ballblom Skrevet 26. oktober 2008 #1 Skrevet 26. oktober 2008 Her er det hele litt kaosaktig fremdeles, noe jeg syns er fryktelig slitsomt. Jeg er et rutinemenneske, så jeg skal love at jeg hater dette kaoset ;-) Gutten min har til nå sovet når han er trøtt, og spist når han er sulten. Men jeg merker nå at vi må få rutiner på begge omeråder. Han kan sove i 20min, være våken én time, også duppe av igjen. Det er vanskelig å få han til å sove en lang blund sammenhengende. Hvordan legger dere opp dagen for å få det til å fungere hver eneste dag? Har dere fått til faste spise og sove-tider?
jonamam Skrevet 26. oktober 2008 #2 Skrevet 26. oktober 2008 Jenta mi er snart 4 mnd, og vi har prøvd å få inn litt rutiner. Ikke helt enkelt, og så varierer det litt etter hva vi har å gjøre om dagen. Men, vi står opp hver dag mellom sju og åtte. (Har en på 4 år som vekker oss) Da kler vi på oss, gir pupp og så er hun våken en times tidd. Mellom ni og ti blir hun lagt i vogna, og sovner vanligvis med en gang. Da sover hun ca tre timer der hvis ikke hun blir tatt opp pga noe. Hun er våken ca to timer om gangen etter det, og har et par korte blunder, eller noen lenger(varierer veldig). På kvelden legger vi vanligvis storebror først, og når han er i seng og er lest for, tar vi kveldsstellet på snuppa. Da er klokka ca åtte. Vi bader eller vasker henne, har på pysjamas, og gir kveldspupp. Så legger vi henne i senga etter det. Ikke alltid hun vil ta kveld da, men vi gjør det hvertfall slik hver kveld for det, og håper hun skjønner det tilslutt. Ofte våkner hun et par ganger om kvelden, og roer seg ikke før elleve-tolv tiden. Om natten har vi ett eller to måltider. Ikke enkelt å få inn rutiner når de er så små, de forandrer seg mye hele tiden. Men det viktigste synes jeg nesten er det med leggingen. Vi gjorde det alltid sånn med storebror, og tror vi har fått igjen for det i dag. Han legger seg alltid uten å diskutere, og er i seng til klokka åtte hver kveld. Han sover også godt om natten. Lykke til med rutinene. Det vil bli enklere når de får mere fast føde også:-)
jonamam Skrevet 26. oktober 2008 #3 Skrevet 26. oktober 2008 Ja, og så sover hun alltid i vogna om dagen, inne i gangen eller ute, og i sengen sin bare om natten. Slik håper vi hun skal skjønne at seng betyr natt og lang søvn:-)
brooklyn Skrevet 26. oktober 2008 #4 Skrevet 26. oktober 2008 Guttene mine er rutinedyr så det holder, så vi har hatt denne rutinen i ca 3 mnd nå...Han er snart 5 mnd. Dagen begynner kl 7. Da kommer storebror inn og lillebror våkner og så koser vi i sengen, leker litt og våkner mens far snorker videre litt til. Vi står opp alle sammen, og far og storebror gjør seg klar for jobb/bhg mens mor og minimann lager nistepakker og slikt. Etter at de har gått, tusler vi opp igjen til sengen, koser litt, han puppes, og i 8.30-tiden sovner han. Da sover han ca 30 min, før han våkner og vil ha kosepupp. Da ligger han(om jeg er heldig) å småspiser en liten time til, før vi står opp. Jeg får sovet en tiltrengt time da. Jeg tar meg en laaaang dusj mens han ligger på stellematten på badet og prater, jobber, vifter og kaver. Avogtil dusjer han sammen med meg, så kler vi på oss. vi bruker lang tid på badet, han elsker å ligger der uten klær. Leker og baser litt på gulvet, øver på å ligge på magen og på å snu oss, før han får påfyllpupp og sovner ca 1130-12. Er jeg heldig sover han da til kl 14-1430. Han sover som oftest i vuggen som står på stuen. Det er så bedritent vær her at vi ikke orker å gå på tur. Når han våkner får han pupp. Guttene kommer fra jobb/bhg rundt 16-1630, så da spiser vi, og rundt kl 17 sovner lillemann igjen. Han må avogtil ha litt hjelp til det, med byssing eller vogning, og jeg håper han sover til 18, men som oftest er det mindre enn det. Han får pupp før han sovner. kl 19 begynner kveldsstellet. da vaskes det og guttene får på pysj. Vi leker litt på rommet til storebror alle sammen, synger og koser oss. Hvis jeg er alene med guttene, synger vi nattasang inne hos storebror først, slår av lyset og får han til å sovne, så tar jeg med meg lillebror inn på vårt rom, pupper han, og legger han. Han sover som oftest i løpet av 15 minutter. Klokken er da litt før 20. Er mannen min hjemme deler vi oss ved nattasangene, han synger for storbror og jeg for lillebror. Han sover IKKE natten igjennom. Han våkner for mat rundt kl 23, 01. 03 og 05. Jeg er så sliten at jeg ikke alltid orker å ta kampen, men satser på at dte er en fase han går igjennom nå. Han sovner ihvertfall alltid rett etter han har spist. Og sånn går no dagan! Nå i helgen har det vært litt kaos her, så han har ikke fått sovet den lange luren midt på dagen. Det har vært mye grining og klaging, mine gutter er ikke glad i å sove, de er redd for å gå glipp av noe... Håper det går seg til! Ble litt langt, men sånn er dagene våre! Han har fått litt grøt, men vi stoppet det, da han fikk så vondt i magen.
Nordhagenjentene :) Skrevet 26. oktober 2008 #5 Skrevet 26. oktober 2008 Frøkna blir 4 mnd i morgen, og slik har dagen sett ut de siste to ukene; Vi står opp mellom 7 og 8, ikke alltid hun er sulten da, så det tar vi som det kommer. Etter 1 - 1,5 time blir hun trøtt og sover en halvtime. Da får hun som regel mat - de siste dagene har hun fått grøt her. Så er hun våken i 1,5 - 2 timer før hun blir trøtt igjen, og da er det på med yttertøy og ut i vogna. Sover da 2 - 4 timer, varierer fra dag til dag men som regel er det nesten 3 timer. Når hun våkner da får hun en flaske og er våken en god stund. Som regel får hun en halvtimes dupp før kl 18, noen ganger vil hun ikke. Grøt mellom 18.30 og 19, badet kl 19 og så i seng. Sovner mellom 19.30 og 20. Noen ganger våkner hun etter en times tid for mer mat, andre ganger ikke. Hun våkner en gang om natta for flaske, det kan være kl 1 og det kan være kl 6... Har ingen klokkeslett rutiner, det kommer fra når vi står opp om morgenen. ¨ Eneste ri har bestemt er at det ikke er soving etter kl 18 pga kvelden, ellers er dette rutiner som har kommet av seg selv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå