Gå til innhold

Han er helt håpløs når det gjelder maten..... *sukk*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på snart 2 år, og når det gjelder matveien hans, er den heller laber.

Han skal ikke ha noe som helst. Eneste jeg kan få i han, er brød (gjerne rista) eller knekkebrød, men det skal ikke være noe som helst på. Og middag kan jeg bare glemme!

Tilbyr han alt vi spiser, men han gidder ikke prøve å smake på det en gang. Sier bare "næ`ei".

Pannekaker kan han spise 2 stk av, men jeg kaller ikke det akkurat middag. Og det er jo ikke noe jeg har flere ganger i uka heller.....

Ellers liker han de tørre runde riskakene.

Men dette blir jo langt fra noe ordentelig kosthold.

Han er ingen tynn spire, så det er ikke det....

Lenge skal det holde på sånn da? Har sikkert vært sånn snart ett år. Tok det opp med hs en gang jeg var der, men ho sa det ikke var noe å bekymre seg over. Jeg skulle se det over langen...

Også får han sanasol da, det liker han.

Noen flere i samma båt, eller som har vært der?

Også jeg som ikke skulle ha en kresen unge...... ;o)

Skrevet

Har ke hatt kresent barn. Men har hatt en som var så småspist. Hun kunne spise 1/2 skive så var hun mett. Det som skjedde var at hun fikk mye kjeks, boller ol for da hadde hun ialefall fått i seg noe mat. Ser i ettertid at det var jo helt feil av meg, men jeg var så stresset når hun ikke spiste noe.

Jeg tror at trikset er å ha variert mat. Ikke mase på gutten din om at han er kresen, og ikke liker noe. Men ros han når han smaker på noe nytt. Ikke lag noe nummer av måltidene, og ikke gi han pannekaker til middag selv om dere har noe annet. Ville prøvd å overse det litt, ikke spør om han skal ha, men sett en skål med pittelitt middag foran han og se om han da smaker.

Nei, jeg vet jo ikke hvordan dere gjør det eller hva dere har prøvd. Men lykke til.

Skrevet

Jeg har det samme, han spiser lite. Aldri middag, eller av og til en pølse, litt spaghetti eller kjøttboller. Knekkebrød har han begynt å like, og mye frukt heldigvis. jeg tok en ordentlig prat med helsesøster om dette og etter det har jeg sluttet å bruke så mye energi på å bekymre meg. Hun sa at det var bra så lenge han var aktiv, blid, passe vekt og ikke mye syk er han heller. lykke til.

Skrevet

Det finnes heldigvis ikke noen norske, friske barn som har sultet ihjel.

JEg har selv en EKSTREMT kresen 3 åring. OG jeg jobber i småbarnsavdeling (1 -3 år) i barnehage. Har jobbet flere år i barnehage.

Det jeg opplever hle tiden er at foreldrene er alt for opptatt av mat.

Erfaringsmessig kan jeg si at jo mindre dere gjør utav det, jo bedre.

Tilby barnet vanlig mat, vil det ha så spiser det, vil det ikke så nei vel. Greit.

Om poden ikke spiser frokost en dag er det ingen krise.

Om han ikke har spist noen ting i hele dag så er han ikke død i morra tidlig.

Jeg kjenner ingen voksene som kun spiser riskaker og ristet brød uten noe på. Så det eneste dere kan være hundrede prosent sikre på er at det blir....det kommer seg.

JEg fikk samme beskjed med HA som du HI, se det an, men hun ligger nøyaktig på kurven sin vekt messig, og hun har vert kresen siden hun ble 1 år.

I dag spiser hun MYE forskjellig.

MIDDAG:

-Pannekake

-Fiskepinner

-Kjøttkake

-Pastarør

-Pølse

-Havregrøt

.Fiskepudding

Men INGENTING av grønnskaler, IKKE potet, ikke gulerot, ingen verdens ting.

PÅLEGG:

-Prim

-Leverpostei

INGENTING av grønnsaker som paprika, agurk, røbetter, erter, mais, salat, eller noe.

Hun spiser pølse, men dersom de er BÅDE pølsebiter OG pastarør på talerken så rører hun IKKE pølsen.

IKKE noe aom ligner saus, IKKE potetstappe,

Ja nei hva skal jeg si, hun er "håpløs"...........og de listene her med mat er LAAAANGE.

Vi har brukt 2 år på å komme dit.

Hun får biovit, og eskomo3 hver dag.

Så hun "mangler" ikke noe.

Når vi er invitert bort på middag, er det bare å forbrede en brødskive. For middagen liker hun ikke.

Men hun får IKKE annen middag enn det vi har.

BORTSETT fra når vi har ting hun HAR smakt, og virkelig IKKE liker. Som feks biff, eller seibiff, eller gryterett. For da er det JEG som VELGER å ha noe hun ikke liker.

Da kan jeg steke fiskepinner til henne.

Men dersom vi har havregrøt til middag, og hun nekter å spise, får hun IKKE noe annna, forde hun liker havregrøt,egentlig.

Problemet vårt er ikke bare at hun liker og spiser så FÅ ting, men også at hun IKKE vil ha. Hun spiser LITE.

Men, hun er normalvektig, aktiv i barnehagen, og får vitamintilskudd, derfor er det ingenting å bry seg med.

Har bare så lyst å si til HI at prøv å ikke la dette bekymre deg for mye, det kommer seg, tro meg.

Lykke til!!!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Godt å se det er flere som kjenner seg igjen her.

Jeg får nok bare se det ann etterhvert ja. Og som sagt, han er en aktiv liten krabat, og "aldri" syk. Han veier rundt 14,5 kg, men er ikke sikker på hvor lang han er lenger (dette var så mye enklere å vite når det var hyppige kontroller på helsest.) men han bruker str 98.

Så jeg får bare være tålmodig. :o)

• 2 uker senere...
Skrevet

Så godt å endelig lese at jeg ikke er den eneste som har et barn som er kresen, og som gjør meg stresset hver dag fordi jeg syns hun spiser for lite. Min datter ble to år 22 oktober, og liker kun følgende:

pannekaker, vafler, brødskive, leverpostei, syltetøy, skinkeost, baconost, smør, banan, mye frukt liker hun,pølser, nudler, litt tomatsuppe, knekkebrød, yougurt

ingenting av middagsmat, og i helgene så kan hun spise en halv banan og to biter av brødskiven, og så er hun mett!Men hun er aktiv, og får vel i seg det hun trenger.

Vi gir en flaske med mme på kveldn, så hun ihvertfall får i seg viktige vitaminer, pluss hun liker heldigvis sana sol:)

Håper hun liker middagsmat etterhvert!!!!

Skrevet

Hallo , ser dere gir sanasol o.l til de på 2år.Jeg gir biovit til min sønn men gir ham halv dose, altså 5ml.Gir dere hel dose?10ml?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...