Gå til innhold

Støl i beina - 6 mnd etter fødsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaringer på dette? Selv nå, et halvt år etter fødselen, kjenner jeg meg ganske ofte så tung i beina, og har litt strålesmerter/stivhet rundt bekkenet og deromkring + nedover i leggene, og også iblant i ryggen der jeg fikk epiduralsprøyta. Hadde ikke egentlig bekkenløsning under graviditeten, men lurer på om jeg kan ha fått det i ettertid? Fødte stort barn på over 4 kilo på "gamlemåten", med beina i hersjens bøyler, så jeg frykter det kan ha skadet både den ene og den andre nerven og skjelettet. Eller er det bare at jeg mangler muskler?? Prøver å gå endel tur, både korte og lange, går mye i trapper og beveger meg som normalt, men synes jeg blir så fort sliten i kroppen, og da blir jeg frustrert. Er det økt trening av musklene som må til, eller er det best å ta det rolig til dette evt. forsvinner av seg selv? Råd mottas med takk!:)

Skrevet

Jeg har ikke så mange råd, dette lurer nemlig jeg også på! Det er tre måneder siden fødselen nå, og når jeg har sittet en stund, eller sovet, blir jeg stiv som en stokk i beina. Jeg mener, jeg er kanskje ikke i så god form, men SÅ ille er det da ikke. Jeg går en liten tur stort sett hver dag... Andre som har det sånn?

Skrevet

jeg har samme problem..gutten er nå 6 mnd..noen dager kan jeg nesten ikke gå.fikk også epidural..

noen som vet hvorfor er det son..?

Skrevet

Ingen råd herfra heller.. bare at jeg også har det sånn. Har ikke tenkt på at d kan være av epiduralen. Fikk d jeg også, men den virket ikke på meg. Hadde åsså den vanlige fødestillingen. Skikkelig ekkelt altså... Godt å høre at d er andre med samme erfaring, ingen andre jeg har snakket med som har det slik nemlig... Litt over 5 mnd siden fødsel forresten.

Skrevet

Sånn har jeg det og! 3 måneder siden fødsel her.

Jeg må gå noen skritt før bena fungerer ordentlig hver gang jeg reiser meg opp. Føler meg som en 90-åring!

Fødte uten smertestillende, så det kommer ikke av epidural for meg ihvertfall.

Skrevet

Sånn har jeg det også!!

Det er ekkelt... Føles som jeg er 90år.

Håper noen kan svare på hvorfor, og hva man kan gjøre for at det skal bli bedre!

Skrevet

Har det sånn jeg også, eler mest vondt i korsryggen med stråler ned i lårene. har tenkt at det sikkert vil hjelpe hvis jeg trener ryggen på dager der jeg ikke har så vondt. Har en sånn pilatesball der jeg prøver å trene ryggen. Må innrømme at det ikke blir så ofte. Noen som har erfaring fra å trene vekk problemet? Hadde kanskje hjulpet på motivasjonen.

Skrevet

Jeg har det akkurat likens! Jeg har trent jevnlig siden fødselen (hun er nå 4 mnd), og det har ikke blitt bedre. Trener styrke, aerobic samt gått turer. Er verst når jeg har sittet lenge og på morgenen når jeg står opp, Må liksom "gå meg litt til".

Skrevet

Hei jenter!

Sånn har jeg også det. Jeg var plaget med bekkenløsning i forrige og dette svangerskapet. Denne gangen gikk det ikke over etter fødsel. Fødte på "gamlemåten" jeg også. Jeg måtte dra bena mine med meg i 2 dager etter fødselen. bære de ned fra senga osv. Var faktisk veldig skremmende. Nå 2 1/2 mnd etter har jeg begynnt med fysio. Har fått behandling og trener i gruppe 2 gang i uken. Har nettopp begynnt, men føler jeg trener de rette stedene. Skjenner det jævlig godt etter trening, men føler det har sin virkning. Vi trener bena, bekkenet, ryggen og magen. Alt fra å sitte å balansere på yogaball, luftpute for å balansere på med føtterne, bekkenøvelser ( knip,knip,knip), trene innside/utside av bena/lårene, situps osv. Kan anbefale en tur til lege å høre om dere har bekkenløsning etter fødsel. Da kan dere kanskje få dekket fysio/behandling 6 mnd.

Lykke til; )

Skrevet

kan jo hende at bekkenet ikke er løst men låst? Går an å ta en tur til kiropraktor for en sjekk

Skrevet

så fantastisk deilig lesestoff!! (ikke vondt ment altså)

Her har jeg slitt med bekkenløsning siden svangerskapsuke 12..er nå 4 mnd siden fødselen og det er fortsatt ikke helt godt igjen..

i tillegg er beina ødelagt etter en trilletur..sitter jeg må jeg gå noen meter før beina er med meg og jeg bare venter på den dagen hvor de skal svikte under meg... har aldri følt meg eldre..har så vondt i beina,bekkenet,ryggen,føttern...huff...føler meg bare gammel..

og det i en alder av 24... mannen min bare mobber meg og sier at jeg går som ei kjerring når jeg reiser meg opp fra sofaen og han må ofte gå å ta opp ungen for meg slik at jeg skal slippe litt smerter...

er så leeeei!!!

dette samt den forbaska magen som er usannsynlig stor er noen av grunnene til at jeg bare vil bli gravid igjen og få de ungene vi ønsker nå med en gang..siden jeg først skal ha vondt liksom så kan vi jo få noe godt ut av det...

så kan heller kroppen finne tilbake til normalen når vi er ferdig med å være gravide...!!!

Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte, tussa er 9 mnd. Begynte med smerter i føtter, knær, legger og etterhvert også i armer og hender/fingre. Klarer nå nesten ikke holde noe tungt med hendene. Var hos lege for utredning, men de fant ingenting. Fikk derfor beskjed om å vente til jeg er ferdig med å amme, da det kan være hormonelt. Dette er skikkelig plagsomt og går ut over humøret ja!

Skrevet

Dette var til stor trøst! Jeg har det på akkurat samme måten - og har vært helt fortvilet over stive og tunge bein; skikkelig gammelkjerringfølelse! Jeg har vel egentlig ikke skjønt at det kan henge sammen med fødselen så direkte heller. Hadde ikke bekkenløsning i svangerskapet, så jeg har ikke kunnet knytte det opp til det. Jeg hadde en veldig tøff fødsel, men det er det jo mange som har - og jeg har ikke hørt om noen som har det på samme måte som meg, før nå.

Det er nå snart 10 mnd etter fødsel, og jeg må si at jeg nok er noe bedre nå, heldigvis. Litt mindre stiv, tar litt kortere tid å "komme seg" etter at jeg har reist meg fra sofa/stol/bil/senga etc. Jeg er fremdeles ikke helt som jeg var, men om det kan knyttes opp mot ammingen så kan jeg jo vente og se hvordan det blir når jeg slutter å amme (jeg ammer fremdeles tre ganger om dagen). Men takk til HI som tok opp dette tema, det er på en måte godt å vite at jeg ikke er alene om dette, og hvis det er hormonelt så er det jo også en sjanse for at det kan gå helt over :) Jeg krysser fingrene for det!

Skrevet

HI her: Så bra! Her var tråden igjen!! :->>

Stor takk for så mange tilbakemeldinger - kjipt dette, men på en måte en stor trøst og støtte og vite at man ikke er alene om disse tingene. Har det også i føttene, leggene, lårene og hoftene - og har hatt det i fingre og armer og skuldre, men det det har heldigvis gått over. For min del spinner jeg lett ut i fryktscenarier om kronisk utmattelsessyndrom og leddgikt og det ene med det andre, men så lenge jeg vet at det ikke bare er meg som sliter med dette, så hjelper det på angsten for at noe alvorlig er i veien. Får forsøke å tenke at det er hormonelt og kan skyldes nye typer belasting - og få utredning hos legen hvis det bare fortsetter. Jeg merker at jeg ikke har vondt når jeg tar det temmelig med ro, men jeg ønsker jo å komme skikkelig igang og bli sprek i kroppen igjen! Vil begynne å trene og sykle og stå på ski og alt jeg gjorde før - NÅ!!!

Men når beina og bekkenet streiker, da går det bare ikke. Sukk.

Vi får smøre oss med tålmodighet og satse på at det hele blir bra når ammingen tar slutt og tiden har leget sine sår, rett og slett. Jeg synes det høres lurt ut med fysioterapi og tilrettelagt trening, må nok tenke litt på det, fremfor spinning og stram opp og denslags i første omgang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...