Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Når man har prøvd i ett år. Hva skjer da når jeg starter utredning? Hva slags undersøkelser blir tatt? Får man prøverør? Er det lang ventetid på dette? Jeg bor i Oslo.
sirkeline77 Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Hei! Du har to valg muligheter til å begynne med! Du kan gå gjennom fastlegen din som kan henvise deg videre til gyn, fastlegen kan også få sjekket dine hormonverdier. Eller du kan gjøre som meg og ta det direkte med Volvat eller en annen privat klinikk. Man må nok igjennom stort sett det samme, men jeg er temmelig sikker på at ved å gå om Volvat sparer du mye tid! Hvis du gjør som meg blir det heller ikke så dyrt, ettersom jeg har vekslet litt mellom det private og det offentlige! Jeg tok som sagt kontakt med Volvat, bestilte time til gyn. Det ble tatt ultralyd, noe som er normal prosedyre. Fikk deretter tre ulike rekvisisjoner på blodprøver som skulle taes igjjom en syklus, samt resept på pergotime.( Et hormonpreparat som stimulerer eggstokkene.) Blodprøvene tok jeg på labèn hos fastlegen min. I tillegg fikk jeg med en rekvisjon og et prøve glass til min kjære. Han måtte ikke møte opp på Volvat for å avgi sædprøven der, men gjorde sitt hjemme og leverte det så til lab på volvat. Så skulle vi avvente og se resultatene på prøvene... De var fine,men ettersom man ikke fant noe som ga svar så måtte man jo bare fortsette å utrede.. Neste skritt var å ta Hsg røntgen, dvs at man fører kontrastvæske opp i egglederene og tar bilder. På den måten kan man finne ut om man har tette eggledere, cyster ol. Mange kan også enten i tillegg eller istedet for HSG røntgen bli henvist til lap. Jeg fikk også rekvisjonen til røntgen av gyn på volvat. Men jeg tok selv kontakt med et offentlig sykehus og fikk tatt røntgen der. Når det er gjort og svarene tilsier at ingenting er i veien, kan man søke om ivf. Vente tiden fra sendt inn søknad til man kommer i gang varierer på de forskjellige behandlingsstedene. Men et sted mellom 3-6mnd er nok vanlig. For vår del var det gyn på volvat som sendte inn søknaden, noe som var naturlig ettersom det var han som satt på alle prøvesvarene. Vi stod fritt til å velge ett offentlig sykehus eller volvat. Vi valgte offentlig da det er det rimligste. Det er en forholdsvis lang og kronglete vei, man føler at man tiltider kjører en berg og dalbane som aldri vil ta slutt. Men hva gjør man vel ikke får å få en liten spire? Vi er i startfasen av vårt første ivf forsøk, veldig spennende, men ja vi kjører berg og dalbane fortsatt! Lykke til- håper du ble noe klokere av dette:) Sirkeline
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå