Gå til innhold

Jeg jobber 70 % i 4 måneder. Ringte NAV for å spørre om mine muligheter for opptjening til permisjon...

Anbefalte innlegg

...og de sa at jeg enten må finne meg en jobb i 2 måneder til, (minst 50 % om far skal ha rett på permisjon med lønn.)

eller: Sykemeld deg (Faktisk!!)

Jeg er nyutdannet, i min første jobb, og jeg faller mellom arbeidslivsordningene og studentordningene.

Jeg har 2 spørsmål om hva som skjer hvis jeg må sykemelde meg:

Jeg vil i såfall få "lønn" fra NAV og ikke fra min arbeidsgiver. Hvor mye penger er det snakk om? Det samme som jeg har fått i jobben?

Hvordan regnes beløpet jeg får i svangerskapspermisjon ut?

Håper virkelig noen vet noe om dette!

Fortsetter under...

Heisann!

NAV regner ut de 6 best tjente mnd av de siste 10 mnd for å regne ut hvor mye du skal ha i sv.skapspenger! Det skal alltid gå til fordel for deg! Blir du sykemeldt før jobben din utgår (regner med det er det du mener med "jobber i 4 mnd"), betaler arb.plassen din ut penger frem til arbeidsavtalen utgår, deretter vil NAV betale resten (de dekker også arb.plassens utgifter, så det trenger du ikke tenke på), og det er samme beløpet som du tjener nå.

Du kan ta mitt tilfelle: Jeg har 70% fast stilling, og har jobbet litt ekstra for å prøve å få full stilling. Ble først sykemeldt i 50%, dvs at arb.giver dekker 20% mens NAV regner ut hvor mye jeg har jobbet for å dekke de resterende 30%. Dette vil de også ta utg.pkt i når de regner ut sv.skaps penger!

MEN: feriepengebeløpet blir betydelig mindre om du går på sykepenger, og det kan jo være greit å sjekke opp i!

Hei, takk for svar!

Jeg har jo ikke noe ønske om å sykemelde meg, jeg vil jo ikke snylte på et system jeg synes er så bra og som bør være forbeholdt dem som virkelig trenger det. Men hvis jeg ikke finner jobb har jeg ingen annen mulighet. Håper det løser seg, men da vet jeg altså hva jeg har å forholde meg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...