Mine <3<3<3 Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 var på ul i dag, og fikk da resept på albyl-e, for å forebygge sv.skapsforgiftning, da jeg hadde alvorlig sv.skapsforgiftning i forrige sv.skap. Noen andre som har fått det? Og "hjalp" det?
Mummimamma - med 2 mummitroll Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 I mitt første sv.skap utviklet jeg alvrolig sv.skapsforgiftning og HELLP, noe som resulterte i haste ks i uke 28+2. Da jeg var gravid for andre gang nevnte jeg dette med Albyl-E for legen min og hun hadde aldri hørt om at dette kunne forbygge sv.skapsforgiftning. Fikk tett oppfølging under dette sv.skapet med UL hos gynekolog annenhver uke fra uke 20. Nevnte også dette med Albyl-E for flere gynekologer, men ingen av disse kunne bekrefte av dette kunne forbygge sv.skapsforgiftning. Tror det er veldig forskjellig praksis når det gjelder dette. Det er jo mulig dette er en teori og at legene skriver ut Albyl-E for å være på den sikre siden.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Hører ikke til denne debatten, var bare rundt å snik kikket litt, men svarer uansett- Hei, jeg gikk på albyl-e 75 mg helt fra positiv test- I utgangspunktet fikk jeg det for å forebygge blodpropp. Jeg fikk svangeskapsforgifting- først lett også moderat før jeg fødte spontant i uke 37+5. SF ble vel oppdaget i uke 30-31 og ble tett fulgt utover. Holdt seg stabilt lenge. Men mot slutten økte verdiene og ble lagt inn på sykehus til observasjon da fødselen etter noen dager startet av seg selv. Alt gikk bra, men albyl- e garanterer tydligvis ikke at man ikke får SF- Lykke til!
§iris§ Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg å fikk det etter at jeg var på ul. jeg fikk alvorlig svangelsforgiftning pluss hellp i første svangelskap.. men tablettene fungerte ikke til meg.. det ble enda tidligere andre gang og hellp da å.. første svangelskap varte i 31 uker og andre i 27 uker..
Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #6 Skrevet 28. oktober 2008 hei, i store studier har albyl vist seg å ha en liten, men signifikant effekt ved svangerskapsforgiftning, dvs. at albyl hindrer/utsetter svangerskapsforgiftning hos noen få. Har du først hatt svangerskapsforgiftning en gang, vil sjansen for å få det igjen være større enn for "bakgrunnsbefolkningen", men mindre enn ved ditt første svangerskap. De som får det gang nr to også, får det oftest lenger ut i graviditeten. Altså: vanskelig i ettertid å si på individnivå om man har hatt nytte av albyl som profylakse mot svangerskapsforgiftning. Hadde selv alvorlig svangerskapsforgiftning i første svangerskap, keisersnitt uke 27. I andre svangerskap brukte jeg albyl fra uke 16-38 og fødte litt over termin (uten svangerskapsforgiftning). Nå har jeg to små perfekte engler!! Masse lykke til!
Margrethe1311 Skrevet 29. oktober 2008 #7 Skrevet 29. oktober 2008 hei, dette har ingenting med spørsmålet over å gjøre,men når jeg leste innlegget ditt ble jeg litt nysgjerrig bare.Fikk du hellp to svangerskap på rad? Det er interessant for meg skjønner du, for jeg hadde hellp ved mitt svangerskap og vet ikke om jeg tørr å prøve igjen. gikk alt bra begge gangene? hva sa legene om risikoen for å få hellp gang nr 2 til deg? var det verre eller litt lettere andre gangen? håper ikke du syns jeg spør for mye =) er bare veldig nysgjerrig på dette med hellp og svangerskap 2. klem
lille sprelle Skrevet 31. oktober 2008 #8 Skrevet 31. oktober 2008 kjenner ikke alle stoffer i albyl-e, men det er da litt blodfortynnende? Jeg fikk blodpropp tidligere i svangerskapet og gikk på fragmin (høye doser - blodfortynnende i sprøyteform) og fikk likevel svangerskapsforgiftning i uke 33 med symptomer er par uker før det. I uke 35 så jeg ut som en ballong og det ble hastekeisesrsnitt....
§iris§ Skrevet 4. november 2008 #9 Skrevet 4. november 2008 Ja jeg fikk hellp 2 ganger rett etter hverandre ja. Alt gikk bra begge gangene og er takknemlig for det. Legene sa at jeg ikke kom til å få det en gang til. Flere jeg har snakka med i helsevesenet sa at å få hellp 2 ganger var sjeldent. For meg så var det verre andre gang enn første gang. Det tok 2 dager før jeg våkna etter keisersnittet. Det er bare å spørr. Men det er ikke sikkert at ting blir slik til dere når det ble sånn til oss. Dette er noe dere må føle på selv. Jeg angrer ikke for at jeg ble gravid en gang til. Men no har jeg fått beskjed fra legene at jeg ikke skal bli gravid den 3 gang..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå