Gå til innhold

Bachelor i økonomi og administrasjon, hva slags matte er det der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det brøker og sånn "dritt" eller er det realistisk matte man faktisk kan få bruk for?

Fortsetter under...

Skrevet

Man må (desverre) ofte gjennom et type matematikkfag med mye grafer og formler og div....

Men det er ofte i innledning av kurset og har du hatt matte på allmenne fag på videregående og kan bruk av de kalkulatorene som er nå så skal det gå greit (ha som mål og stå)....men av resterende fag så er det ikke komplisert matte,- stort sett..Finnes vel noen formler man må lære seg i forbindelse med makro/mikro- økonomi og diverse økonomiske analyser,- men da er det jo ikke "bare tall" på en måte....Man knytter beregninger opp mot case slik at tallene sier litt mer enn bare ett tall med to strek under..... Det er for å forstå hva man kan lese ut av tallene man har i et regnskap f.eks....

Stor feil mange tar at de tror at man må like matte for å drive med økonomi, men man må like tall. Forskjell på matte og tall, tror man må være mer glad i matte om man skal drive med kjemi, fysikk og også biologi....Faktisk

Skrevet

En Bachelor er jo et treårig høyskolestudie, så det er et studium som jeg kun anbefaler de som har interesse for økonomi. Har du interesse for økonomi, så har du interesse for tall...

...men nei, det er ikke brøkregning etc...

...bedriftsøkonomi, regnskapsføring, analysering av tall og regnskap, både rettet imot å analysere likviditeter til fremtididige samarbeidspartenere i arbeidslivet senere, men også for å analysere sine egne tall, for å forstå hvor pengene kommer inn og hva som er hovedutgiftsposter - hva som er avhegig av hverandre, hvor man bør ha et bedre kostnadskontroll..

...i tillegg hører forretningsjus, markedsføring, ledelse og andre fag rettet mot en videre jobb i næringslivet til...kommer litt an på skole osv...

Lykke til!

Skrevet

Du forklarte det så mye bedre enn jeg, men så er jeg ikke en ord person, liker tall bedre :o)

Og ja, man må like tall, men ikke nødvendigvis matematikk,- som noen gang inneholder mer bokstaver enn tall....

Skrevet

Hva med administrasjon og ledelse da? Jeg har lyst på en utdannelse og helst en bachelor grad med så lite matematikk som mulig.

Annonse

Skrevet

Innenfor administrasjon og ledelse så er det ofte økonomistyring med,- og de fag som kommer under det begrep..Men gå inn på ulike studiesteder så får du opplyst hvilke fag som du må ta hvert år for å få graden din..På BI var det sånn at du første år kunne velge meelomm "Markedsøkonomi eller Bedriftsøkonomi første året...Førstenvnte hadde ikke matematikkfaget bl.annet....Men vet ikke om det er sånn nå lenger.... også er det full oversikt over studieårene og de fag (evt mulige fagkombinasjoner) du må ta for å fullføre studiet og få graden...

Skrevet

Ta en markedsføringsutdannelse f.eks. (Bachelor i Markedsføring og Ledelse eller Bachelor i Markedskommunikasjon)

Det er alltid noe økonomi i høyere utdannelse innen ledelse, det er et MUST for å kunne ha forretningsforståelse når man skal ha en høyere stilling i hvilken som helst bedrift.

Skrevet

Enig med siste her, hvis ikke du er spes glad i matte kan kanskje markedsføring/kommunikasjon være tingen. Jeg var selv ikke glad i matte og sleit greit med tallfagene på BI. Hvis du tror matte er ille, prøv statistikk og mikroøkonomi!!! hjeeeeeeeeeelp! Greide det såvidt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...