Gå til innhold

Hjelp kan dette være melkeallergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jenta vår på 2.5 mnd har nesten siden fødselen fått mme. Etter en 1 dager med diare da hun var 6 uker skiftet vi fra nan til hipp og det bedret seg, sev om vi trodde der var et magevirus som gjorde det. For en uke siden var hun veldig i ulage og hadde tydlig vondt etter hun hadde spist og det meste kom opp igjen, etter to dager prøvde vi nutrmigen og det gikk seg til. Vi tenkte da at hun kanskje hadde omgangsyken, eller at det var magen og tarmene som slo var umoden. Vi gikk tilbake til hipp etter to dager (4 dager siden) og alt har vært bra, men i dag er det tilbake, hun promper mye og det rumler noe sinnsykt når hun har spist og ut over dagen har det ommet gulp og tydelig magevondt. Jeg gav henne nå nutramigen når hun våknet og var sulten (ike rart) og hun gulpet da og litt men roet seg og sovnet (forhåpentligvis)

Er det noen som har erfaring/kan noe om melkeallergi som kan si noe? Hva tror dere? Hvis det er allergi burde hun ike reagert fra dag 1 da? Og ike bare sånn inn i mellom?

Håper flere kan svare meg:)

Skrevet

Mente 14 dager med diare....Ingen som kan svare?:)

Skrevet

kan godt være det,siden hun er bedre med nutramigen...

ta kontakt med legen og få testet det...vi fikk påvist melkeallergi på William da han var ca5mnd,nå er han 6,5mnd og er i mye bedre form...

han reagerte med hard mage på vanlig mme og var veldig grinete og utilpass...

er som om vi har fått en helt ny baby etter nutramigen,gulper mye mindre også...

han får grøt 4 ganger om dagen og da bruker vi sinlac fra nestle,den er tydeligvis kjempegod... :)

så be legen om å få en test,denne utføres ved at babyen får tre dråper med noe middel på armen,deretter stikker de hull på huden slik at dråpene trenger inn,dette skal være på i ca10min og om det da er en liten kul på den merket melk har barnet allergi...

var bare en liten kul her og legen sa det var bra vi oppdaget det tidlig for da er sjansen størst for at han vokser ut av det...de fleste gjør det innen 4års alderen... :)

Skrevet

Jeg vet ikke om hun har det eller ikke..men mulig?

Men her er min erfaring da

jeg ammet. Og hun reagerte med at jeg drakk melk, og noen melkeprodukt. Begynte allerede før vi kom hjem fra sykehuset, så første uke hjemme så skrek hun hele tiden menst hun var våken. Hun gulpet ikke eller noe, men hadde magesmerter.

Jeg leste tilfeldig ang kolikk og melkeallergi, så jeg kuttet ut melk i kosten og hun ble en ny unge. Da hun var 3 mnd kunne jeg spise det jeg ville igjenn, så jeg trudde det hadde gått over. Så da jeg prøvde å gi henne flaske med mme (skulle vekk og skule prøve flaske) Hun ville ikke ta flaksa (aldri gjort) men hun fikk rødflammet utslett med små prikker rundt munnen der jeg hadde sølt melk. Gikk vekk det røde, men hun hadde prikker noen dager.

Så da hun var 5-6 mnd prøvde jeg grøt med melk i. Og det spydde hun rett opp igjenn. Før det hadde jeg gitt grøt uten melk i. Blandet med soyasemp (melke erstatning det også)

Så hun tok en blodprøve da hun var 7 mnd og den var negativ, men hun reagerte fremdeles. Så ble henvist til sykehuset og fikk time da hun var 14 mnd (7 mnd etterpå) og da slo den positiv ut.

Vokste det av seg da hun var 3 år :)))) så idag er hun 9 år og spiser du hun vil ;)

Men det er min erfaring da..magevond det hadde hun helt klart helt fra begynnelsen av, men kan slå ut senere også vil jeg tru.

men vist det er en tydlig forskjell på mme og melkeerstatning så kan det virke som det kan være melk hun reagerer på..

Ta det opp med legen, for du har rett på melkeerstatning på blå resept (gratis) Men legen må søke trygdekontoret først..

Skrevet

bare tilføye at testen på sykehuset var pirketest..var kun den som slo ut positivt.

Skrevet

Hun reagerer tydeligvis bare på melken over lengre tid, flere dager. For når hun fikk det i forrige uke etter å ha fått nutramigen var hun blid og fornøyd i 3-4 dager, før det braket løs meg magevondt og gulp/oppkast. Hva er forskjellen må melkeallergi og intoleranse da?

Må legge til at flere i min fam og samboer tåler kun små inntak av melk, mat m melk i går greit, men de kan ikke drikke melk daglig...... Kanskje det gjelder for henne også?

HI

Skrevet

intoleranse så er det melkesukkeret de reagerer på. nå husker jeg ikke helt, men kroppen greier ikke helt å fordøye det eller noe sånt...melkeallergi så er man allergisk på melkepoteinet.

intoleranse kan det også være, men kan ikke testes før de er 2år sa legen til meg. Tenkte hun kanskje hadde det siden blodprøven var negativ. Men visste jo seg det var allergi likevel med henne da.

Så intoleranse er sikkert ikke umulig, men bestill deg en legetime. si det er flere i familuen som har det også. test henne for allergi først.

noen reaerer med diare, mi reagert med oppkast og utslett i ansiktet..så ikke umulig at det er alergi hwller. Kan være hun har en mild allergi og ikke reagerer før hun har fått i seg over noen dager..vanskeli å si..

Skrevet

Hm er det melkesukker i nutramigen da? Eller i nan ha1? Når jeg leser om intoleranse kan det høres ut som det er det som feiler henne. I og med at det varierer litt og at hun ikke har reagert umiddelbart.....

HI

Skrevet

i melkerstatning så er det ikke melkesukker, men er det i mme fordi de er laget på kumelk..er både melkrsukker og melkeprotein i de..

Skrevet

Hei hei!

min er snart 3 mnd og litt det samme som din.

Forskjellen er at magen til Sebastian rumlet kjempe masse med en gang han svelgte mme. Og han gråt mye g man så tydelig at han hadde vondt. Etter å ha snakket en del med lege prøvde vi Nan som de selger på apoteket..hjalp ikke... Og gikk over på prosobee. Etter å ha gitt han Prosobee i ca en uke(pluss minifom og fenikkel te) gikk det helt over:)

Er så lettet at jeg ikke kan beskrive det med ord. Han hadde jo nesten sluttet å spise siden han fikk så vondt i megen hver gang han drakk mme...

Er han allergisk mot melk? ingen anelse..men tørr rett og slett ikke å gi han vanlig mme igjen. Var også hs ostopat...

Skal snart på 3 mnd kontroll og skal be legen sende meg til barnelege så vi kan få testet han,.

Lykke til!

Skrevet

en ting til jeg kom på..da jeg var på sykehuset og skulle teste henne med pirke, sa legen er ikke sikekrt hun er allergisk, men bare ømfintlig mot melk..så kan jo kanskje være det også?

Men mi var allergisk da..

Skrevet

vil bare komme med et innspill ang intoleranse...det er mulig å se det på barnet tidlig,om h*n er konstant blek i ansiktet uansett hvor kaldt det er og ikke har det rosa under fingerneglene er det laktoseintoleranse..en venninne av meg fikk vite det hos homøopat da hun var der med sin datter for ca14år siden...det eneste hun reagerer på idag er ferdig vaniljesaus,altså ukokte melkeprodukter...så for å teste det kan du faktisk koke helmelk og gi babyen for å se om h*n reagerer da...når det kokes spaltes nemlig melkesukkeret ganske godt ned,så magen ikke trenger å jobbe så hard for å fordøye det... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...