lillebie på`n igjen Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 jeg er i den fasen at jeg ønsker å bytte jobb, har ikke trvides siste året, men har holdt igjen "tilfelle" jeg skulle bli gravid. Men nå har jeg fått nok av jobben, og skal på jobbintervju i dag. er det slik at man må ha jobbet de siste 6 mnd inntil fødsel sammenhengende for å få rett til foreldrepenger i permisjonstiden?? for om jeg skulle bli gravid under neste forsøk som er i november, og hart tre mnd oppsigelsestid, så begynner jeg i ny jobb i februar. hva om det er en ukes opphold mellom de to jobbene ?? så på nav at er det et "hull" i arbeidsperioden så teller det ikke??? har jeg missforstått? jeg har jo jobbet fullt i 2 år siden jeg var student, og ville vært synd å bli gravid uten økonomisk støtte(for det går bare ikke) det er også sånn at feriepenger ikke telles med, jeg har krav på 4 ukers betalt ferie før jeg bytter arbeidsplass....kan jeg starte på ny jobb i ferietiden til gamle jobben?(det finner jo ikke gamlejobben ut uansett) jeg blir så forvirret av denne "må ha jobbet 6 av 10 måneder" håper en av deres snille jenter kan hjelpe meg )
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Uff ja, en får så mange spørsmål i en slik situasjon. Men jeg kan aldri tenke meg at f.eks en ukes jobbopphold skal kunne velte "alt". Som du sier skal du ha jobbet 6 av ti siste måneder. Det trenger ikke være de 6 siste før fødsel. Hvis du har et avbrekk på 1-2 uker så har du jo fremdeles jobbet fullt de andre 9 mnd, og har således fremdeles 3 mndr å gå på...hvis du skjønner. Og klart du kan jobbe i ferietiden, det har jeg gjort. Så lenge det ikke er samme arbeidsgiver (f.eks kommune eller stat), da går det ikke). Mine svar er mest "sunn fornuft" du kan jo hør emed NAV for sikkerhets hvis det blir aktuelt.
Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Du må ha jobbet 6 av de siste 10 månedene, men det trenger ikke være sammenhengende, og det trenger ikke være for samme arbeidsgiver. Så du kan trygt skifte jobb og ha fulle rettigheter. Foreldrepengene er det staten som betaler, så det er samme for dem om du nettopp har skiftet arbeidsgiver. Så vidt jeg vet, kan du begynne i ny jobb mens du tar ut siste rest av ferie fra den gamle, men det kan du evt spørre NAV om. Hvordan gikk intervjuet?
lillebie på`n igjen Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. oktober 2008 takk for gode svar jenter:o) da kan jeg bytte jobb med god samvittighet !!intervuet gikk kjempe bra, skulle få svar innen en par dager om de ville ha meg eller ikke:o) har mulighet til å gå opp en god del i lønn om jeg får denne, og det passer meg perfekt:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå