Gå til innhold

75% fast stilling + selvstendig næringsdrivende

Anbefalte innlegg

Hjelp!

Har en fast stilling på 75% i tillegg til at jeg er selvstendig næringsdrivende. Startet opp med firmaet mitt i midten av 2006. Har fått beskjed fra Nav at inntekten som selvstendig næringsdrivende er for lav i forhold til lønnsinntakten til å få foreldrepenger av den selvstendige virksomheten. Har lest igjennom lovene og forskriftene, men kan ikke finne noe annet enn at den selvstendige næringsinntekten må være over 0.5 G. I 2007 var næringsinntekten på 90 000, noe som tilsvarer over 0,5 G. I 2006 var den derimot betraktelig lavere pga at næringsvirksomheten startet halvveis i året (ca 20000 kr). I tillegg var jeg i en etableringsfase med høye utgifter og lave inntekter. Må næringsinntakten gjennomsnittsberegnes? I mitt tilfelle mener jeg at det blir helt skjevt.

Er det noen som vet noe om dette? Nav snakker over hodet på meg og jeg får lite hjelp der

Fortvilt og frustrert

Fortsetter under...

Frem til nå nylig har det vært enda større sprik mellom rettigheter for selvstendignæringsdrivende og arbeidstakere - Det at man bare fikk65% av inntekten om man ikke tegnet forsikring senest 10 mndr før man fødte

Når det gjelder 3 årsregelen så vet jeg ikke om nav kan utvise sjønn når det faktisk ikke har eksistert noen bedrift i 3 år, men kun i 2. Det må du høre med dem om

Får du ikke gode svar hos NAV lokalt så kontakt fylkeskontoret eller nav i en større by.

Det er i alle fall riktig at lønnsgrunnlaget blir beregnet av 3 ferdiglignede år så det er mange tilfeller hvor inntekt ikke stemmer over ens med dagens inntekt

Lykke til

Dersom du har vært selvstendig i 3 år som er ferdiglignet regnes et snitt av siste tre år. Dette gjelder uansett, selv om det føles urettferdig. Dersom du er nystartet utøves det skjønn. Du må da dokumentere hva du har tjent. Vanligvis pleier jeg å be om halvårsregnskap og sjekker med skattetetaten hva som er meldt inn av forskuddsskatt.

Men som nevnt, har du drevet i over 3 år så er det et snitt og det er ikke åpning for bruk av skjønn da.

Dersom du har en annen inntekt enn næringsinntekt skal du kunne få med næringsinntekten din i beregning av grunnlag selv om næringsinntekten er under 0,5 G da din SAMLEDE inntekt overstiger 0,5 G.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...