Gå til innhold

Dere som mener at barna deres kunne telle til 10-15-20 da de var 2 år...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...dere vet at kanskje 99% av dere tar feil? Det er vel ekstremt få barn som faktisk kan telle i den alderen. Men de kan si tallene som i en regle.

Skrevet

Er enig i det. Jenta mi på 2år teller, men ho klarer ikkje å telle 5 fingre, ja ho kan stoppe på 5 men ho teller ikkje alle fingerane, ho holder på ein og seier to og tre på den osv. Så ho kan ikkje telle anna enn å sei det som ei regle.

Gutten min på 4år kan telle, han ser at me er tre som sitter ved borde, el at me er fire i familien og at me er tre når pappa ikkje er der osv. Det starta han med når han var ca 3,5år, ikkje når han bare såg men når han tellte mens nå så holder det å sjå så veit han kor mange det er.

Det er ein slik test på 4års kontrollen, dei skal telle gjerdestolper, og det dei ser etter er kor lenge fingeren er i samsvar med det dei seier og teller.

Skrevet

Det der hørtes rett og slett langt mer troverdig ut, enn alle disse tellegeniene fra de andre trådene.

Skrevet

Hehe...det stemmer nok som du sier, men det nevnte jeg også i et innlegg, at de små er flinke til å herme :-)

3åringen teller bevist til 5 i hvertfall, men kan ramse opp til 20 for å være helt "korrekt".

Skrevet

Oj, da er vi faktisk blant den 1%, for mini teller fingre og andre ting, nærmer seg 2 år. Peker også på tallet 8 og sier 8 osv. Tidligere bare ramset han opp tallene fra 1 til 10, men de siste dagene har han begynt å skjønne konseptet. Nå ble jeg stolt gitt, men tror det går mye på interesse siden han liker bokstaver også. Har veldig god humkomelse da, men de sier jo at 2-åringer suger til seg alt, veldig morsom alder.

Skrevet

og jeg som trodde jeg hadde ekstremt dumme barn hehehehe:)

Skrevet

Enig der. Gutten vår kunne si alle tallene fra 1-10 i riktig rekkefølge da han var 2 år, men han kunne ikke faktisk telle flere enn 3 ting på en gang.

Skrevet

Ta vare på den tiden hvor de er små og uforstandige sier jeg.. Vis meg en tjueåring som ikke kan telle, eller en tjueåreing som ikke kan gå.. (med mindre det er andre årsaker inne i bildet da).

Men, når folk spør må man kunne svare. Min har ikke vært tidlig med å krabbe, gå o.l. Men, plutselig kom alt.

Og han teller antall, gjengir hvor mange og hvor mye.. Oj, mamma, der er det 4 hester o.l.

Tror mye kommer av at bhg har hatt fokus på tegn, form og farge.. Og at vi foreldrene valgte dette som satsningsområde.

Skrevet

De blir fort nok store og selvstendige :-)

Mine har krøpet, sittet og gått svært tidlig....vel...greit nok det men føler meg faktisk litt snytt for store deler av spedbarstida pga det..hehe

Skrevet

Datteren vår ramser opp tallrekka fra 1 til 15, men hun kan ikke TELLE til 15 fordet ;)

Hun teller til 3 dog, av og til 4...haha. Litt viktig å huske på altså, at de teller ikke, de bare ramser opp..

Skrevet

Tja ... det er jo litt hvordan man "definerer" telling også da.

For hvis jeg ber deg telle til ti ... hva gjør du da?

Jo du ramser opp tallene fra 1-10 for meg.

Når man leker gjemsel, hva gjør den som står/leter? Jo han "teller" til hundre.

Eller om vi skal gjøre noe samtidig og jeg sier, nå teller vi til tre også hopper vi så høyt vi kan.

Så når småen min på 15 mnd sier "en, to, te" før han f.eks "detter" bakover i senga vår så sier jeg at han teller og mener jeg har belegg for å si det.

Men klart, han har ikke begrep om antall gjenstander, mengde, tallstørrelse eller verdi på tall i forhold til hverandre.

Men å ramse opp tallene kan pr.definisjon også være en måte å telle på.

Så jeg vil påstå at å telle og å ha tallforståelse kan være to forskjellige ting. Og at stolte mammaer med rette kan si at toåringen kan telle til ti dersom h*n kan ramse opp tallene fra 1-10 ;-)

Skrevet

2åringen min kan regla til 20,men teller til 3:)

Men eldstemann kunne alfabetet før han var 2,å det var ikkje berre ei regle han hadde lært.Han kjente igjen kvar enkelt bokstav, kunne plukke dei utut ifra lyder og lignende.Så enkelte barn kan mestre slikt tidlig.

Skrevet

Hun kunne TELLE fra hun var rundt to år så da hører hun vel til den ene prosenten ;)

Hun fikk tellekort av svigers til toårsdagen, kort med bilder av 1 ku, 2 katter, 3 flasker osv og hun kunne telle hvor mange gjenstander det var på de forskjellige kortene og hvor mange kort det var i alt osv.

Før hun ble to år sa hun bare tallene på rams, lærte seg tallrekken på samme måte som hun lærte en sang.

Tror ikke det er så uvanlig at barn mellom 2 og 3 år teller som du skal ha det til, vi har hvertfall aldri fått noen komentarer på at hun er veldig tidlig ute med tellingen :)

Tror det kanskje har litt med interesser å gjøre også,, tuppa synes det er morro å telle ting mens bokstaver for eks gir hun fullstendig blaffen i.

Hun kan sin egen bokstav og m (for mamma og mommo), men hvis jeg prøver å lære henne andre bokstaver så får hun mark i rumpa etter et par sekunder ;)

Skrevet

Vi tilhører visst den ene prosenten vi også..Det har mye med interesse å gjøre og jeg tror ikke det er helt uvanlig at barn kan telle når de er 2 år. Jenta mi kunne det, men hun har alltid interessert seg for tall og bokstaver.

Skrevet

hehe, som pedagog og stolt mamma, er det utrolig artig å lese slike tråder som gjelder bla tall og telling;)

Jeg synes det er veldig flott når så små barn viser interesse for tall, tro meg- det kan faktisk gjøre utslaget senere i skolen. Det er viktig å stimulere dem, og la dem leke med tallene.. Hvordan vi definerer telling varierer vel litt fra person til person. Å telle betyr ikke nødvendigvis å forstå tallsystemet og posisjoner, altså en 2åring som kan å telle, la oss si opp til 5, forstår ikke nødvendigvis posisjonene av tallene, at 2 kommer før 3, og at 1 er før 2 igjen.. Hvis din 2åring kan telle til tre, og du legger 3 klosser i en bunke rett foran han, vil han ikke nødvendigvis kunne gjengi at dette er 3.

Men det er heller ikke poenget- for de er faktisk ikke i stand til å tenke så abstrakt heller..Men jeg tok det nå med bare for å illustrere litt her..

Uansett, dere som har barn som liker å telle- fortsett å motivere dem til det; tell alt: biler, antall kopper på bordet, hvor mange skjeer må vi ha på middagsbordet, hvor mange kartonger med melk henter vi i kjøleskapet på butikken osv..

Så kan vi bare "velge" å tro at de "kan" telle, det er jo det som gjør oss stolt, ikke sant?? Selv babler lillegullet ivei med "mamamamdadamam", og jeg velger å tolke dette til mamma og pappa, selv om han selvfølgelig ikke er gammel nok til å kunne si ordene.. Men det gjør meg stolt!!

Skrevet

Neida sjiraffen, det er bare det at alle de begavede barna i Norge har mødre som er veldig aktive her :)

Tror det er begrepsforvirringen som råder her jeg. Oppramsing av tall og faktisk tallfortståelse defineres likt, og da blir det rot. At veldig mange barn kna si tallene i riktig rekkefølge opp mot 20-30 i 3årsalder betviles ikke. At de kan gjøre det på fere språk tror jeg nok også de kan. Jeg betviler ganske sterkt at så mange 2-3åringer her inne har utviklet tallforståelse og mengdebegreper fra 10 og opp. Isåfall er det nokså enestående :)

Skrevet

Selvsagt. Tror ikke nødvendigvis tallforståelsen øker så mye fra 2 til 3 heller jeg da. Er ikke min erfaring.

Skrevet

Jenta mi kunne telle, i alle fall til 5. Og da mener jeg stoppe ved hvert enkelt objekt og gi det et nummer, og så flytte til neste og telle videre. Men ramse tall til 20 kunne hun også. Og hun har akkurat blitt tre så jeg har kontroll på det.

Skrevet

Frøkna peker og sier tallene samtidig. Jeg mener hun teller. Hun er 2 år og 2 mnd og har holdt på sånn i noen mnd. Tror det har litt med interesse å gjøre. Hun teller til 12, men det hender hun tuller litt når hun teller, at fingeren ikke har samme tempo som stemmen, men hvis jeg ber henne telle ordentlig så retter hun seg selv. Hun kan tallene baklengs fra 10 også, men da er det nok mer som en regle.

Jeg har fått høre at rundt 2 års alderen så er barn ekstremt motagelige for ny kunnskap, spesielt sånn som er symbolrelatert. Derfor lærer mange gutter seg bilmerker på denne tiden. Bokstaver og tall er også symboler for små barn. Frøkna gjenkjenner tall som tall, men kan ikke skille de fra hverandre. Aner ikke hvordan hun gjør det, men når hun ser tall så skal hun ofte telle. Hun gjennkjenner også mange bokstaver "mamma sin boktav, pappa sin boktav, ninus sin boktav...", og da sier vi jo at hun kan den og den bokstaven, selv om det per definisjon ikke er ret her på dib. ;)

Skrevet

Joda, men forstår hun hva foreksempel 6 er? Det er nokså vanlig at små barn kan telle (ramse opp) tall og også at de kan se tallet 6 og si seks. Det blir jo det samme prinsippet som at man lærer at en hund heter hund. Man gir ting og symboler et navn. Likevel er det stor forskjell på det og faktisk skjønne meningen med det.

Piaget (jada han er kritisert) har jo sine berømte (beryktede?) utviklingsstadier, og han sier at barn ikke utvikler forståelse for meningen med tallbegrepene (vanligvis selvfølgelig, unntak forekommer jo alltid) før de når 5-7 års alder. At utviklingen går i rykk og napp, men at den grunnleggende forståelsen av mengdebegreper og tallforståelse på generelt grunnlag ikke er tilstede hos små barn.

Men sånn helt generelt synes jeg det er helt flott at foreldre er stolte av barna sine som viser interesse for tall og bokstaver. Det er bare positivt for barna at foreldrene er stolte :)

Skrevet

Men hva er egentlig definisjonen av å telle?? Jeg mener bestemt at datteren min teller når hun setter fingeren på ting og gir de et tall. Vi leser blandt annet en bok hvor hun selv fant ut at hun skulle telle trappetrinn og da satte hun fingeren på hvert trinn og så 1, 2, 3 osv til 12. Jeg vil si at hun teller. Jeg har ikke lært henne at det første trinnet er 1 osv, så det har hun funnet ut selv...

Skrevet

Ikke sant? Hva er det å telle?

Jeg sier også at sønnen min teller når han leker med kulerammen og teller til 20. Men han har ikke utviklet noen mengdeforståelse å skrive hjem om :) Han forstår tilsynelatende mengder opptil 3, men etter det er det surr.

Så lenge folk definerer det forskjellig må det nødvendigvis bli diskusjon av det. Uansett er vel det viktigste at barna viser en interesse for å lære.

Skrevet

Ja, jeg er uansett stolt av alt datteren min får til. Etter min definisjon teller hun i hvert fall. Hun ser at det er to av noe og etter det så er det mange, eller veldig mye, om ikke hun kontroll teller og ser at det er f.eks. 5 duplo klosser. ;)

Barn lærer av å etterape så det er i hvert fall en naturlig utvikling at de ramser opp tallene når de er rundt 2-3 år alt ettersom hvor stor interessen for tall er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...