Gå til innhold

Dere som har gått over på flaske ved 7-8-9 mnd alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan synes dere det har gått? Vil gjerne ha en tråd med litt erfaringsutveksling her.

Idag ver det ikke engang nok melk i morgenpuppen, så nå blir det heltidsflasking her. 8mnd gikk det. Er litt trist, men det er jo mye positivt med flaske også. DEILIG å vite hvor mye babyen spiser (slipper å stresse med å tenke "jeg har jo nettopp ammet, hvorfor virker babyen sulten, var det nok melk, skulle jeg ammet mer, vil hun ikke ha ????)

Og jeg synes det er kjempekoselig å gi flaske, babyen ligger slapt i fanget og sutter og koser seg, ved puppen har det stort sett vært mye kaving.

Jeg får er STORT SMIL når hun ser flasken (gliser ikke slik når hun ser puppen ;)).

Babyen virker METT og det er jo det viktigste, ikke mer oppvåkning kl 5 med krampeskriking av sult.

Det som er kjedelig (bortsett fra tenken om disse antistoffene sombabyen burde hatt), er at jeg blir litt stresset med tanken på at jeg ikke alltid har mat "på meg". Der kreves litt mer planlegging.

Slik jeg gjør det er å gi babyen mat, og flaske etterpå, dere også? Så drikker hun seg umett - alt fra 50 - 150 ml etter hvor mye hun har spist.

Håper å høre fra flere!

Skrevet

Hei du!

Vi er akkurat i samme situasjon som dere. Her går det nå i heltidsflasking - ved siden av annen fast føde så klart. Gutten min er 8mnd., og kunne sikkert fortsatt å amme mye lengre, men det ble så mye kav og styr. Han virket rett og slett ikke så gira på det mer.

Jeg synes det har vært en positiv overgang. Han har ikke vært glad i flaske før, men nå drikker han som en kar!

Dette har satt merker på leggetiden spesielt. Før kunne jeg styre i en halvtime før jeg fikk han til å sove. Men nå! Nå sover han straks hodet treffer puta!:) Så jeg skjønner jo at han kanskje ikke ble helt mett av den puppen.

Dog, i natt var jeg nødt å trekke fram puppen. Han våknet og skrek og styrte værre. Ingenting hjalp. Tror kanskje han hadde mareritt. Han pattet litt, tror ikke det var så mye han fikk i seg, men han sovnet søtt.

Skal også sies at han har fått fire nye tenner på èn uke nå, så de plager han også en del...

Men det er som du sier, litt stressende med tanke på at man ikke har maten "på seg" lengre. Det blir jo litt mer styr sånn sett. Men det er nok bare en vanesak, tror jeg.

Vi står som regel opp i seks-syv tiden, da får han en flaske - drikker rundt 200ml., og så sover vi til i åttetiden. Så får han fast føde med vann til resten av dagen, kanskje en flaske til lunsj hvis han har vondt i tennene - rundt 140ml. Og så får han en flaske på sengekanten til kvelds - rundt 220ml.

Alle disse er alt ettersom hvor mye han har spist av annen mat.

:o)

Skrevet

Heisann hoppsan!

Det var litt rart i starten å ikke amme, men samtidig så ser jeg jo at lillegutt er blitt mediumgutt (nekter å innse at han er stor enda haha). Det var i tillegg fint lite innhold tror jeg, han fikk kun morgen og kveld.

Det er veldig greitt nå for pappaen og jeg tar annenhver dag og står opp for å gi flaske. Da kan den andre sove bitte litt til :)

Mediumgutt vil da nemlig kun ha morgenflaske...Han nekter plent å drikke melk på kvelden, så vi blander den i grøten. Vi gir da kun morgen og kveld for når de er så store (8 mnd) så skal de ikke ha mer enn max 5 dl på døgn. Melken kan hemme jernopptaket. Men her er det best å følge retningslinjer fra hs om man har fått noen...

Vår mener nemlig at mediumgutt er fatso deluxe.. han er da 68,5 cm og 9,6 kg. Han krabber ikke skikkelig enda, men åler seg rundt og er meget aktiv. Blir litt lei av dette vektmaset; hadde jeg kommet inn med ei melangeflaske med drikketut, så er det noe annet. Men gutten spiser 2x grøt, 1 glass middagsmat fordelt på 2 porsjoner og litt frukt til hvert måltid per dag. Og vann da... Nei nok om det, var jo ikke det tråden skulle handle om :)

Sånn ellers om vi skal ut noe sted og jeg trengr melk, så koker jeg vann, heller på en termos og har riktig antall pulverskjeer i en liten zip-pose eller boks. Vet at det finnes egne bokser med doseringsmulighet å få tak i. Har med ei flaske med lokk og så er det bare å mixe.

Er jo klønete når man er vant til å kun vippe ut puppen, men det går seg til :)

Forøvrig er ca 150 ml rett mengde her også

Skrevet

"Fatso deluxe" :) Hehe..

Vår gutt er ikke så langt unna. På 7mnd. kontroll var han 70cm og 9,4kg. Skal på ny kontroll i morgen, blir spennende å se hva vi er kommet opp i da.

Det med termos høres lurt ut. Men da må jeg nesten kjøpe ny. Ellers blir det nærmere espressosmak av melken;)

Skrevet

jeg har brukt å ta med grøt når jeg skal ut. har bare med meg liten termos med vann som jeg kjøpte på clas olson til ca 60kr. funker som bare det=) så har jeg med kopp til ham som jeg fyller opp med vann, så da mikser jeg bare varmt og kaldt til det blir passe. kjempegreit! holder på å skal venne ham av puppen jeg også nå. så var jo fint å vite at de ikke trenger mer en max 5dl melk om dagen=) trodde jeg fikk i ham for lite, vil bare ha morgen og kveld her.

Skrevet

Hei på deg!

Jeg synes overgangen har gått helt fint.

Ble 8 mnd med amming her også, og nå er det kun flaske.

Er veldig godt å vite hvor mye han får i seg, kan ikke tenke meg at han fikk i seg så mye som nå på slutten av ammingen...

Her får han flaske når vi står opp, ca 150ml.

Så er det grøt ca 1 time senere.

Neste flaske er når han våkner fra 2.duppen, mellom 14 og 16.

Da får han også 150ml.

Siste flasken får han rett før leggetid, etter grøt. Drikker da ca 100ml.

Hvis vi skal ut og han skal ha måltid med melk, tar jeg bare med en pakke ferdigblandet Nan. Så varmes den der hvor jeg er, som regel i micro eller vannbad. Veldig greit synes jeg.

Er vi borte en hel dag tar jeg med sånn dispenser for pulver, samt termos og flaske med kaldt vann.

Du kommer nok fort inn i de nye rutinene!

Skrevet

Vi startet med flakse da jeg ble usikker på om hun fikk i seg nok væske. Hun bare tulla ved puppen, skulle følge med på alt rundt og lå ikke å sugde mer enn toppen 1-2 minutter før hun ble lei. Hun får fremdeles pupp på morgenen og èn times tid før hun skal legge seg.

Vår dag ser omtrent slik ut: (straks 9 mnd)

Kl. 6.30: Pupp i senga

Kl. 7.30: Brødskive og vann

Kl. 11-12: Grøt og vann

Kl. 14: Ca. 200 ml med mme

Kl. 15-16: Middag og vann

Kl. 18: Pupp

Kl. 18.30-19: Kveldsmat og vann

Kl. 19-19.30: ca. 100 ml mme (rett før legging)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...