Angie77 Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg lager alt selv, men syns det blir veldig kavete i lengden å lage alle måltidene rett før de skal spises. Jeg er litt usikker på hva som kan fryses, hvor lenge det kan fryses og hvor lenge ting kan stå i kjøleskap. Har noen av dere noen gode middagstips til en 7mnd baby som kan fryses? Og hva bruker dere evt til å fryse ned i, fryseposer? Eller er det andre smarte ting som jeg ikke har fått med meg?
Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg har brukt tomme, små glass. Feks middags/fruktglass. Noen steder selger de små frysebegre, husker ikke om det er biltema eller Claes Ohlsen... Det er greit å lage for feks 14 dg eller en måned om gangen. Rene fruktpurer tror jeg er det som tåler lengst frysing, 1 år, mens andre ting tåler 3 mnd. Så en utrolig kjekk oversikt på nettet en plass men finner den ikke igjen... Her er mange oppskrifter: http://www.dinbaby.com/forum/thread/138460353 Jeg har laget noe mat selv, men har gått tilbake til å kjøpe ferdig.
Angie77 Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg ELSKER deg, manglersøvn:):) Der sto jo alt, ALT!! Supert å vite hvilke urter og krydder jeg kan bruke, og det sto spesifisert frysetid på alt jeg trenger. Nå skal jeg planlegge en skikkelig matauk til helgen, lage middager, desserter etc og fryse ned:) Tusen, tusen takk:)
Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Så hyggelig jeg kunne være til hjelp! Noen andre som har gjort "jobben" men... Lykke til!
trillemamma Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 For en fantastisk fin side. :-) Denne må lagres i favoritter
Isabella12 Skrevet 28. oktober 2008 #6 Skrevet 28. oktober 2008 Sjekk masse spennende tips og oppskrifter på barnemat.com også! Jeg fryser i Avent-glass som egentlig er til pumping.
trillemamma Skrevet 28. oktober 2008 #7 Skrevet 28. oktober 2008 Så man kan fryse ned i glass? Uten at de sprekker? Jeg har alltid trodd at jeg må bruke plastbokser.
Isabella12 Skrevet 28. oktober 2008 #8 Skrevet 28. oktober 2008 Sorry, de er av plast! Ferdig steriliserte, fåes på apotek og barnebutikker.
Angie77 Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 28. oktober 2008 Jaaa, at jeg ikke har tenkt på det! De er jo superfine å fryse ned mat i:) Jenta vår er født 3 mnd for tidlig og spiser så små måltider. Dumt å fryse ned store porsjoner hvor bare litt blir spist. Fikk helt blod på tann nå, jeg:) Visste ikke at hvitløk var babyvennlig, det er jo supert nå som forkjølelsessesongen snart setter inn.
~~ElleMelle~~ Skrevet 28. oktober 2008 #10 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg fryser most mat i isterningsbeholdere, og så "spretter" jeg dem ut har jeg det i en plastpose når det er frossent. En dag kokte jeg ekstra poteter og gulrøtter så da har jeg endel av det siden det er basis i mye middag. Frys ned terninger av feks most brokkoli el andre grønnsaker, og da har du lett tilgjengelig det som det går mye av. Da tar du bare opp terninger av det du vil gi til middag, slipper fryse en diger blanding som blir det samme hver dag. Syns det blir litt lettere å variere med forskjellige grønnsaker, en dag blir det poteter/gulrøtter og fisk og brokkoli, en annen dag kan vi droppe brokkolien og feks ta en terning med andre grønnsaker, så blir det litt forskjellige smaker.
trillemamma Skrevet 28. oktober 2008 #11 Skrevet 28. oktober 2008 Nå ble jeg inspirert her. Henter jo masse lure tips til minsten begynner å spise. :-)
danny Skrevet 28. oktober 2008 #12 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg gjorde som ElleMelle sist, frøs ned diverse moste grønnsaker i isterningformer. Kjempekjekt for da kan man variere litt og lettere lage passe mengde. Har nå fryst ned fruktpureer o.l også på denne måten. Frøs også ned moste middagsblandinger i sånne "muffinsform-brett", veldig kjekt til større porsjoner. Når det er fryst i formene har jeg puttet det i tette plastposer for at det skal holde seg bedre.
Angie77 Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 28. oktober 2008 Kjempelurt!! Jeg har vært litt redd for det å lage opp store porsjoner og så viser det seg at hun ikke liker det. Tror jeg må begynne allerede i morgen for jeg har to kasser epler stående:) Det blir eplemos-onsdag:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå