Gå til innhold

Starter permisjonsukene etter fødselen, eller etter at man skrives ut av sykehuset?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Riktig som hun over her sier, de starter 3 uker før termin. Føder du i løpet av disse 3 ukene strykes resten og du starter på de ukene du skal ha etter fødsel (45 hvis du har valgt 80% dekning). Føder du etter termin starter du på de 45 ukene og mister derfor tid med baby.

Det er visstnok litt anderledes hvis du føder prematurt og baby blir liggende på sykehuset, da starter permisjonen når du kommer hjem (antar det er de 45 ukene som starter da).

Ja, gikk nok litt fort i svingenen når jeg skrev innlegget, beklager! Settes igang 3 uker før UL termin, er sykemeldt til to dager etter igangsettingsdatoen jeg har fått, og de tre permisjonsukene før fødsel skulle startet når sykemeldingen utgår.... Vet ikke om noen ble klokere av dette, men setter stor pris på tilbakemeldinger!! Takk-takk : )

Hvem har sagt at de 3 ukene skulle starte etter sykemeldingen?

Du må nok ha missforstått for de 3 ukene SKAL tas før fødsel ellers faller de bort. Dette er likt for alle.

Og du starter rett på de permisjonsukene som du har etter fødsel den dagen du føder.

Annonse

permisjonsukene starter den dagen du føder

De 3 ukene før fødsel faller bort om man ikke rekker dem

Har du sykemelding frem til igangsettelses dagen så spiller det jo ikke noe rolle for deg for du får jo penger for disse dagene(Du får mer penger med sm enn foreldrepenger om du har valgt 80%)

Er man derimot ikke sykemeldt og får en ks dato så kan man søke perm 3 uker før ks datoen for å få maks ut av permisjonen.

Du kan jo også søke om permisjon 3 uker før igangsettelses datoen - Siden man kan begynne permisjonen inntil 12 uker før termin.

Som sagt ikke så nødvendig om du allerede er sykemeldt, det blir jo en vurdering du må gjøre.

Føder man for tidlig og barnet blir liggende vesentlig lenger på sykehuset, eller er alvorlig syk kan man få utsatt permisjonen til den dagen man skrives ut.

Da får man en annen for for bidrag i dagene fra fødsel til permstart. omsorgslønn eller noe

Det er litt ulik praksis når det er snakk om ks.

Vi forholder oss alltid til ul termin, og starter permisjon tre uker før dette - selv om det er avtalt en dato for ks og man kanskje kommer heldigere ut ved å bruke ks dato.

Ved for tidlig fødsel eller sykt barn kan man søke om pleiepenger. Som Herkules skriver så utsettes foreldrepengene i perioden barnet er innlagt.

Dersom man skrives ut og man fortsetter på pleiepenger for eksempel fordi tilstanden ikke er stabil enda så " spiser" pleiepengene av foreldrepengene fordi barnet ikke lenger er innlagt.

Jo men selv om Nav forholder seg til ul så har man mulighet til selv å legge inn permisjon 3 uker før ks

feks om man vet at man har fått innvilget ks 14 dager før ultermin så kan man søke om permisjon fra 5 uker før ul termin:)

Hei og takk for alle svarene. Jeg skal ikke ha ks, men fødselen blir igangsatt. Burde jeg da evnt gitt den datoen til nav så snart jeg hadde den, dersom jeg ikke hadde vært sykemeldt altså?

TAKK!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...