat=16 Amming som eneste næringskilde utover 1/2-års-alderen kan bl.a. føre til at barnet får for lite energi på grunn av det lave kalori-innholdet i morsmelk. Det kan også føre til mangel på flere av næringsstoffene, bl.a. jern.
jente08ogspire:) Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg støtter deg også fullt ut! Det er opp til deg hvor lenge du vil og hvor mye du vil amme, det synes jeg de ikke har noe med! Tanta mi fullammet sønnen sin til han var 11 mnd, men da var det brått slutt for han fikk tenner og bet henne..... Nyt at sønnen din fremdeles vil ha av din mat, snuppa mi på 7 mnd vil ikke ha mammas mat lengre Forsett å amme du! :0) kos deg!
Shinyogsmåen Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 Synes ikke dine venner og familie har noe med dette å gjøre. Så lenge han går opp det han skal i vekt og er blid, fornøyd og opplagt. Men gir du ikke grøt fordi du er redd han skal slutte å amme? Sønnen min er 8 mnd. Får 2 x grøt, middag og fruktmos til lunsj. Men han vil fortsatt ha pupp. Har du snakket om hs om dette? Om du får i han nok jern osv..
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 28. oktober 2008 #6 Skrevet 28. oktober 2008 Nå er min lille bare 4 mnd, så jeg har ikke mye erfaring på eldre barn, men jeg har en viss forståelse for hva vennene dine og familien din sier. Det er selvsagt du som styrer hva barnet ditt spiser så lenge han ikke går ned i vekt eller legger alt for mye på seg, men hvis du venter for lenge med fast føde kan det hende det blir en vanskelig overgang....Og det er viktig for barnet at det får sammenhengende søvn, jo eldre de er, jo flere inntrykk tar de til seg på dagtid, og jo mer må de beardeide når de sover, og har de oppstykket søvn blir det jo ikke like avslappende hvis du skjønner? og når tennene kommer burde de jo ikke spise noe særlig på nettene uten å pusse tenner, det går utover tenner, du kan jo tenke selv hvordan dine tenner hadde blitt hvis du spiste iløpet av natta uten å pusse, masse kariusser og baktusser som ville kost seg da;) Jeg har full forståelse for at du vil at gutten din skal være baby så lenge som mulig, men du kan jo fortsatt amme selvom du introduserer fast føde:) Men jeg ville nok ha gitt baby grøt, og begynnt nattavvenning....
M*A*S*H* Skrevet 28. oktober 2008 #7 Skrevet 28. oktober 2008 Du ammer nok ikke for mye, men han får for lite fast føde! Det er vesentlig at du får introdusert matslagene nå mens du ammer for å forebygge allergi og mageproblemer, og gradvis, og han trenger jern ellers blir han blodfattig og slapp. Det er ikke jern i mm. Så sett i gang med å introdusere grønnsaker og grøter og etterhvert brødbiter med leverpostei og middager. :-) Han trenger så absolutt ikke slutte puppe av den grunn! Min baby er 10 mnd, spiser 4 fulle faste måltider om dagen (brød, grøt og middager variert) men ammes minst morgen og kveld, og når jeg er hjemme og han har lyst, får han så ofte han vil på dagen også. (jeg jobber - pappa har lang perm nå) Nattpupp syns jeg du burde tenke på å avvenne ham med, hvertfall. Sånn etterhvert. Min har ikke nattepuppet siden han var rundt 4 mnd. Ikke pga tenner kanskje (morsmelk er ikke skadelig for tennene), men for at du skal få sove sammenhengende.
Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #8 Skrevet 28. oktober 2008 Enig med pyzzycat og mash. Helsesøsteren min fortalte at flere babyer årlig blir lagt inn pga underernæring. Det er et gitt tidsrom i babyens utvikling hvor h*n er nysgjerrig på mat. Den nysgjerrigheten er lur å bruke til å la babyen få smake på ting. Venter man for lenge blir babyen kanskje ikke så interessert i annet enn puppen. Og det er ikke en trivelig situasjon. Får han jernmangel er jo ikke vekten det første symptomet heller. Kos deg med ammingen, men gi mer fast føde!!!
Bebés'ilvousplâit Skrevet 28. oktober 2008 #9 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg synes det høres ut som han får litt lite fast føde. For all del - det er kjempefint at du ammer! Jenta vår er 11 måneder og får fortsatt masse pupp, men da hun var 9 måneder var hun oppe i 4 måltider fast føde per dag. Viktig å passe på at han får i seg proteiner, noe som middagsmat vil kunne gi ham og jern, som han vil få gjennom brødskiver og grøt. Oppretthold produksjonen ved å amme før og etter hvert måltid med fast føde. Jeg skjønner godt at du føler for å dra ut babyperioden og det er jo kjempekoselig å amme, da, men det er nok på tide å gi ham litt mer ordentlig mat nå. Når det gjelder nattamming, så er det jo helt opp til deg selv om du vil fortsette med det. Hvis du orker det, så er det jo greit. Hvis du egentlig synes det er et pes, så er han helt klart gammel nok til å avvennes på natten nå. For så vidt er det jo et aspekt ved saken at om barnet har fått tenner, vil annen drikke enn vann kunne tære på tannemaljen. Derfor bør barn som er over 6 måneder og har fått tenner bare ha vann som tørstedrikk om natten.
Mamman til 2 Skrevet 28. oktober 2008 #10 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg er også enige med de over her men har full forståelse for at du synes det er koselig å amme. Jeg synes selv det er sårt å amme så lite som jeg gjør nå. Men, han trenger å få spise "ordentlig" mat når han er 9 mnd. Grøt, brødskiver og middag bør vel strengt tatt inkluderes her og heller ha noen store måltider i steden for en hel haug puppemåltider
lille sprelle Skrevet 29. oktober 2008 #11 Skrevet 29. oktober 2008 du må beg. å gi jerntilskudd! veldig enkelt, bare kjøp sånn engangssprøyte og sprøyt det inn 1 ml pr døgn - er nam nam her i huset.gjør det fordi vi har prematur. synes du skal amme så mye du har lyst, men tror det er ris til egen bak og ikke begynne med smaksprøver. her er frøkna 7 mnd og hovedmenyen er pupp, men hun blir mer og mer interessert i mat og får fast føde i den mengden hun selv ønsker en gang eller to om dagen - blir noen få skjeer
Snøfnugg75 Skrevet 29. oktober 2008 #12 Skrevet 29. oktober 2008 Amm i veg. Men du må gi fast føde. Ventar du for lenge kan barnet bli underernært, jernlageret er oppbrukt, og det vert eit helsike å starte med mattilvenning når du ventar lenge. Eit barnpå 9 mnd bør få både graut, middag, frukt, grønsaker og kan starte med brødskiver.
Prinsessemamma x 2 Skrevet 29. oktober 2008 #13 Skrevet 29. oktober 2008 Jenta mi på straks 9 mnd får 1 brødskive, 2 grøtmåltider og middag i løpet av en dag i tillegg til pupp og mme. Jeg er enig med mange andre her, det høres ut som gutten din får litt lite fast føde. Du kan jo bare fortsette ammingen, men gi grøt og middag i tillegg.
su-su-susa-i-hodet m/rampegutt Skrevet 29. oktober 2008 #14 Skrevet 29. oktober 2008 I alledager!! Det er vitterlig din sak hvor mye du ammer han! Og så lenge han ligger ok an på alle kurver, og får litt grøt med tanke på ekstra jern, så er jo alt i skjønneste orden! Det mener nå jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå