Gå til innhold

Har dere bilstolene forover eller bakovervendt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel anbefalt å ha bilstolene bakovervendt, men hva gjør dere og hvorfor?

Vi har ei tulle på 9 mnd som er veldig urolig i bilstolen sin. Vi har nå kjøpt en kombistol fra Be Safe, men er usikre på om vi skal sette henne forover eller bakover.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det desverre forovervendt, pga for kort bilbelte. Trodde man kunne feste på en forlengelse på beltet, men det er visstnok ikke lov.

Lillemann er mye roligere når han sitter forover, men skulle helst hatt det bakovervendt slik som det er anbefalt :/

Skrevet

Vi har det bakovervendt, noe annet er bare ikke aktuelt for oss. Sånn skal han sitte til han er minst 3-4 år.

Om du er usikker så anbefaler jeg deg å se videoen "50 km/t - forovervendt vs. bakovervendt" som du finner på venstresiden i denne bloggen:

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

Legg merke til at denne testen er gjort i bare 50 km/t! Da kan du tenke deg hvordan det er i 70-80 km/t..

Skrevet

Jenta her blir 2 år i månden som kommer. Hun sitter bakovervendt. Det kommer hun til å gjøre en god stund til.

Skrevet

Bakovervendt, selvsagt. Du må ikke vurdere noe annet. Mine unger har vært involvert i en bilulykke, og jeg takker riktig bilsikring for at det gikk så bra som det gikk. Nakken til et lite barn tåler veldig lite.

Gå inn på tryggtrafikk.no osv, ALL forskning og ALLE anbefalinger sier: Bakovervendt til 3-4 år! Det er ingenting å diksutere, urolig barn eller ikke!

Skrevet

20 mnd. og bakovervendt, ikke aktuelt med noe annet. Han har aldri sitti andre veien så han vet ikke at man kan sitte den veien uansett. Han skal sitte bakover til 3-4 år. Har lest, snakket og sett mye på trygg trafikk å jeg er ikke i tvil om det er det beste. Vi har også be safe combi

Skrevet

Vi har bakovervendt,og skal ha det så lenge som mulig,men jeg må bare spørre....:

Hvis ungen din begynner å hyle og bli bilsyk når h*n sitter bv. Kommer dere da til å nekte å snu h*n og heller høre på hylinga på bilturer,tørke spy osv? Det er jo flere her som sier at uansett så skal de ha bv til ungen er 3-4år..

Skrevet

Lillebror er snart 15 mnd og sitter bakovervendt. Han er faktisk også roligst slik.

Storesøster snudde vi en stund før hun ble 2 år pga hun bare kastet opp konstant. Og vi har 2 timer kjøretur til venner og familie etter vi flyttet.

Skrevet

Ingen regel uten unntak.. Selvfølgelig måtte jeg sett det an om noe sånt hadde skjedd. Men har ikke hatt det problemet til nå, så det tok jeg ikke med i svaret mitt..

Men nå har ikke vi ofte lange kjøreturer. Hender en sjeldent gang vi må kjøre en times tid, å lille er ikke glad i å kjøre bil (ikke korte turer heller). Men jeg vet ikke om det hadde blitt bedre om jeg hadde snudd han, men det har jeg ikke tenkt å prøve for å finne ut heller, for da er det nok gjort.

Han hylskriker ikke på bilturer, men sier tydelig i fra at dette er kjedelig, å sutrer mye. Men det får så bare være..

Skrevet

Min skal sitte bakovervendt til han blir 3-4 år, han er høy for alderen men så lenge han passer i setet skal han sitte bakover.

Jeg har selv vært i kollisjon, kjørte inn i en bil bakfra. Den bilen sto nesten stille, vi kjørte i 30 km. Fikk heldigvis ikke whiplash men sinnsykt sleng med nakken og vondt i en mnd etterpå. Orker ikke tenke på hvordan et lite barn ville opplevd det samme:(

Skrevet

Og det er enda værre i frontkollisjoner!

Skrevet

elste på 3 år og 3 mnd sitter forrovervent, minste på 15 mnd sitter bakovervent.

Skrevet

Har bakovervendt til min sønn på 14 mnd og slik skal han sitte til han er tung nok og gammel nok til å snus..

Fatter ikke at folk tør å sette ungen forovervendt å utsette sitt barn for en slik fare.....Er vel bedre at ungen spyr/ griner osv.. enn at ungen blir skadet for resten av livet...

Skrevet

Her sitter tuppa bakovervendt:) Og det er ingen problem! det er slik hun er vant til!! :) Her skal hun også sitte bakover så lenge vi klarer... og målet er seff 3-4 år! Hun har sittet framovervendt 1 gang, og det var i taxi i oslo.. dette pga at dem ikke hadde noe annet der og da.. :( jeg har aldri vært så redd i mitt liv på den turen.. selvom alt gikk bra da... men det gjør jeg absolutt ikke igjen!!!

Forstår sååå godt at det må være innmari slitsomt med spying i bil og hylskrik... jeg har slitt med reisesyke siden jeg var liten.. og da nytta det nesten ikke kjøre noen plass med meg..

Meeeen.. jeg ville faktisk heller prøvd å funnet ut en genial løsning dersom barnet spydde mye på biltur...

Viss barnet er kansje 2,5 - 3 år kan man jo prøve å ha noe hun/han kan spy i... ellers går vel kansje reisesyketabl? eller? vet ikke hvilken "aldersgrense" det er på den... men uansett.. jeg hadde ikke snudd barnesete uansett.. Heller mange pauser og litt skriking.. og spy :) spye kan vaskes opp igjen... men et barn som er skadet for livet eller dødt.. kan ikke ordnes opp igjen :(

Skrevet

tuppa er forresten 14 mndr :)

Skrevet

Ja, i utlandet er det i alle fall umulig å kjøre sikkert. Taxi i London f.eks. Da kjører man hele vognen inn i taxien og kjører (slike black cabs). En gang kjørte jeg pirattaxi fordi det var helt umulig å finne noe annet. Da stod vognen med jenta i bak i bilen, jeg holdt den fast.

Det er ikke alltid her i livet man kan forsikre seg om ulykker. Det kan skje så mangt. Vi har også jenta vår bakovervendt, heldigvis protesterer hun ikke på det. Men jeg fordømmer IKKE de som velger noe annet. Synes dere skal være litt forsiktige med det dere sier. Det er heller ikke alle som enige i forskningen, og det kommer ann på hvordan man evt kræsjer (kjøre inn i bak eller foran), samt om man har montert setet riktig. Er setet feilmontert, er det f.eks tryggere å ha det forovervendt enn bakovervendt (fordi det er vanskeligere å feilmontere et sete som er framovervendt).

Skrevet

Bakover (16 mnd) fordi det er sikrest. Skal sitte slik til han blir minst 3 år, helst 4 år.

Skrevet

Hyling har vi hatt mye av, det blåser jeg i. Hadde han derimot begynt å bli så bilsyk at han spydde på hverbiltur ville jeg nok snudd ham, det er noe annet. Vi hadde mellomste bakovervendt til han var 3,5 år, det gikk helt fint. Eldstemann var/er så stor for alderen at det ikke ville gått til 3-4 år uansett.

Skrevet

Nei, det spiller faktisk ikke så stor rolle hvordan man kræsjer. Det kan du lese mer om her: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/01/hvorfor-anbefaler-man-bakovervendte.html

http://myangelsaliandpeanut.tripod.com/id5.html

Og at man monterer setet feil dersom man kjøper et bakovervendt er vel ikke noe brukbart argument! Da burde man heller sørge for å få hjelp av noen som kan det, eller kjøpe et sete som er enkelt å montere.

Å ikke være enige med forskningen er et helt idiotisk argument! Ja, idiotisk!

Hvordan kan du være uenig i utallige krasjtester som viser nøyaktig hvordan forskjellen er på bakovervendt og forovervendt?!

Nei, det er ikke alltid her i livet man kan forsikre seg mot ulykker, men her har man en gylden anledning!

Skrevet

forovervendt her, han er 18 mnd..

Skrevet

Kan du gi noen eksempler på noen som er uenig i forskningen? Temaet har interessert meg siden storebror ble født for åtte år siden, og jeg har lest utrolig mye om temaet, men jeg kan ikke huske å ha sett forskningsresultater som konkluderer med annet enn at bakovevendt er best, uansett hvordan du kolliderer.

Skrevet

Vi har snuppa på 15 mnd bakovervendt i Aca Graco Cosmic. Håper å ha henne bakovevendt så lenge som mulig:o)

Skrevet

Vi har begge to bakovervendt, en 1åring og en 3åring. Jeg synes min kjære sier det så fint; de får sitte bakovervendt til de får tannmerker i knærne. Vi kompromisser ikke med barnas sikkerhet i bil. Vi hadde ikke snudd de om de begynte å spy heller. Når det er 7 ganger større sjans for å overleve en kræsj bakovervendt er det for meg ingen tvil.

Skrevet

Bakovervendt, fordi det er ansett som sikrast. Me har større sannsynlighet for å havne i front-front kollisjon eller sidekollisjon der me kjører. Passe upraktisk då me har ein tredørt bil, men me bruker den svært sjelden. Me har og korte seler, og kjøpte derfor ein Brio stol (usikkert på det fulle navnet). Den kom dårlig ut i ein test, fordi den var feilmontert under testen. Men når den er riktig satt inn så har den gjort det ganske bra i testane.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...