-Hengebuksvinet- Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 for ikke å snakke om provosert. Er selvfølgelig klar over at alle kan komme i en uheldig situasjon, av forskjellige årsaker. Men jeg tror at mange har en tendens til å bruke litt ekstra når de først får lønn. Da er det rett og slett pengestyringen og prioriteringene som er litt håpløse. Vi har også hatt trange tider, men alltid klart å spare litt i ny og ne. Ikke nødvendigvis hver måned, men når de litt større utbetalingene kommer. Nå som begge har ok jobber, har vi det bra. Men jeg er fremdeles bevisst på å ikke bruke mer enn det jeg har. De fleste jeg kjenner som har vært blakk en uke før lønning, har råd til det meste en uke etter lønning. Har f.eks en nær venninne som ikke kan forstå det når jeg velger bort aktiviteter pga økonomiske årsaker, men som alltid er blakk en stund før ny lønning. Jeg synes faktisk det er på grensen til uforsvarlig, å ikke ha noe i bakhånd etter at man får barn. Man har faktisk et ansvar. Og uforutsette ting kan skje, selv om man som regel har flaks. Nå mener jeg absolutt ikke å dømme alle dem som gjør sitt beste, men som likevel havner i uføret. Alle har nok opplevd det. Men jeg synes det er ille når voksne folk stadig setter seg selv, og barna, i økonomiske ufører
Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Enig med deg. Syns det er uansvarlig å bli blakk til stadighet når man har barn. Har ikke vært i nærheten av å være blakk siden jeg var 19 år og enslig student.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 vel tipper en av grunnen er netopp sånn jeg har hatt det der vi bare hadde én inntekt, fikk barn når vi var 23 og netopp hadde giftet oss, og egentlig bare såvidt fikk ting til å gå rundt samtidig som verden på utsiden presset oss til å ta økonomiske beslutninger vi ikke burde ha gitt etter for.... som at foreldrene våre syntes det var uhørt at vi hadde en gammel sofa vi hadde arvet, når det "bare var å kjøpe en ny" osv.... en de sånne småting har gjort at jeg aldri har hatt nok til å få ting til å gå helt rundt..., bare sånn nesten...
tante grusom master of law Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 Vi er ofte blakke i slutten av måneden. Vi er begge studenter, og har meget lav inntekt, alt går til mat, bruker ikke penger på noe annet. Det er heldigvis ikke lenge igjen til ihvertfall jeg er i jobb. Barnet får penger av besteforeldrene til ting han trenger, så det går ingen nød på ham. Det er bare oss voksne som ikke kan shoppe og kose oss. Slik er det når man er student.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #6 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg er igrunn enig der, du. Selv om jeg akkurat nå er student og kun har 3500kr i stipend hver mnd - så uten en arbeidende mann så hadde det ikke vært så kult å være meg igrunn Har ikke hatt mulighet til å ha ekstrajobb da kontrakten min gikk ut 15.aug og jeg beg skole 18.aug - og ingen ville ansette ei som skal ha unge i nov. Men da jeg jobbet og tjente (litt) penger (lærling) så hadde jeg også bestandig litt til overs, eller jeg satt alltid av på begynnelsen av mnd så jeg hadde litt til overs Og nå som vi kun har en lønn - men fortsatt like mye utgifter så er det stort sett penger igjen til sparing. Selv om det nå går ut over andre luksuriøse goder som masse godteri, kjøpepizza og take away
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #7 Skrevet 28. oktober 2008 Hahahahahahahaaah! Snakk om å være fordømmende og dundrende naiv! Kjære lille Synnøve F - du får vel se hvor bra du klarer deg den dagen livet biter deg i ræva.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #8 Skrevet 28. oktober 2008 Er det så forferdelig det da? Kan vedde på at du ikke er perfekt du heller! Hilsen en som alltid er blakk når ny lønning kommer
blond Skrevet 28. oktober 2008 #9 Skrevet 28. oktober 2008 Hvorfor legge ut dette innlegget når det er et likt på samme side?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #10 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg tror igrunnen denne "krisen" ikke er så veldig dum. Kjenner også mange som brenner penger når lønnen først kommer, uten å spare noe til ekstra utgifter. Da reiser de heller til syden. Hadde ikke hatt nerver til å leve helt uten noe å gå på. Klarte å spare opp en liten buffer når vi var to studenter som levde på studielån med to små barn, uten økonomisk hjelp fra foreldrene våre som mange tydligvis får i studietiden. Jeg moraliserer heller ikke overfor venner, og økonomi er sjelden debattert. Det er liksom lov å si at en ikke har penger før lønn, men ikke lov å si nei til middag ute som raskt blir 600 spenn når en har penger. Jeg vil ikke være blakk!! Vi måtte akkurat ut med masse penger til en eletriker som vi ikke hadde planlagt (branntilløp)og jeg er glad for at ferieturen vår i sommer ble lagt til en lånt hytte for ellers hadde vi slitt/jeg hadde fått panikk fordi kriselageret vårt ble tømt.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #11 Skrevet 28. oktober 2008 Vi har alltid penger igjen og det tror jeg nok har med prioritering og gjøre!!! Selv så kunne jeg aldri kjøpt meg en jakke til 3000 kr eller dyre merkeklær. Jeg handler stort sett på tilbud og på hm og slike steder. Etter at vi ble foreldre så er det også begrenset med hvor ofte vi går ut, går på konserter osv. Vi handler mye mat om gangen og fryser ned slik har vi alltid mat. Mens veninnene mine velger og kjøpe dyre klær, sminke, sko og er ofte ut for og spise på resturang, gå på konserter, fester osv... De er ofte blakke rett før lønning, men de er single og lerver også på en helt annen måte enn det jeg gjør. Jeg har ikke behov lengre for å "gå ut hver helg".
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 28. oktober 2008 #12 Skrevet 28. oktober 2008 ikke meningen og være anonym;)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #13 Skrevet 28. oktober 2008 Er ikke meningen å provosere deg på noen måte,men sånn er faktisk min livssiuasjon for tiden.Jeg er alene med datteren min og jeg studerer,man blir ikke rik av det..Jeg har ikke råd til ting til meg selv,feks denne mnd blakket jeg meg fordi datteren trengte varmere klær til bhg.. Jeg er alltid blakk på denne tiden av mnd,noen ganger må jeg låne av foreldrene mine.Ære være de,for hadde det ikke vært for de,hadde jeg virkelig hatt problemer enkelte ganger. Slik som dette kommer det ikke alltid til å være,men nå er det slik og jeg vet liksom ikke hva mer jeg kan gjøre.Jeg bor i en knøttliten leilighet for å holde bokostnadene nede,har en skramlete gammel bil,for den er jeg avhengig av.Aldri i verden at jeg kan klare å spare i tillegg. Men åja,dere var to ja... Synd du syns jeg er uforsvarlig og ikke tar ansvaret mitt på alvor.
-Hengebuksvinet- Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #14 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg har vært alenemor og student, og jeg har opplevd at mannen ble arbeidsledig mens jeg var i permisjon. Dette er ting som kan skje, og nettopp da er det ok å ha en buffer. Jeg klarte faktisk å legge av penger da jeg var alene, selv om jeg ikke fikk så høye summer inn. Om dere leser innlegget mitt engang til, ser dere at jeg tar forbehold om at enkelte kan havne i ukurante situasjoner uforskyldt. Og dem er det selvfølgelig synd på. Men for de fleste av oss er det faktisk hverdagsprioriterinene som er utslagsgivende, og da kan det være lurt å se litt fremover.
HalvMaraton Skrevet 28. oktober 2008 #15 Skrevet 28. oktober 2008 Skjønner at du blir provosert hvis den eneste grunnen du kan se til at folk er blakke, er at de har sløst med pengene. Men noen HAR det faktisk trangt, selv om de prøver å knipe igjen. Tror ungen heller vil ha en vinterdress enn penger på konto. Det er tross alt begrenset hvor ille det kan gå her i Norge...
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #16 Skrevet 28. oktober 2008 Hmm ikke for å være fordømmende men hvorfor venter dere ikke til ting ligger litt mer til rette før dere får barn? En ting er selvsagt å bli uplanlagt gravid og ta konsekvenser av det, men virker som om mange planlegger barn når de er veldig unge eller studerer eller ikke har jobb eller på tidspunkter hvor det ikke "passer" å få barn i det hele tatt? Jeg tok en solid utdannelse, fikk jobb. kjøpte leilighet, og SÅ fikk vi barn... (og da var jeg 26, så måtte ikke vente for alltid) Og dermed ligger ting så mye bedre til rette liksom... og vi slipper å slite med en negativ økonomisk spiral i mange år. Det gjør ingenting om vaskemaskinen ryker, bilen må på verksted, barn må ha nye sko etc og det er faktisk ganske befriende å slippe å bekymre seg for det. Greide forresten alltid å spare mens jeg studerte også, men da hadde jeg bare ansvar for meg selv. Må si jeg beundrer dere som studerer, har barn og får ting til å gå rundt, ikke bare økonomisk men også at dere i det hele tatt greier å studere. Jeg syns det var tøft nok selv uten barn.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #17 Skrevet 28. oktober 2008 I og med at ditt liv har gått på skinner burde du ha opparbeidet deg såpass overskudd at du ikke (be)dømmer andre så lett. Når man VIRKELIG har det bra med seg selv så er man rausere og viser større forståelse for at ikke alle kan følge din oppskrift. Og at du også har hatt flaks burde du være blitt mer ydmyk av. Hvis du da overhodet har lært noe her i livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå