Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, dere single mødre!

Nå er det bare litt under 3 måneder til termin.., og jeg skal søke om foreldrepenger. Jeg har selvsagt lyst til å være hjemme i ett år. men da får jeg bare utbetalt 80% lønn. Er det noen som vet om en som enslig mor kan ta 100% utbetaling i 10 måneder og så kan søke om overgangsstønad de to siste månedene? Mener jeg leste det ett sted engang. Det er litt vanskelig å lese seg til på Nav´s sider om jeg kan ha rett til dette. Jeg tjener under 6G ihvertfall.Overgangsstønaden er jo ikke så mye, men da vil jeg ha muligheten til å være hjemme ett år med barnet, og det synes jeg er viktig. Noen som vet noe om dette? Åssen har dere gjort det?

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei hei ja:)

Vet ikke om det er mulig å ta 10mnd. perm. og 2mnd. overgangsstønad.

Jeg har 100%perm. med 80% lønn. En søt ansatt på NAV tipset meg at man kan søke om overgangsstønad sålenge man har redusert inntekt i forbindelse med permisjon. Det gjorde jeg og fikk søknaden innvilget. Har nå tilnærmet lik 100% lønn hvis man legger sammen 80%-lønnen og overgangsstønaden.

Bare et tips....:)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hmmm... Hva var kriteriene for at man skal få overgangstønad i fødselspermisjonen?

Jeg har akkurat søkt om 100 % perm, pga at jeg er helt avhengig av at jenta jeg venter, for barnehageplass når jeg beg. å jobbe. Skal føde i mai, og kommunen (som skryter av full dekkning) sa rett ut at jeg ikke kan vente å få plass før i august. Jeg må derfor jobbe litt i permisjonen på kveldene for å få lang nok perm + ta ut ferie.

Jeg sliter litt med kun 80 % av lønnen, men hadde ikke noe valg følte jeg.

Men overgangstønad i perioden hadde jo hjulpet meg :-)

• 6 måneder senere...
Skrevet

Du bør ikke velge 80 % permisjon, det er mye lurere å ta ut 100 % pluss litt permisjon uten lønn. Med mindre du har tenkt å være hjemme i 3 år, for du har vel ikke krav på mer enn 2 års permisjon uten lønn...

Vær obs på at du faktisk får utbetalt mer penger totalt ved å ta ut 100 % permisjon enn du får ved å ta ut 80 %!

Det er ikke Nav særlig flinke til å informere om!

56 uker x 0,8 = 44,8 uker dvs. at du mister (46 - 44,8) 1,2 uker med lønn ved å ta ut 80 % permisjon!!

Ellers er jeg ganske sikker på at du kan få overgangsstønad også.

Da kan det være at det kanskje lønner seg med 80 % permisjon, det har jeg ikke regnet på. Overgangsstønaden reduseres med 40 øre for hver krone du tjener over et visst beløp, så du må nesten sette opp et regnestykke for deg selv. Utbetaling av feriepenger vil vel også påvirke denne, så det gjelder å være litt taktisk her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...