Gå til innhold

Dere som fortsatt ammer...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ammer du enda? Ikke frekt ment, men det er så sjeldent man hører om mødre som ammer til de er over 7-8 måneder:) Hvertfall nå til dags! Med første mann ammet jeg så ofte han ville ha til han ble 9 måneder gammel. Men etter han var fylt 9 måneder, trappet jeg ned, og innen han var 10 måneder gammel var det full stopp! Jeg begynte i jobb igjen når han var 11 måneder gammel og vi måtte venne han til flaske og erstatning, så derfor begynte vi litt tidligere med og kutte ned på ammingen. Nå med nummer 2 er det helt annerledes. Han sluttet av seg selv når han var nesten 7 måneder gammel. Men det var egentlig like greit. Han tok flaske og smokk veldig lett, så det tror jeg gjorde det lettere for meg og takle det at han sluttet så tidlig:) Men jeg tror at du bør begynne og trappe ned litt kanskje..? I og med at du skal ut i jobb igjen om 2 måneder. Men det kommer jo også litt an på om din Emil er flink og ta flaske og slike ting da.

Jeg ammer morgen, alt fra en - tre ganger løpet av dagen, spørs hva vi gjør, hvor vi er og formen til junior. Ammer kveld og også noe natt ennå.

Noen dager er puppen framme oftere, som kos og av praktiske grunner. Men han tar også flaske så det får han hvis vi er på tur eller på kvelden (med litt grøtpulver i).

Sikkert lurt å trappe ned på ammingen siden du snart skal ut i jobb, men var jeg deg ville jeg fortsatt å amme de tidspunktene du kan, de blir fort nok store :)

• 2 uker senere...

Jeg ammer enda! Overrasker meg at noen synes det er rart at du ammer enda, det er jo tross alt anbefalt å amme til de er 1 år og gjerne lenger. Jeg ammer alltid morgen og ofte natt. Av og til dag, men min lillemor har ikke tid til pupp alltid hun. Jeg tilbyr henne ofte men i det siste har jeg begynt å tenke mer på at jeg skal ut i jobb om en mnd og derfor tilbyr jeg nå morgen og kveld, så får hun om dagen og om natta hvis hun vil ha. Hun er 10 mnd. Her er hennes mat hver dag:

-Pupp om morgenen

-Morgengrøt

-Litt flaske

(soving i 2-3 timer)

- middag på glass eller oftest hjemmelaga

- av og til pupp

- kveldsgrøt+ pupp eller flaske

Vi har rett til ammefri så lenge vi ammer, jenter! Jeg hadde ammefri 2 timer hver dag da jenta var baby og nå når jeg skal i jobb igjen blir det vel samme ordning. Jeg ammet jenta til hun var 17,5 mndr.og blir nok til å amme gutten min til han er over året. Jeg har ingen planer om nedtrapping annet enn å kutte nattamming før jeg begynner å jobbe.

Ammer ennå jeg og.. og de fleste jeg kjenner som har melk ammer så lenge frem mot året som de kan.. En del unger styrer etterhvert melkeinntaket om dagen selv.. de har ikke ro i rompa til å amme på dagtid... For de fleste er det ikke noe problem å få til en liten tår om morgen eller kveld i alle fall selv om man jobber.. fri til amming er om en bra ting som sikkert flere burde benytte seg av.

Morsmelk gir viktige antistoffer som forebygger mot sykdom.

Pupp er tøft ;)

Annonse

Vi ammer tre ganger pr dag:

Før frokost, litt før middag og så litt etter at han har spist kvelds.

Om et par uker går jeg ned til to ganger pr dag, tror jeg.

Har planer om å slutte helt i juleferien. (da vil han være 11 mnd)

Gjest VerdensHeldigsteMamma

Ammer fortsatt ja! Er glad for det, spesielt ser jeg på det som positivt at junior fortsatt får morsmelk mens han starter / går i barnehage.

Jeg starta i 50 % jobb da mini var ca 7 mnd, så selvfølgelig blir det ikke like ofte lenger. Men han får alltid morgenpupp.

Hans døgn ser slik ut når det gjelder mat:

0700 morgenpupp

0830 grøt, tran og vann

(..... pupp)

1200 brødskive, vann og fruktmos

1500 middag

(..... pupp)

1800 kveldsgrøt

Amme i vei, damer - det er gull verdt for de små skattene våre!! :-)

Er ikke sikkert du trenger trappe ned noe særlig før du skal jobbe. Jeg og pappan har delt på jobbing fra pjokken var 6 mnd og når jeg har fridag ammer jeg flere ganger og på mine jobbedager skjønner han at det ikke er pupp å få... Pappa har jo ikke pupper;) Så, så enkelt har det gått her...!

Har nettopp kutta ut dagamminga, så nå ammer vi bare morgen og kveld. Gutten min er ca 10,5 mnd nå. Grunnen til at vi begynner å trappe ned er at han har fått 8 tenner, og for inntil et par uker siden så gikk det bra. Men nå er det stadig oftere at han er uforsiktig og bruker tennene til å dra og raspe i brystvorta...ikke videre behagelig! Jeg er nok også litt mer sår enn normalt siden jeg er gravid igjen. Hvis han fortsetter med dette så er det nok ikke lenge til vi kutter helt ut.

Jeg ammer fire ganger i døgnet. På morgenen når jeg står opp (er litt forskjellig hvem som står opp med mini på morgenen), så rundt kl 13, kl 18 og ca 22.30. Har planer om å kutte ut den midt på dagen før jul, og skulle også gjerne ha kuttet ut den 22.30, men vi har blitt rådet til å vente med det en stund til av søvnterapeut.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...