Kaia25 Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Vi gir til familien (barnas søsken barn etc), fadderbarn o.l. Pluss noen nære venners barn, men ikke alle. Mest de vi har kontakt med barna til (noen vennskap er jo mest "voksenvennskap", andre inkluderer hele familien, på en måte. Og selvfølgelig gaver til de den lille blir invitert i bursdag til. Spør fordi jeg nettopp oppdaget at den ene naboen er litt snurt fordi deres lille ikke har fått bursdagsgave av oss. Vår lille fikk av dem, og de var i bursdagen hennes. Men vår lille ble ikke invitert i deres bursdag - og sant å si hadde jeg heller ikke oversikt over at han hadde bursdag. Ergo ingen gave fra oss. So - hva er egentlig vanlig?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Vet ikke om det er vanlig, men her gir vi gaver til tante- og onkelbarn og selvfølgelig egne barn, ellers ingen når det gjelder julegaver. Bursdagsgaver gis til de samme, i tillegg gir vi til barn vi (eller barna) er i bursdagsselskap til, ingen andre. Forventer heller ikke gaver fra andre enn de som kommer i bursdagsselskap til barna. Derimot kan jeg godt finne på å kjøpe en gave til en venninnes barn når jeg finner noe gøy, dersom jeg er på besøk, dersom jeg er i utlandet osv. Men dette er ikke noe noen forventer.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Vi gir til barnas besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler, søskenbarn, ellers til våre fadderbarn og nære venners barn. I tillegg gir barna til noen nære venner hver. Jeg og mannen min bytter også julegver, samt at vi har fire barn som får både fra oss og fra hverandre. Bruker totalt ca 8000,- på julegaver i år.
Bebés'ilvousplâit Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Vi gir julegaver til våre egne barn, nieser og nevøer, barn av nære venner og fadderbarn. Når det gjelder bursdagsgaver har vi for vane å gi til de som inviterer barna våre i selskap, men selvsagt - om det er noen som står oss nær, som f. eks. tantebarna mine, så må de ikke holde selskap for å få gave, altså Jeg har aldri tenkt over dette med gaver til barn som noe problematisk. Synes ikke det var det minste rart at du, HI, ikke kjøpte gave til nabogutten, i og med at deres barn ikke var invitert i selskap til dem. Det er jo de færreste som er synske
Mia_I Skrevet 29. oktober 2008 #5 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg synes også det er naturlig å gi gaver til familien + nære venners barn + de barna er invitert i selskap til. Blir jo veeeldig mange å holde styr på ellers! Er vel heller ikke sånn i dag at folk er "avhengig" av gaver for å få hverdagen til å gå rundt utstyrsmessig, så blir pussig å bli snurt for manglende gave, synes jeg.
moota m storebror&lillebror Skrevet 29. oktober 2008 #6 Skrevet 29. oktober 2008 Jule og bursdagsgaver gir vi til mine og sambos søsken sine barn, sønnen til ei venninne av meg, begge sønnene til et vennepar av oss. Ellers gir vi bursdagsgave til de som vi blir invitert til. Jeg fikk også gave av den ene naboen her til begge mine barn, men vi ga ingenting til hennes datter pga hun hadde ikke selskap. Kjente det litt i magen, hadde kanskje kjøpt en liten ting om jeg skulle gjort det igjen, men tenker ikke mer over det lenger.
Linchen Skrevet 29. oktober 2008 #7 Skrevet 29. oktober 2008 Å kjære vene, er det mulig å bli snurt for noe sånt? Da får hun jo be dere, da! Herlighet. Vi gir til fadderbarna og tantunger og nære venners barn = 6 barn til sammen. Oj - skal du bruke 8000 på julepresanger? Det er laaangt fra hva vi har mulighet til i alle fall. Merker skikkelig at lånene har blitt dyrere og at jeg jobber 80%. Men jeg er like blid he he he.
Faylinn Skrevet 29. oktober 2008 #8 Skrevet 29. oktober 2008 Ai, det var en ny problemstilling for en med 1 åring og til nylig bare to tantebarn. Må jeg finne på gaver til venner og naboers barn også? :-) Har aldri utvekslet gaver med kusiner og fettere (altså til deres barn) og det har vi alle levd lykkelig med. Venner med barn har jeg først nå, og ble akkurat en smule jule- stresset. ;-) Etter hvert som barnet blir større og får venner, må det jo bli veldig mye gaver?! Trenger egentlig barna flere gaver enn de får fra familien? Da tenker jeg ikke på bursdager hvor folk er invitert selvsagt. Syns fort det blir mye gaver jeg, helt unødvendig ressurssluk både familieøkonomisk og miljømessig. Blir vel ofte til at man kjøper noe "billig" som knapt blir brukt allikevel, eller tar jeg feil?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå