Spirella Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg har nå bare en dag igjen på Crinone-behandling. (Hormonkrem Progesteron vaginalt for å hjelpe endometriene før kroppens egen "hormonproduksjon for gravide" kommer i gang). Dvs jeg er nå på 14 dag etter jeg fikk tilbakeført 2 egg. Forrige gang fikk jeg blødninger på 18. dag, og er naturligvis litt engstelig nå. Er det noen som vet om det er vanlig, eller noen vits i, å bruke Crinone-kremen lengre enn de foreskrevne 15 dager? Og hva gjør egntlig HCG-støtte, og NÅR tar man evt det?
Andalucia Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Hei! Jeg skal bruke Crinone en gangn daglig ut uke 10 - er nå 7+1. I tillegg bruker jeg blodfortynnende albyl-e og fragmin. Så langt har det fungert bra for meg. Lykke til!
MK73 Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Det vanlige på flere av de offentlige klinikkene er ved ordinære forsøk å bruke Crinone i 15 dager fra kvelden etter uttaket, det er vel det du har fått beskjed om også. Dessverre er det jo slik at selv om du fikk en sen blødning så betyr ikke det at du var gravid, og dermed heller ikke at Crinone ville ha hatt noen effekt. Jeg fikk den ene gangen blødning på rd 15, dvs 17 dager etter uttak/EL, og det er rundt 3 dager for sent for meg - men jeg var aldri gravid. Jeg har også hatt forsinket mens i vanlige sykluser innimellom IVF-forsøkene på opptil 8 dager, uten at jeg var gravid da heller (har pleid å teste når mensen ikke kommer som forventet). Det jeg skal frem til er at kroppen ofte spiller oss et puss, og at mensen kan bli forsinket både i og utenom forsøk uten at det har har noe med en graviditet å gjøre, dessverre. På den annen side er det noe forskjellig praksis mellom klinikkene. Vanligvis skal jo kroppen produsere nok progesteron selv når man kommer så langt som til rd14 og er gravid. Jeg går nå privat og har blitt gravid, og har fått beskjed om å gå på progesteron i alle fall frem til uke 7-8. Det enkleste er i grunnen å ringe klinikken din og legge frem tankene dine, og spørre. Jeg håper det går fint for deg, Spirella!
Spirella Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. oktober 2008 Takk for svar! Får kanskje ringe Ullevål i morgen og spørre, selv om det er fristende å bare bruke den x1 i en uke eller 2.. Vet du om dette var rutine-behandling ved din institusjon, eller om det var noen særlig grunn til at du burde bruke progesteron noen uker lengre? Uansett: Takk for svar, og Lykke til videre!!!
Spirella Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. oktober 2008 Takk for utfyllende svar! Og gratulere med at du er gravid! Ja, jeg skjønner at kroppen egentlig skal produsere progesteron selv på dette tidspunktet, men når noen klinikker anbefaler videre Crinone-bruk med halv dose betyr det vel at de ikke stoler helt på naturen alltid? Det er altså sannsynlig heller ikke farlig å prøve dette. Men jeg kan ringe Ullevål i morgen. Ikke alltid lett å få tak i noen der, og heller ikke like lett å fravriste dem litt informasjon alltid... (Sukk) Men TAKK og ha forts fin dag!
MK73 Skrevet 28. oktober 2008 #6 Skrevet 28. oktober 2008 Nei, det er ikke farlig å prøve det. ..og ja, det er nok noe de gjør for sikkerhets skyld på de klinikkene som praktiserer progesteronstøtte i starten av svangerskapet. Jeg gikk også til Ullevål, og fikk aldri beskjed om at jeg skulle gå lenger på Crinone, men det skader ikke så sette seg med telefonen en times tid (det må man jo ofte for å komme gjennom der...) og ta en prat med Ann Kristin. Hvis du presser på litt så får du svar, det fikk i alle fall alltid jeg.
Mikkemafian Skrevet 28. oktober 2008 #7 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg hører til Porsgrunn og skal evt gå på crinone til uke 12, hvis jeg er gravid selvsagt!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå