TreHjerter Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Noen som har barnet sitt i Montessori-barnehage her som kan fortelle meg litt om det? Har lest litt om pedagogikken og synes det virker veldig intressant og nyttig, men hvordan settes dette i praksis i barnehagen? Hva er den største forskjellen fra "vanlige" barnehager? Kommer dere til å la barna deres også gå i Montessori-skole? Hva er grunnen til at dere valgte Montessori?
Let's hear it for the boys! Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Så vidt jeg vet finnes det foreløpig bare en Montessori-barnehage her til lands. Venninna til moren min driver den, og jeg synes det virker som et fantastisk sted for barna å være! De holder til ute i skogen, har tre ponnier som barna kan leke med (selvfølgelig i forhold til alder ol.), lærer masse om natur og dyr og er veldig organiske. Jeg vet ikke om dette er kun pga Monterssori-ideologien, for denne dama er et veldig organisk, jordnært menneske som er opptatt av å ta vare på naturen, dyr osv. Hadde jeg bodd der, hadde jeg helt klart hatt sønnen min der.
kristanna Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Det finnes flere montessori bhg. vennina mi jobber i en og jeg er ikke begeistret! den har veldig dårlig rykte her i byen. barna skal jo hjelpe hverandre,voksne skal observere mer. noe som da fører til færre voksne på jobb! dette syns jeg ikke er gunstig for små barn hvertfall,mulig det funker bra på de større!
Let's hear it for the boys! Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Da har det sikkert kommet flere etter at hun startet. Som sagt kan det være pga henne at den barnehagen er slik. Jeg håper barna mine kan gå på Montessori-skoler. Nevøen til samboeren min går på en i Nederland, hvor det er gratis, og svigerinna mi er super fornøyd.
TreHjerter Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. oktober 2008 Kristanna, tør jeg spørre hvor i landet du bor? Vi er ganske nyinnflyttede her i byen og jeg har faktisk ikke hørt NOE om barnehagen, men skolen ble nedlagt i høst -dermed har de utvidet barnehagen og jeg kan få plass til snuppa to dager i uka... Skal besøke dem på torsdag, det blir spennende å se!! Er man ikke pålagt å ha et visst antall voksne pr barn i alle bhg, avhengig av barnas alder osv? Eller gjelder ikke det private bhg? Er jo flott at de lærer seg å hjelpe hverandre, men det må jo finnes voksne tilgjengelig liksom... Snuppa er jo ikke to engang..
Koseklompen Skrevet 28. oktober 2008 #6 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg besøkte en montessori barnehage i forbindelse med studier og en oppgave som skulle skrives, hvorav hovedtemaet handlet om montessori. Jeg syntes de hadde et kjempefint opplegg til barna, fin læringsmåte og. Men jeg syntes at det var liten fokus på frilek og fantasi, eneste plassen de hadde for frilek var i et lite hjørne under trappa, fikk intrykk av at det var fakta-fakta-fakta gjort om i en fin og grei læremetode for barn selvfølgelig, men jeg er og for at barn bør ha en del frilek og kan bruke fantasien da jeg mener det og er en bra læremetode og uttrykkningsmetode. Jeg valgte ikke montessori, men tror ikke det er en her i byen hvor jeg bor heller, men uansett ville jeg valgt den barnehagen hun går i i dag. I Hamar vet jeg det er en montessori barnehage, var den jeg var innom, den var koselig og fin.
Solskinnsdag Skrevet 28. oktober 2008 #8 Skrevet 28. oktober 2008 Hei! Vår datter som er 18 mnd. går i Montessori barnehage. Og vi er strålende fornøyd! :-) Jeg jobber i barnehage selv, og jeg er veldig kresen på hvor jeg vil ha barna mine, så når vi skulle søke i vår så var valget enkelt for oss. Den jenta vår går i er liten, har bare 2 avdelinger, en stor og en liten. Har akkurat like mangen ansatte som feks. komunale barnehager har. I "vår" barnehage har de voksne alltid god tid til barna, de koser og leker hele tiden med de. Så jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i det hun ene over her sier om at de er dårligere bemannet, og at de bare observerer. Montessoripedagogikken er jo endel annerledes i forhold til vanlige komunale barnehager feks. Litt om hva de gjør i barnehagen til jenta vår: Melken har de i små mugger, så barna lærer å helle selv i glassene, de har ikke tutkopper/flasker, men små "shots"-glass, som barna får større og større til de mestrer vanlig melkeglass, de har brikker på bordet ved spising, med 2 rundinger, en til fatet og en til koppen, så barna lærer seg hvordan det skal stå, de har en stor hylleseksjon, med store hyller, men bare en leke i hver hylle, dette for at de små skal ha god oversikt, og lære å rydde opp etter seg når de er ferdige. Dette var bare noen eksempler da. Jeg vil ivertfall anbefale Montessoripedagogikken på det varmeste! Hadde det vært Montessoriskole her i byen hvor vi bor så hadde jenta vår fortsatt på den, men det er det desverre ikke.
hundemamma ♥ Skrevet 28. oktober 2008 #9 Skrevet 28. oktober 2008 Min søster har jobbet i Montessori-barnehage og er utdannet Montessori-pedagog. Min venninne har Norges høyeste utdannelse innen Montessori og tar nå doktorgrad i småbarnspedagogikk og utviklig/læring. Om du vil kan jeg få de til å finne frem nettsider og informasjon. Send meg en PM med en mailadresse så skal jeg videreformidle info til deg
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 28. oktober 2008 #10 Skrevet 28. oktober 2008 Vi har ogås vårt barn i Montesorri bhg og er strålende fornøyd. Lurer litt på Om Marie1978 (tror jeg nicket var) over her har barn i samme bhg som oss, det høres hvertfall veldig likt ut:)
Koseklompen Skrevet 28. oktober 2008 #11 Skrevet 28. oktober 2008 Meg? For jeg har ikke fått noe..hmm.. kanskje det ikke va ment til meg..
kristanna Skrevet 28. oktober 2008 #12 Skrevet 28. oktober 2008 mente til havrekjeks:) mener ikke å svartmale alle montessori bhg altså bare at her jeg bor fungerer denne bhg veldig dårlig.
Solskinnsdag Skrevet 28. oktober 2008 #13 Skrevet 28. oktober 2008 Kan hende det. :-) Snuppa vår går i Montessoribarnehagen i Molde vertfall. Deres barn også kanskje? :-)
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 28. oktober 2008 #14 Skrevet 28. oktober 2008 Vår går i oslo, så da var det ikke den samme, men det var som om jeg skulle ha skrevet det selv:)
TreHjerter Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #15 Skrevet 29. oktober 2008 Det høres veldig fint ut og det jeg har lest om pedagogikken er veldig intressant! Dessverre bor jeg i samme by som Kristanna som IKKE har noe bra å si om akkurat denne barnehagen.... Kan jo ha bedret seg siden hennes erfaringer da, jeg tar iallefall turen imorgen og snakker med dem og føler litt på hvordan det virker der.... Noen som vet om private "alternative" barnehager -og skoler- må følge generelle regler for bemanning, areal pr barn osv, eller faller de utenfor og kan gjøre stort sett som de vil?
Bægge dætern Skrevet 29. oktober 2008 #16 Skrevet 29. oktober 2008 private barnehager må følge de samme lover og regler som de kommunale. men loven sier kun at det skal være en pedagog pr 18 barn over tre år og en ped pr ni barn under tre år. organiseringen og bemanningen i barnehagen skal ellers være forsvarlig, ja det er det det står; "forsvarlig". da er det opp til hver enkelt kommune å godkjenne hvorvidt de mener barnehagene i deres kommune driver forsvarlig. trenden er jo at man har tre årsverk pr 6 barn over 3 år og dobbelt opp for de under 3 år. en barnehage uten dette tilbudet vil neppe bli godkjent om det ikke ligger særlige forhold til grunn. det er imidlertid enkelt å få dispensasjon fra kommunen til å ta inn ekstra barn. det er altså den enkelte barnehage som utformer sin bemanningsplan og barnegruppene. når denne først er godkjent i kommunen er det eventuelle brudd på denne som vil kunne påklages. selvfølgelig kan også godkjenningen trekkes tilbake dersom det viser seg at barnehagen ikke fungerer under de rammer som er satt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå