Gå til innhold

Noen som skal føde på Rikshospitalet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skal også føde på Riksen. Dette er første gang for meg så alt er ekstra spennende. Terminen min er 13. mai, så kanskje vi ses der? Jeg har bare hørt positive ting om Riksen så det tror jeg blir bra, og da jeg var på tidlig ultralyd der var de veldig hyggelige.

Annonse

Hei Here we go again! Jeg bor i Hedmark, men skal føde på Riksen pga at jeg har en medfødt hjertefeil. De følger meg opp gjennom hele svangerskapet og det føles fint, de er så hyggelig og flinke der. Jeg er 30 år og dette blir min første. Bodde i Oslo i mange år, men så dumpet kjærligheten i fanget og jeg flyttet på landet :-). Ja det hadde vært artig å treffes der :-). Skal du på svangerskapskurs der?

Godt å høre at det er mange som har hørt fint om Riksen, og som gleder seg: ) Så morro at dere har samme termindato... da kan det jo hende dere sees. Man blir der jo noen dager!

Skal på UL dit 27 november... blir spennende, er ikke sååå lenge til heller! Da tenkte jeg melde meg på svangerskapskurs også (m sambo selvsagt:) Vet ikke hvor ofte de holder sånne kurs?

Sjanse for at flere av oss ses, kanskje...

Hei Trinidad30

Tror ikke d blir noe svangerskapskurs på oss, da vi har vært gjennom det en gang før, men skal nok på en omvisning. Dette bestiller vi på ultralyden 9.desember. Kan jo hende vi er på omvisning samtidig? De har det på faste dager tror jeg.

Når har du ultralyd?

Og til dere andre...kan jo hende flere av oss treffes, da d egentlig er lite sannsynelig at man føder akkurat på termin.

Hei.

Jeg har søkt om å føde på Rikshospitalet, men fastlegen min sa at det var ikke sikkert jeg fikk plass. Hva skal til for å kunne føde der? Jeg er odontologistudent og har gått på preklinisk der oppe på området og lurer på om det kan virke inn? Hva skrev dere i søknaden for å få plass der?

Kamilla

Jeg skrev ikke noe super spesielt egentlig, men jeg søkte veeeldig tidlig. I uke 6. De har ikke så mange plasser, så jeg tok ikke sjansen å vente til første kontroll hos legen.

Venninna mi er sykepleier på Riksen og søkte etter meg, hun fikk ikke plass.

Tror det gjelder å være tidlig ute, ellers er det bare å ha flaks. Får håpe at du får plass da:)

Lykke til!

Jeg har også fødeplass på Riksen, termin er 8. mai. Har hørt så mye bra, så søkte allerede i uke 5, og er kjempeglad for å ha fått plass. Man må vel enten være tidlig ute, eller ha en spesiell grunn til at man følges opp der for å få føde der, tror jeg...

Annonse

Sorry to say men det virker garantert ikke inn. Har de plass så gjør de ikke forskjell på hvem du er, hva du studerer eller hvor du bor med mindre du har et risikosvangerskap. Har de ikke plass får du et "hyggelig" brev i posten om at de ikke har tid til å henvise deg videre så du må ringe rundt til de andre sykehusene selv.

Jeg fikk avslag fra riksen (søkte da jeg var 10+2), ble skuffet for jeg fødte der forrige gang og opplevde det som trygt. Merket da avslaget kom at jeg gruer meg mye mer til fødselen enn jeg var klar over. Det hjalp ikke at jeg også fikk avslag fra ullevål og ahus, heldigvis hadde de foreløpig plass på asker og bærum, men kunne ikke garantere at ikke jeg blir sendt til et annet sykehus når fødselen er i gang.

Avslaget fra ahus (som ligger 10 min kjøring unna meg) var fordi de måtte holde av plasser til gravide fra akershus. dama på henvisningskontoret sa til og med at "personlig så syns jeg jo at du burde få føde i oslo da, siden du bor der lissom... Vi må jo holde av plasser til våre egne jenter vi skjønner du..."

Da jeg prøvde å si at det er fritt sykehusvalg, og at sykehusene i Oslo ikke avslår søknader fra gravide fra akershus fordi de holder av plasser til oslojenter så fikk jeg bare til svar: "ja ja, men du burde jo fått plass på rikshospitalet eller ullevål siden du bor i oslo". Da begynte jeg nesten å grine og måtte bare legge på. Klagde min nød til mannen min, som bare sa "jeg skjønner at du syns det er kjipt men det er jo kjipt for meg også... jeg må jo tross alt være med deg!" Oh my god, MANNFOLK!! He he, kan le litt av det nå som jeg faktisk fikk plass på asker og bærum. Og jenter, vi er heldige som bor i Oslo med stor sykehustetthet, hjemme er det 2 timer til nærmeste sykehus.... Føles likevel litt bakvendt å måtte kjøre forbi 3 sykehus med fødeavdeling på vei til asker og bærum.

Men til dere som har fått plass på riksen; gled dere, jeg hadde en fin opplevelse forrige gang :-)

Hei. Jeg skal også føde på Riksen.

Fødte datternen min der for 2år siden og var veldig fornøyd!!

Utrolig flinke barnepleiere, leger og sysesøstere!! En fantastisk oppfølging! De viste alt en lurte på, fra amming til hvordan holde babyen når en skulle skylle rumpa under vasken. De var innom støtt og stadig og lurte på om vi lurte på noe.

Det eneste negative var at vi ikke fikk familie rom slik at kjæresten min måtte reise hjem om natten. men det gikk veldig bra, for vi sov stort sett hele natten, så kom han om morgenen og gikk da vi la oss for natten. Alle som jobber der er veldig tilstedet, så jeg følte meg aldri redd eller alene, selvom han ikke var der. Veldig glad for å få plass der igjen!!

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...