Gå til innhold

Noen som har operert brystene her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt brystreduksjon. Og hadde veldig problemer med ammingen med første barn. Jeg har bestemt meg for å ikke amme barn nr to.

For det første er det ikke sikkert det er fysisk mulig

For det andre slet jeg sist gang

For det tredje har jeg etter operasjonen ( som er fler år siden nå) Vonde brystvorter, gjør vondt når man tar på de. Og kan ikke tenke meg hvor vindt ddet kan gjøre om jeg skal prøve å amme da.

Men det er jeg redd for er press fra sykehuset o.l. At de kommer til å tvinge meg til å prøve, ikke kommer til å ville gi meg piller som stopper melken som evt kommer.

Noen som har vært i samme situasjon eller har tips og råd ang dette?

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har redusert str på det ene brystet. Gjorde det for ca 7 år siden, og fikk da beskjed av kirurgen om at jeg trolig ville kunne amme. Og det kan jeg :-) Gutten vår er 7 uker, og det har fungert fint, med unntak av vanlige problemer, som at det var j.... sårt de første ukene, tette melkeganger osv. Jeg fikk Syntocinon nesespray på sykehuset og brukte den de første dagene. Sluttet fordi det ikke var behov, melken kom greit uten den. Jeg har også hatt litt ubehag ved berøring av brystvorten på det opererte brystet. likevel er det faktisk dette brystet jeg har hatt minst problemer med i forb med amming. ikke vært mer sårt enn det andre, kanskje med unntak av de aller første dagene. Når det er sagt så har jeg en venninne som har operert begge brystene. Hun har ikke ammet sine barn og heller ikke forsøkt. Tror ikke hun ble forsøkt presset på noen måte, men hun var nok også 110 % bestemt på å ikke amme i forkant. Er nok fort at man opplever mye mas fra personalet på barsel dersom man ikke er helt sikker, da er man jo mer mottakelig for påvirkning... Dette er sikkert forskjellig fra sykehus til sykehus også. Hvis du er sikker på at du ikke ønsker å prøve så håper jeg du blir respektert for det og slipper mye mas....

Vet ikke om det er helt dette her du var ute etter, men ville bare dele min erfaring. Jeg var veldig i tvil på forhånd om jeg kunne amme pga operasjonen, og er jo veldig glad for det...

Skrevet

Hei

Jeg opererte bort 1 kg på hvert bryst for 6 år siden. Har korrigert på stygge arr 2 ganger og har ømme også brystvorter. Har en gutt på 4 år og en jente på 2 mnd. Har ammet begge to, men gitt tillegg også. Fungerer supert. Jada, vondt og sårt de første 4 ukene, men ville så gjerne ha den kosen. Alle måltider begynner m bryst, når jeg skjønner det begynner å bli tomt, tar vi frem flasken. Det er jo litt styr m flaskene, men sånn er det bare, og den kosen ville jeg ikke vært foruten. Sønnen min ville ha bryst frem til ca 6 mnd, men småen har nå - etter 8 uker - skjønt at det er mye kulere med flaske med fri flyt ;-)

Skrullete småbarnsmamma feller noen tårer for jeg skulle så gjerne hatt kosen noen måneder til - men får bare ut noen dråper når jeg håndmelker meg... Ingen når jeg prøver pumpen....

Alle medaljer har sin bakside - medaljen min er at hun sover hele natten - baksiden er at det sikkert er grunnen til at det ble enda mindre melk..

INGEN skal presse deg - hvis noen på sykehuset prøver å presse deg på død og liv og du har bestemt deg for å la være - så tenk på alle de millioner som er oppfostret på tillegg - aldri har fått morsmelk - og har blitt sunne og flotte mennesker uansett ;-)

LYKKE LYKKE til!!!!!

Skrevet

Takk for svar begge to :) Jeg har jo egentlig vært fast bestemt på å ikke prøve, mest fordi jeg er redd for hvor vondt det kan gjøre. Siden jeg ikke tåler at mannen min tar på brystene mine når vi har sex engang, fordi det er vondt. Men nærmere og nærmere dette her kommer så bli jeg litt usikker. Pga den kosen den var det lille jeg klarte å amme forrige barn ( før operasjon)

Tror jeg skal ta det opp med både lege og jordmor og høre hva de har å si. Jeg er bare redd for å få høre; amm barnet ditt, det er best. Uten at de liksom tar hensyn til mine bekymringer rundt dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...