Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #1 Del Skrevet 27. oktober 2008 ...og de sa at jeg enten må finne meg en jobb i 2 måneder til, (minst 50 % om far skal ha rett på permisjon med lønn.) eller: Sykemeld deg (Faktisk!!) Jeg er nyutdannet i min første jobb og faller mellom arbeidslivsordningene og studentordningene. Jeg har 2 spørsmål om hva som skjer hvis jeg må sykemelde meg: Jeg vil i såfall få "lønn" fra NAV og ikke fra min arbeidsgiver. Hvor mye penger er det snakk om? Det samme som jeg har fått i jobben? Hvordan regnes beløpet jeg får i svangerskapspermisjon ut? Håper virkelig noen vet noe om dette! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138991882-jeg-jobber-70-i-4-m%C3%A5neder-ringte-nav-for-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-mine-muligheter-for-opptjening-til-permisjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #2 Del Skrevet 27. oktober 2008 Du får det samme i sykepenger som når du jobbet og det samme i foreldrepenger som i sykepenger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138991882-jeg-jobber-70-i-4-m%C3%A5neder-ringte-nav-for-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-mine-muligheter-for-opptjening-til-permisjon/#findComment-138992328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #3 Del Skrevet 28. oktober 2008 Hei, takk for svar!! Jeg har jo ikke noe ønske om å sykemelde meg, jeg vil jo ikke snylte på et system jeg synes er så bra og som bør være forbeholdt dem som virkelig trenger det. Men hvis jeg ikke finner jobb har jeg ingen annen mulighet. Håper det løser seg, men da vet jeg altså hva jeg har å forholde meg til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138991882-jeg-jobber-70-i-4-m%C3%A5neder-ringte-nav-for-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-mine-muligheter-for-opptjening-til-permisjon/#findComment-138996380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 29. oktober 2008 #4 Del Skrevet 29. oktober 2008 Men for å bli sykemeldt må du jo være syk. Du kan ikke sykemeldes fordi du ikke har jobb å gå til. Og dersom du blir sykemeldt når arbeidsforholdet er over så har du jo ikke rett på sykepenger for du har ikke noe arbeid å være sykemeldt fra. Og blir du sykemeldt mens du enda har arbeidsforholdet kan du risikere at du endrer grunnlaget til dagpengegrunnlaget fra den dagen arbeidsforholdet skulle opphøre. jmf folketrygdloven § 8-30, femte ledd: For en arbeidstaker som blir arbeidsufør i et tidsbegrenset arbeidsforhold på under seks måneder, fastsettes sykepengegrunnlaget etter første ledd, selv om dette sykepengegrunnlaget avviker mer enn 25 prosent fra sykepengegrunnlaget etter andre ledd. Dette gjelder bare for det tidsrommet arbeidsforholdet skulle ha vart. Deretter kan det ytes sykepenger etter tredje eller fjerde ledd dersom medlemmet kan dokumentere inntektstap. Så ville ikke "gamblet" på å bli sykemeldt. Ville nok heller satset på å prøve å få en jobb i 2 mnd til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138991882-jeg-jobber-70-i-4-m%C3%A5neder-ringte-nav-for-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-mine-muligheter-for-opptjening-til-permisjon/#findComment-139001805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2008 #5 Del Skrevet 29. oktober 2008 Jeg måtte i såfall ha sykemeldt meg rett før kontrakten løper ut, det var det de sa i NAV. Har ikke råd til å ta i betraktning at jeg ødelegger for meg selv i folketrygden i fremtiden. Nå må jeg få det til å gå rundt økonomisk her og nå. Den norske velferden er verdens beste, men også i denne finnes det hull hvor folk faller igjennom. Skal selvsagt gjøre alt jeg kan for å få jobb. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138991882-jeg-jobber-70-i-4-m%C3%A5neder-ringte-nav-for-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-mine-muligheter-for-opptjening-til-permisjon/#findComment-139002083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2008 #6 Del Skrevet 29. oktober 2008 Det er et merkelig system vi har her i Norge. Vi betaler skatt i bøtter og spann, men er du i en jobbsitasjon der du enten ikke får jobbet "nok" eller må over på attføring, får du ingen foreldrepenger. Hvordan i alle dager skulle du, HI "ødelegge for deg selv i folketrygden i framtiden" dersom du blir sykmeldt? Det er mange "helgener" her inne, som hevder at de slår hardt ned på "snusk" og "misbruk" av velferdsstaten. Jeg tror faktisk ikke på det. Dersom dere blir tvunget, økonomisk sett, til å la dere sykmelde, tror jeg INGEN ville valgt annerledes. Dersom vedkommende blir stående uten penger i et år, tror jeg faktisk at DET i seg selv kan gjøre folk syke. Jeg hadde gått til legen, forklart situasjonen, og håpet å få en sykemelding. Jeg ville også forsøkt å skaffe jobb, men hadde jeg ikke fått ny jobb, så hadde jeg gått for sykemelding. På tide å endre litt på systemet, kanskje? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138991882-jeg-jobber-70-i-4-m%C3%A5neder-ringte-nav-for-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-mine-muligheter-for-opptjening-til-permisjon/#findComment-139002448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 29. oktober 2008 #7 Del Skrevet 29. oktober 2008 Ja, det kan være en ide å endre systemet. Men det må dere jo ikke ta med oss som prøver å svare på det som blir spurt om her inne. Jeg anser meg absolutt ikke som noen "helgen" her - svarer på det jeg kan svare på fordi jeg jobber med dette til daglig og kjenner godt til regelverket. Jeg er absolutt ikke ute etter å ta de som "misbruker" regelverket og har heller aldri påstått at noen gjør det. De fleste vil jo unngå å stå uten penger et år, men jeg svarer nå likevel da det i noen tilfeller finnes paragrafer i regelverket som gjør at det ikke helt blir som man tror. Det jeg skriver er at man faktisk må være syk for å få en sykemelding. Så er det jo opp til legen om han/hun vil skrive ut en sykemelding på annet grunnlag enn sykdom og opp til NAV og evt. godkjenne den. Og at vedkommende ikke bør gamble på å få sykepenger, da de fleste går over på dagpengegrunnlaget den dagen arbeidsforholdet skulle opphøre. Det kan se ut som at de på NAV som rådet til dette ikke tenkte på å informere om den regelen. Slik er regelverket pr. dags dato, og skal systemet endres må det tas med de som lager regelverket. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138991882-jeg-jobber-70-i-4-m%C3%A5neder-ringte-nav-for-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-mine-muligheter-for-opptjening-til-permisjon/#findComment-139002863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2008 #8 Del Skrevet 29. oktober 2008 Takk for svar Nisand! Så, vil jeg sannsynligvis gå over på dagpengenivå etter at min kontrakt løper ut? dette var jeg ikke klar over. Hva vil dette si; både for lønn de to månedene, for foreldrepengene, og for mulighetene min mann har til å ta permisjon? Huff, nå ble jeg engstelig. Jeg har nå lønnstrinn 46. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138991882-jeg-jobber-70-i-4-m%C3%A5neder-ringte-nav-for-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-mine-muligheter-for-opptjening-til-permisjon/#findComment-139006319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Herkules Skrevet 29. oktober 2008 #9 Del Skrevet 29. oktober 2008 Nisand, er det slik som du sier med dagpenger? Jeg er ikke noe stø på dagpenger så det vet jeg lite om, men jeg syns det er en gjenganger at folk skal sykemelde seg like før arbeidsforholdet opphører for å ha krav på sykepenger frem til fødsel (forutsatt at man får sykemelding i perioden) Jeg var ikke klar over at man til tross for at man er sykemeldt kan sluses over på dagpenger, hvordan er det med å gå over på dagpenger når man har endt et tidsbegrenset arbeidsforhold, har man 8 uker uten dagpenger da også? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138991882-jeg-jobber-70-i-4-m%C3%A5neder-ringte-nav-for-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-mine-muligheter-for-opptjening-til-permisjon/#findComment-139006414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 30. oktober 2008 #10 Del Skrevet 30. oktober 2008 Nå skal jeg svare begge to på samme innlegg. Sykepengegrunnlaget reguleres av § 8-30: Når trygden yter sykepenger, fastsettes sykepengegrunnlaget ut fra den aktuelle ukeinntekten (§ 8-28), som omregnes til årsinntekt. Se likevel andre ledd. (495) Dersom omregnet årsinntekt etter første ledd avviker mer enn 25 prosent fra den pensjonsgivende årsinntekten, skal sykepengegrunnlaget likevel svare til den sistnevnte inntekten. Sykepengegrunnlaget fastsettes i så fall etter bestemmelsene i tredje, fjerde eller femte ledd. Sykepengegrunnlaget skal svare til den pensjonsgivende årsinntekten som beregnes på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene (§ 3-12) som er fastsatt for de tre siste årene. Det gjennomsnittlige poengtallet omregnes til pensjonsgivende årsinntekt ut fra grunnbeløpet på sykmeldingstidspunktet. Dersom sykepengegrunnlaget etter tredje ledd ikke er representativt for den pensjonsgivende årsinntekten på sykmeldingstidspunktet, fastsettes sykepengegrunnlaget ved skjønn ut fra den pensjonsgivende årsinntekten som kan godtgjøres på dette tidspunktet. Dette gjelder også for et medlem som ikke har pensjonspoeng for de siste tre årene på grunn av for lav inntekt. For en arbeidstaker som blir arbeidsufør i et tidsbegrenset arbeidsforhold på under seks måneder, fastsettes sykepengegrunnlaget etter første ledd, selv om dette sykepengegrunnlaget avviker mer enn 25 prosent fra sykepengegrunnlaget etter andre ledd. Dette gjelder bare for det tidsrommet arbeidsforholdet skulle ha vart. Deretter kan det ytes sykepenger etter tredje eller fjerde ledd dersom medlemmet kan dokumentere inntektstap. Ved de fleste tilfeller settes grunnlaget etter første ledd. Men ved tidsbegrenset arbeidsforhold under 6 mnd brukes femte ledd. Da settes grunnlaget etter første ledd i perioden arbeidsforholdet er avtalt å vare, så etter tredje eller fjerde ledd etter det har opphørt. Som regel er det dagpenger som da blir det dokumenterte inntektstapet. Karantenetid på 8 uker utgår i disse tilfellene. Dette er regelverket, men som du er inne på Herkules så er det mange som har samme grunnlag hele sykemeldingsperioden og får det på foreldrepenger - selv om arbeidsforholdet er opphørt. Men noen NAV kontorer er veldig strenge på dette. Det henger nok sammen med at gravide sjelden er en prioritert gruppe når det gjelder oppfølging av sykemeldte. De går som regel på sykepenger så foreldrepenger også er de tilbake i jobbe igjen, og NAV kontorene holder heller fokus på de langtidssykemeldte med mer omfattende diagnoser. Derfor er det i mange tilfeller at inntekten ikke endres fordi denne gravide sykemeldte ikke følges opp på samme måte. Men i forbindelse med NAV reformen så opprettes det forvaltningsenheter som kun jobber med utbetaling og lovverk så jeg vil tro at "gruppen gravide" som ikke lenger har arbeidsforhold blir fanget opp i mye større grad enn det gjør i dag. Så til deg som spør - du kan jo være heldig - at de ikke endrer grunnlaget ditt. Men det er også mulig at de gjør det. Dersom de ikke nevnte det da du snakket med din om situasjonen din kan det jo hende at de ikke følger det opp, så skulle du bli sykemeldt og ikke få jobb så ville jeg ikke sagt noe om jeg var deg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138991882-jeg-jobber-70-i-4-m%C3%A5neder-ringte-nav-for-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-mine-muligheter-for-opptjening-til-permisjon/#findComment-139010563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #11 Del Skrevet 30. oktober 2008 Jeg er ikke HI her, men dette er grunnen til at jeg ikke forstår noenting av hva NAV skriver om på nettsidene. Første ledd? Femte ledd? Hva? Det er som om jeg skulle begynne å snakke i innviklet fagteminologi fra filosofien (som jeg jobber med - trenger heldigvis ikke sykemelde meg), og forvente at ola nordmann skulle forstå "transcendentalempiri", "værenskategori" eller "horisontsammensmeltning" sånn uten videre. Dette er jo helt uforståelig om man ikke har jobbet ti år i NAV først. Hilsen en med 7 års utdannelse. Hjertesukk! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138991882-jeg-jobber-70-i-4-m%C3%A5neder-ringte-nav-for-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-mine-muligheter-for-opptjening-til-permisjon/#findComment-139014094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 31. oktober 2008 #12 Del Skrevet 31. oktober 2008 Hva er poenget med innlegget ditt egentlig? Jeg har flere ganger over her forklart at grunnlaget kan endres til dagpengegrunnlaget når arbeidsforholdet opphører. Og henvisning til lovteksten var begrunnelsen. Og den lovteksten var i hovedsak et svar til Herkules, som spurte om dette. Og Herkules kjenner endel til lovverk og tolkning av dette, så derfor svarte jeg som gjorde. Hvis du ser på andre steder jeg har svart så pleier jeg så godt jeg kan å svare så andre skal fortså hva jeg mener, men her er som nevnt svar til en som kjenner til lovverket. Hadde du lest hele tråden hadde du sett det, og kanskje ungått dette innlegget som jeg ikke helt forstår hensikten med. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138991882-jeg-jobber-70-i-4-m%C3%A5neder-ringte-nav-for-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-mine-muligheter-for-opptjening-til-permisjon/#findComment-139015004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2008 #13 Del Skrevet 31. oktober 2008 HI her, ja huff, her ble det skutt på budbringeren gitt. Takk for så nøye og gjennomtenkte svar Nilsand. Jeg synes også det er vanskelig å forstå NAV, og er så glad for at noen forsøker å gjøre det forståelig. (har også høyere utdanning, 6 år.) Forstår av svaret ditt at far ikke får gå ut i permisjon dersom mitt nav-kontor er strenge på å følge opp reglene. Altså hvis de fører meg over på dagpenger. Håper virkelig jeg finner meg en jobb! Stakkars mannen min, å bli pappa er jo alt han drømmer om. Han gledet seg så til å få være hjemme med barnet alene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138991882-jeg-jobber-70-i-4-m%C3%A5neder-ringte-nav-for-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-mine-muligheter-for-opptjening-til-permisjon/#findComment-139016301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Herkules Skrevet 31. oktober 2008 #14 Del Skrevet 31. oktober 2008 Takker for utfyllende svar Nisand , da er det i alle fall som jeg trodde, flere som "får igjenom" sykepenger selv om det muligens ikke er det helt rette. Nå er jeg over termin og ammtåken har muligens tatt meg, men HI jeg forstår det ikke dithen at mannen din mister permisjon. Dagpenger er også opptjeningsrett til foreldrepenger, og mannen din skal ikke miste noen rettigheter, men du får lavere inntekt i perioden med dagpenger enn med sykepenger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138991882-jeg-jobber-70-i-4-m%C3%A5neder-ringte-nav-for-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-mine-muligheter-for-opptjening-til-permisjon/#findComment-139020308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2008 #15 Del Skrevet 31. oktober 2008 Åja, sier du det Herkules, så flott da. Trodde kriteriet var at kvinnen jobber 50 %. Nå ble jeg veldig glad. Da ordner det seg uansett. (Om vi får litt lavere inntekt spiller det ingen rolle. Vi får mer enn nok siden jeg tjener så godt nå disse 4 månedene.) Letta nå kjenner jeg! Tusen takk for svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138991882-jeg-jobber-70-i-4-m%C3%A5neder-ringte-nav-for-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-mine-muligheter-for-opptjening-til-permisjon/#findComment-139020363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå