Gå til innhold

Jeg jobber 70 % i 4 måneder. Ringte NAV for å spørre om mine muligheter for opptjening til permisjon...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

...og de sa at jeg enten må finne meg en jobb i 2 måneder til, (minst 50 % om far skal ha rett på permisjon med lønn.)

eller: Sykemeld deg (Faktisk!!)

 

Jeg er nyutdannet, i min første jobb, og jeg faller mellom arbeidslivsordningene og studentordningene.

 

Jeg har 2 spørsmål om hva som skjer hvis jeg må sykemelde meg:

 

Jeg vil i såfall få "lønn" fra NAV og ikke fra min arbeidsgiver. Hvor mye penger er det snakk om? Det samme som jeg har fått i jobben?

 

Hvordan regnes beløpet jeg får i svangerskapspermisjon ut?

 

Håper virkelig noen vet noe om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg kan svare på begge spørsmålene dine, men i min forrige permisjon fikk jeg utbetalt foreldrepenger fra NAV. Hadde før permisjonen jobbet 1år 100%, men i et vikariat som gikk ut akkurat da permisjonen begynte - og dermed var det NAV som betalte foreldrepenger. Fikk samme månedslønn (Hadde 10 mnd. perm. med 100% lønn), MEN man tjener ikke opp like mye feriepenger når det er NAV som betaler. Mener man bare tjener opp feriepenger i tre mnd. (Litt usikker her, men det er i alle fall forskjell - hvis du får foreldrepenger fra arbeidsgiver, tjener du opp feriepenger av foreldrepengene hele permisjonstiden)

 

Synes selv det er vanskelig å få skikkelige svar fra NAV, men det står en del informasjon på nettsiden deres - hvis ikke må du bare fortsette å mase på dem...

 

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i en litt rar situasjon for pga av nedskjæring i bedriften, blir stillingen min borte 2.5 måneder tidligere enn beregnet, samt at jeg går ned fra 100% til 50% i nov og des..

 

Innen des. har jeg opparbeidet rett til foreldrepenger, men er i grunn arbeidsledig i 2.5 måneder før jeg skal ut i permisjon. Siden jeg er usikker på om jeg kan få en grei jobb rett på slutten av svangerskapet, hørte jeg med NAV om hvilke rettigheter jeg har osv..

 

Etter MYE leting og mange runder (er ikke så lett å få informasjon fra dem!) har jeg funnet ut en del ting, som kan kanskje være nyttig for deg også : )

 

Dagpenger regnes som lønn, så hvis du jobber 50% eller mindre, kan du ha rett til dagpenger. (finnes noen rettningslinjer for hvem som kan få dagpenger osv på denne linken: http://www.nav.no/page?id=728)

 

Hvis du da har rett til dagpenger i minst 2 måneder, vil du da ha opptjent rett til foreldrepenger. Foreldrepenger blir beregnet utifra en gjennomsnitt av de 3 beste månedene av de 6 du har jobbet...

 

Det er jo legen som bestemmer om man blir sykemeldt eller ikke.. Synes det var rart at NAV sa du burde sykemelde deg når det er allerede så mange som utnytter systemet!

 

Håper dette hjelper deg litt selv om det ikke var et konkret svar til spørsmålet ditt!

 

Lykke til!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar!

 

Jeg har jo ikke noe ønske om å sykemelde meg, jeg vil jo ikke snylte på et system jeg synes er så bra og som bør være forbeholdt dem som virkelig trenger det. Men hvis jeg ikke finner jobb og ikke finner noen annen mulighet... Håper det løser seg, men da vet jeg altså hva jeg har å forholde meg til.

 

Men hvis jeg går over på dagpenger, vil det da gi mannen min anledning til å ta ut permisjon? Jeg må jo jobbe 50 % for at han skal få rett til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner det veldig godt.. Er en veldig komplisert situasjon når man er gravid! Man vil jo ikke gjøre noe galt, samtidig som vi må kunne sikre oss økonomisk trygghet!!

 

Som jeg har forstått det, hvis man har rett til dagpenger, blir alt begregnet på akkurat samme måte som om man har vært i jobb.. Men er ingen ekspert, så det hadde vært lurt å ta kontakt med ditt lokale NAV kontor..

 

Heheee, første gang jeg kontaktet dem så fikk jeg et svar som var nesten slik, "Du må kontakte NAV, Hilsen NAV." Heheee... Det som er så synd at de ikke gjør ting enklere for folk som faktisk vil gjøre ting riktig!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...