Gå til innhold

Kan man arve gjeld (restskatt)?

Anbefalte innlegg

Min far ligger i koma og vil antageligvis dø. Han har alltid hatt et forferdelig forhold til økonomi og skylder over 300.000 i restskatt, han eier heller ingenting av verdi. Det er mulig han har mer gjeld også, men jeg aner ikke. Det er umulig å få total oversikt, for han har alltid nektet for alt, men jeg vet at kjæresten hans har prøvd å rydde opp i de fleste forbrukslånene, i alle fall. Men hun aner heller ikke det totale omfanget.

Jeg er hans eneste "arving", og nå kjenner jeg at jeg har angst for at jeg kommer til å ende opp med kravet fra kemneren, og/eller den andre gjelda han kanskje har.

Vi har aldri hatt noe enkelt forhold, og jeg vet ikke hva jeg gjør dersom jeg plutselig må sitte i flere år og betale på krav han har skaffet seg. Jeg er alene med et barn, og selv om jeg er greit økonomisk anlagt går det knapt rundt fra før.

Er det noen som kan reglene for dette, eller vet noe om det? Jeg beklager for øvrig om jeg virker "kald" og kynisk, men jeg har det ikke veldig bra akkurat nå.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138982074-kan-man-arve-gjeld-restskatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Juristen her i huset mener at du må sørge for at det bli offentlig skifte, da privat skifte kun kan finne sted om en av arvingene tar på seg gjelden. I det offentlige skiftet vil antagelig boet bli slått konkurs, og det som er av verdier fordelt på kreditorene. Han tror ikke det er noe i veien for at du likevel vil få fotoalbum osv.

Privat skifte: du tar på deg ansvaret ved å skifte dødsboet, deriblant gjelden.

Offentlig skifte: du garanterer for 30.000 kr for å dekke utgifter ved et offentlig skifte, og påtar deg ikke ansvar utover garantisummen.

Unntakene:

1. Det er en paragraf som gjør at en kan ta halvprivat skifte. HVis avdøde ikke eide eiendom kan man overta dødsboet uten å garantere for mer gjeld enn det er verdier å dekke opp med. Dette krever noen spesielle omstendigheter.

2. Man kan unnlate å foreta seg noenting. Da vil det offentlige etterhvert åpne skifte av seg selv. Man har da ingen kontroll med dødsboet, man garanterer ikke for noe og har ingen rettigheter utover det man kan arve om det er midler igjen i boet etter skiftet.

Tusen takk for svar.

Han eier verken fotoalbum eller "viktige" småting heller, bare enorme mengder gammelt verktøy, så jeg tror jeg rett og slett bare unnlater å foreta meg noe, slik som en av dere skrev. Så får det offentlige heller bare komme og beslaglegge verktøyet om de føler for det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...