vårina Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 Skjønne jenta mi på 5 mnd vil bare ha pupp. Hun veide på 5 mnders kontrollen nesten 8 kg..så hun er godt i hold på nesten bare mm. Sover godt på dagen..flink til å ligge/sitte i vippestolen og leke med lekene sine..kjempe blide og ler masse...MEN...dette gjelder helt til jeg kommer med tutekopp..flaske..grøt..pure..(har såvidt prøvd litt middagsglass også)..da kniper hun igjen munnen og blir grinete. Vil så gjerne at hun skal spise litt grøt ihvertfall på kvelden ..slik at hun ikke våkner så mange ganger om natten for pupp. Verste av alt er at hun virker jo kjempe sulten vær gang hun våkner..vanskelig å nekte henne pupp når hun er så sulten. Er helt vrak på dagen fortiden..får altfor lite søvn....i dag sov jeg når hun hadde formiddagshvilen..for da sover hun noe lenger. Vil jo så gjerne kose meg med henne på dagtid og ikke være i dårlig form/humør for at jeg får så lite søvn. Noen som har noen gode tips til meg?
Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Ingen tips ang mat, da vi ikke har kommet dit enda (jenta er 4 mnd), men uten at jeg vet hvor ofte din våkner om natta; det er vel litt tidlig i alle tilfeller å begynne å nattavvenne allerede ved 5 mnd? jeg har ikke engang tenkt tanken enda, min våkner omtrent annahver time natta igjennom. Sov litt lengre økter tidligere, og det hender seg nok fortsatt at hun tar en femtimers, men det er unntaket. Jeg løser søvnbehovet med samsoving (og nei, det er ikke hennes feil at jeg er våken på dette ukristelige tidspunktet, hun sover nok noen timer enda ) ved å samsove. Har senga hennes tett inntil min, så om jeg føler for å ha god plass putter jeg henne oppi der deler av natta, men stort sett sover hun midt i dobbeltsenga. Da kan jeg bare slenge ut puppen og sovne igjen når hun begynner å marke seg og klage, og på det viset får vi faktisk tilnærmet uavbrutt søvn natten igjennom begge to. Pappa'n merker ikke ammingene engang - og det er sjelden jeg husker hvor mange ganger jeg har ammet i løpet av natta selv og, for jeg rekker knapt nok å våkne de fleste gangene. Dessuten er det triks å sende opp pappa'n med henne når hun våkner de dagene han er hjemme - så er de oppe og koser seg i en time eller to før hun kommer tilbake på soverommet for mat og formiddagsdupp. Da stjeler jeg glatt to-tre-fire timer etter at hun har stått opp, og det gjør underverker
vårina Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. oktober 2008 Hei! Tenker ikke på nattavvenning ennå..men hun våkner annenhver time hele natta..og det er ofte. Har hatt henne i senga med meg ..men det ble enda verre for oss begge to..på slutten våknet hun hvert 20 min..fra jeg la henne på kvelden..og utover hele natta. La henne i sin seng og etter 3 kvelder sover hun kjempe bra på kvelden..men etter kl er 24.00..begynner hun å våkne ofte igjen. Gjerne jeg er for utålmodig og krever for mye av henne? Er alene med henne..har derfor ingen pappa som kan ta henne litt på morgningen..slik at jeg kan sove litt til. Uansett jeg er verdens heldigste.. skjønne jenta mi ligger nå på golvet og prøver it stemmen sin..ja faktisk så mye at hun skremmer seg selv litt iblandt...hihi...men med litt kos så er alt strålende igjen! :-)
lille sprelle Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 nå er jeg heldig og har baby som fant ut at hun skulle sove minimum 6 timer sammengende hver natt fra 3,5 mnd (bortsett fra når hun er syk da). Det var ekstremt mye grin på nesa i starten for oss når det gjalt fast føde. Vi har likevel fortsatt å gi litt på skje av ulike slag eller en brødbit eller litt gulrot å gnage på og nå er det plutselig slik at hun gaper villig vekk, med hun gir klart uttrykk for når det er nok. Vi er oppe i ca 6 fulle skjeer med fruktmos f.eks. nå. gjør det et par ganger om dagen om det passer seg slik. TIPS: Gi velling på flaske om kvelden (om nødvendig - går du ut av huset mens far ordner det der - du lukter jo favoritten!). På den måten vil hun få i seg litt "fastere" føde som hun kanskje sover lengre på.
Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 Uff vet hvor forferdelig tungt det er med lite søvn! Sov alltid i formiddagshvilen hennes hvis du har mulighet. Ser du har problemer med flaske og men prøv med velling. Begynn forsiktig og prøv på dagen først så du vet om hun tåler det. Du kan pumpe deg og bruke mm eller mme. Vi brukte maisgrøt pulver og startet med 1 ts til ca 180 ml mm-øk gradvis. Avent flaskene har en tutt for tykkere væske(sikkert andre merker også). Merket med sirkel på pakken istede for dråper. Går det ikke med flaske kan du kanskje prøve koppmating? Har du forresten prøvd fruktpure? Sviskemos var en slager her i starten. Ellers må man bare prøve og prøve... Vi drøyde også måltidene med pupp på dagen(min begynte med grøt når han var 4 mnd- ammet han veldig ofte både dag og natt før)slik at det ihvertfall gikk 3 t mellom hver gang. Da spiste han seg mer mett, istede for stadige småmåltider. Ammer han fortsatt 1-2 x om natta(6 mnd), men nå er det heller smokkeracet som gir søvnproblemer... Lykke til!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå