adventsmamma - des.08 Skrevet 27. oktober 2008 #1 Skrevet 27. oktober 2008 Hei! Var på UL i dag (32+4), er disse målene normale mon tro??? Stor baby? BPD: 92 MAD:96 Femur: 62 Og så sa jormora at babyen var 18% over gjennomsnittet ang vekt, hvor tung er babyen da??? Glemte og spørre om alt dette jeg...bare såå glad for at morkaken hadde flyttet seg og at babyen hadde det bra :-)
Herkules Skrevet 27. oktober 2008 #2 Skrevet 27. oktober 2008 Hvis jm sa at babyen var 18% over snittet så er ul målene store ja. Det er jo målene du skriver som er utgangspunktet for estimeringen av vekt. Ved +18% så betyr det er baby på ca 4,2 ved fødsel. Når jeg regner om tallene du fikk på din med hva jeg fikk på min gutt for 2 år siden så stemmer det at avviket er på ca 18% Nå er disse estimeringene veldig ca da så du må ikke henge deg opp i det. Så fint at morkaka har flyttet seg, har den vært foranliggende og sperret utgangen?
adventsmamma - des.08 Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. oktober 2008 Tusen takk for svar! Veldig glad for at noen vet slike ting :-) Huff...jeg ble litt engstelig for fødselen nå....er veldig lita av vekst selv (under 1.60) og da tenker jeg at dette kan bli en hard fødsel.......i tillegg har "alle" i slekta hatt laaaaaaaange fødsel (2-3 dager) men ikke så store babyer som 4.2kg.... :-(. Bør jeg ta røngten av bekken mon tro?? Noen som er lav selv og som har født store babyer??
adventsmamma - des.08 Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. oktober 2008 Ja, morkaka lå foran utgangen i uke 18, men nå har den flyttet seg :-). Men med så store UL-mål er det nesten så jeg angrer på at det ikke ble keisersnitt..eh..
MintCondition Skrevet 27. oktober 2008 #5 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg var i akkurat samme ærend på fredag, og fikk disse målene: BPD: 89 MAD: 90 FEMUR: 61 Veksten på lillegutt her var ca 10% over snittet, men innenfor normalen. Nederst til venstre på ul-skjemaet står det en kurve over avvikene, i uke 32 ligger fostrene stort sett på rundt 1750-1800g. For vår del vil det da si at lillegutt ligger på ca 10% over dette snittet, altså ca 180g mer. Dette er jo pr. dags dato, de vokser jo i rykk og napp, så babyen din trenger ikke være 18% over snittet ved fødsel, selv om han var det på ul i uke 32!
adventsmamma - des.08 Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. oktober 2008 Hehe, ja det er sant at de vokser i rykk og napp....ble bare litt i "sjokk" og måtte få ut litt engstelse her....:-). Bra at babyen er robust iallefall :-) Artig at flere har vært i samme ærend, og er litt over gjennomsnittet :-)
Herkules Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 Huff jeg håper ikke jeg skremte deg, det er jo som dere sier de vokser i rykk og napp og i tillegg så måles det feil. Jeg var på ul 1 uke før terminen min og da lå babyen sånn at det var nesten umulig å få målt magen (som var det hun ville måle siden jm mente det var mye baby i magen min når hun kjente etter) Legen ente at babyen virket som en gjenomsnittsbaby
Eso Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg skal på vektestimering i mårra! Veldig spent på hvor stor ho er siden ho alltid har liggi langt over det grønne feltet på sf målene gjennom hele svangerskapet.. Gleder meg, men er samtidig litt redd for at ho skal være gedigen!!
corleone Skrevet 27. oktober 2008 #9 Skrevet 27. oktober 2008 Avvik opptil 20% regnes som innenfor normalen. Nr 2 hos meg var +19% i uke 35, hun ble 4466 med stort hodemål (39 cm). Likevel var fødselen grei og rask, hun kom på under 3 timer og jeg revnet ikke en gang. Jeg vil påstå at hodeomkrets og det hvordan barnet legger seg i fødselskanalen, har mer å si enn selve vekta.
Sjørøveren&Brumlen Skrevet 27. oktober 2008 #10 Skrevet 27. oktober 2008 jeg var også til Ul for å sjekke hvordan morkaka låg. Jeg fikk disse målene av lille gutt: BPD: 80/294 MAD: 90/276 FEMUR: 63 Vil det si om han er gjennomsnittlig stor eller stor? ho som tok Ul sa ingenting om vekst% eller noe sånt, og jeg vet ikke hva disse tallene vil si.
adventsmamma - des.08 Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 27. oktober 2008 Hm, ja jeg tenkte også på hodeomkretsen....skal spørre legen i morgen :-) Ingen som har skremt meg her inne, bare glad for at folk er ærlige jeg - mye bedre det, slik at man kan "forberede seg" mentalt på en evt stor baby :-) Hm, mulig jeg er helt på bærtur men hodemålet man får på ultralyd stemmer ikke med den målestokken du oppga i forhold til cm ...regner man annerledes på UL målene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå