Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser det er så mange som ønsker to tette for barna sin skyld, " da skal vi heller klare oss gjennom noen travle år" - men jordmor monica på babyverden og andre eksperter oppfordrer ofte til å vente 3 år++ og nye tiden med det lille barnet.

er det så sikkert at de blir så gode venner og lekekammerater fordi om de er tette i alder?

er det ikke en bedre forutsetning å få de til å bli gode venner dersom en ikke må skyve bort en 18 mnd gammel baby fordi lillebror gråteR? og er det ikke lettere å få barn til å bli gode lekekompiser dersom de ikke føler på konkurransen seg i mellom hele tiden ??

virker som om mange syns det er helt logisk at til kortere alder mellom til bedre kjemi mellom barna.

men er det så enkelt?

jeg er ikke ute etter å provosere eller stigmatisere, bare å få en diskusjon rundt et interessant tema.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er enig. har selv tre gutter: 15 mnd, 5 og 6 år. trodde de eldste skulle blir perlevenner, men det har vert et styr uten sidestykke. eldste mann er preget av å bli tidlig storebror, og er veldig dårlig til å LEKE og til å være barn. de to yngste leker fint sammen og mellomste er veldig flink til å tøyseleke med lillebror. så hadde jeg visst dette ville jeg ikke fått de to første så tett.

Skrevet

Vet du, jeg tror ikke det finnes noe generelt svar på dette. Det er nok fordeler og ulemper med både tette og ikke-tette barn. Og mest av alt tror jeg det avhenger av barnets personlighet. Noen takler fint å få en "konkurrent", andre blir helt umulige.

Vi kommer til å vente litt til (hun er 15 mnd), selv om alle maser om at vi må få nr. 2. Men det er rett og slett fordi vi ikke har overskudd til å tenke på en til (hun har vært masse syk som baby - bedre nå). Alle forteller oss at det er dumt å vente så lenge, men jeg vet ikke. Ser på andre som har tette barn som krangler HELE tida, og da blir jeg ikke så overbevist om at det er så fantastisk. Tror ikke man kan forutsi det.

Skrevet

Det er nok veldig forskjellig. Har to tette. 13 mnd mellom. Jeg har ikke opplevd noe sjalusiproblem å snakke om. Det er verdens beste venner og verdens verste fiender. men de savner hverandre alltid viss de er for lenge fra hverandre. Som barn blir det nok turbulent, som voksne, vil de nok ha ett annet utgangspunkt enn andre med flere år mellom. De blir voksne på samme tid.

Det kommer også an på om det er to av samme kjønn, det er vanskeligere. Med to av ulikt kjønn, så går det mye bedre. Det mest ideelle ville vært først jente, så gutt, etter min mening. Men det kan jo ikke bestilles:)

For min egen del, så ønsker jeg ikke flere tette barn. Dvs ønsker meg en til når nr tre er 2,5 år. men det er mer passelig tenker jeg. Når jeg fikk nr tre, var de to første 4 og 5 år. Og da først skjønte jeg hvor mye arbeid det var med to tette. Jeg har kost meg veldig mye mer med nr tre, fordi jeg har bare hatt en liten å ta meg av. Og ikke vært gravid mens jeg ammet osv.

Men når de vokser opp, så syns jeg det er enklere faktsisk når de er tette i alder, for da kan man gjøre de samme tingene. Med stor forskjell er det aldersbestemte interesser og alt blir så halvgjort føler jeg fordi man skal gjøre litt av alt...

Skrevet

Det anbefales ikke og ha så mye som 3 år i mellom dem. Størsten blir da sjalu, og gidder ikke og leke med minsten. Jeg har 20 mnd i mellom mine.

Skrevet

Det har aldri vi opplevd. Vi har akkurat 3 år i mellom våre, og de er verdens beste venner:) Har aldri ALDRI opplevd sjalusi! De leker kjempegodt ilag, leker med dukker, bygger lego, tegner og raser. Kjempeherlig:)

Tror nok ikke det finnes en fasit på feltet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...