Gå til innhold

Hvordan få baby som reiser seg opp selv til å finne søvnen selv??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gikk bra en periode, men etter hun har lært å reise seg så gjør hun ikke annet etter at vi har forsøkt å legge henne for kvelden... I det siste har jeg ammet henne i søvn men det kan jeg ikke fortsette med. Hun trenger å lære og finne søvnen, også fordi hun våkner om natten og må dysses i søvn igjen... helst med mammaen som går og går.. eller gynger i ammestolen..

Vi har også tenkt å flytte henne over på eget rom nå, for å se om det kan hjelpe på det å våkne om natten.

Hun er forresten ni måneder gammel.

Av legen fikk vi tips om Ferber, men synes det høres så brutalt ut med gråting. Noen som har erfaring med denne metoden, eller har bedre metoder og/eller tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil annbefale deg å prøve en slik "sovepose", vet om flere urolige barn, min inkludert som har roet seg betraktlig. Ei på barselgruppa mi har ei jente på 8 mnd og har den siste mnd reist seg og turnet mye i sengen. Hun prøvde sovepose nå i natt, og jenta sov helt til 4:30, mot å våkne mange ganger i løpet av natten. Må ikke binde fast, mange roer seg bare de kommer i en pose.

Ang ferber eller annen kur. Jeg har bare positive opplevelser med ferber, har selvfølgelig hørt ann gråten, og bør ikke brukes før fylte 6 mnd eller mellom 7-9 mnd da de ofte har seprasjonsangst perioden.

Har ikke noe problemer med å la gutten ligge å sutre i senga, er det hysterisk gråt lar jeg han selvfølgelig ikke bare ligge der.. Men poenget er at etter 6 mnd alder har de forstått hva de skal gjøre fo å få oppmerksomhet.

Men hør ann gråten og gå inn med jevne mellomrom, vis at du er der. Begynn f.eks med 2 min, så 5 osv

Skrevet

Snart fri for batteri her, så detta blir kort, men det eneste som funka her var bare å la henne hyle! Hun er sta og vrang, og når man kommer inn på rommet stopper hun å hyle og gliser for hu trur hu skal bli tatt opp. Jeg bare sier natta og evt. legger henne ned igjen, så får hun bare gråte. De tar ikke skade av å være sint(for det er det de er,de vil såklart ha viljen sin) Når de er så store er det ikke farlig med gråtekurer a'la ferber e.l så lenge de ellers er friske og raske. Er selvsagt ikke gøy å høre på hylskriking så lenge, man vil bare gråte selv og ta dem opp, men da lærer dem jo at om de hyler høyt og lenge nok, ja da kommer mamma og tar meg opp....

Du må være konsekvent, gir du etter er all gråtinga forgjeves. Du må gjerne gå inn på rommet, stryke barnet på ryggen, hysje, nynne, synge eller hva du nå gjør for å roe, men ikke ta han/henne opp. Er lurt å være i nærheten og pusle med ting sånn at dem hører lyder og evt. stemmen din, da vet de at de ikke er forlatt.

Lykke til!

Anbefaler deg den sove-boka av Karin Naphaug, den gjorde underverker her!

Skrevet

jeg har heldigvis ikke kommet til denne fasen selv (kommer nok snart). Men ifølge Naphaugs bok:

mindre og mindre service.

første gang: gå inn, legg ned og si god natt og stryk over hodet

andre gang: vente lenger, gå inn, si god natt, stryk over hodet

tredje gang: vente enda lenger, gå inn, si god natt

fjerde gang: vente enda lenger, stå i døren.

osv.

(kort fortalt - anbefaler også boka)

ihvertfall, ikke gi servicen å legge ned. hun må lære å legge seg ned selv, og om hun sovner halveis over senga så får hun gjøre det, så får dere legge henne på plass etter 20-30min.

(sikkert ikke enkelt å gjennomføre, men lykke til :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...