Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Finner ikke link, men vi har nettopp vært gjennom det for andre gang:) Det er observasjon i skole/bhg, evnetester(litt som IQ-tester), samtaler med foreldre/lærere, spørreskjema for foreldre osv. Og så er det jo observasjoner under testene i tillegg. Det er ganske omfattende, og ikke gjort på en to tre. Når alt dette tilsier ADHD, så blir det vurdert utprøving av medisin, og så blir det evt satt i gang tiltak, alt etter problemer barnet har.
blond Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg skjønner at du ikke kan fortelle alt i ett innlegg, men det forbauser meg at du ikke har nevnt anamnese og psykisk helse. Må ikke barnet til pp-tjenesten for å vurdere om det kan ligge noe traumatisk bak eller psykiske problemer? Jeg tenker på at ustabilitet og konsentrasjonsvansker, uro, fjernhet og aggresivitet kan være logiske måter å være på hvis man har opplevd vonde ting som overgrep. Det er bare tanker jeg gjør meg, men som du sikkert skjønner så kan jeg ikke adhd og påstår ingenting.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Det er jo det samtaler med foreldre og spørreskjema går ut på Der er hele anamnesen og detaljer i utvikling. Til og med svangerskapet og fødselen blir tatt opp. Og dette foregår enten på PPT eller BUP. Det trodde jeg du visste, og det glapp vel for meg å skrive det. Kanskje jeg tenkte på det som en selvfølge;) De tester jo ikke spesifikt etter ADHD(bare med en mistanke). Det går mer på problemene ungen har, og så tester de og samtaler, for så å konkludere med det ene eller det andre. Sikkert mange som opplever å få en annen diagnose/forklaring enn ADHD, selv om det var tanken først. Som lese og skrivevansker, andre utviklingsvansker/problemer. Diagnosen er jo ikke satt, før etter testingen. Det er problemene en starter med og henviser for. De som er utsatt for overgrep, har nok noen tilsvarende symptomer, men ikke alle. Da vil vel dette bli fanget opp, og utredet videre i den retningen, da? Jeg vet ikke det. Men du spurte jo etter ADHD-utredning;) Og det var det som var resultatet her, og du er jo på ADHD-forumet;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå