Gå til innhold

Hvordan få 4 uker gammel baby til å sove andre steder enn på mammas arm...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille tulle på 4 uker vil ikke sove i senga si på dagtid. Hun sovner gjerne på armen, eller på fanget vårt. Å sove på ammeputa inntil mamma er fint... Men så snart vi legger henne i senga hennes, våkner hun igjen og begynner å skrike. Vi får henne heller ikke til å sove i senga si om natta, men hun sover fint i dobbeltsenga inntil mamma - gjerne etter å ha fått mat.

Vi har prøvd det meste. Vi har tullet henne inn i varme tepper, kjøpt lammeskinn til senga hennes osv. Vi går tur med henne på dagen, men så snart vogna står stille hjemme, starter hun å skrike.

Noen som har noen gode råd til hva som kan hjelpe?

Skrevet

Hei hei

Er ikke så lett med disse små. Er veldig glad i kroppskontakt. Jenta vår var helt make. Når hun skulle legge seg for natten pleide jeg å ha henne oppå vogndynen sin mens jeg ammet henne. Når hun sovnet så bar jeg henne inn i sengen sånn at hun sov på dynen gjennom hele natten. Det pleide å funke veldig bra. Et annet tips er å ha en klut over ansiktet. Jenten min sovner ikke uten en gassgulpeklut over fjeset.

Ellers så tror jeg det er litt viktig å være tålmodig. Hun vil nok sove i sin egen seng snart.

Lykke til..

Skrevet

Jeg har en fin vogge på soverommet med et stort å fint saueskinn nedi..

Hun ligger godt innetullet i et mykt å nydelig ullteppe som bestemor har lagd til henne å en myk koseklut på ene siden av fjeset..

Jeg har ikke hatt problemer med å få henne til å sove i vogga fordi jeg har aldri hatt henne andre plasser etter amminga..

Har du prøvd å tullet henne inn i fosterstilling sånn hun ikke rører seg så mye å etterpå legge henne på siden? Mi jente sover 7 timer i strekk om natta om jeg gjør dette på kvelden..

Skrevet

har ingen råd, men vår var akkurat sånn da han var på den alderen. vanskelig å få han til å sove andre steder. skulle han sove i vogna, måtte vi gå tur.

han sov stort sett oppå meg (eller pappan) fram til han var ca 2-3 mnd eller så. ble dårlig søvn på meg, men heller det enn ingenting.

vi kjøpte også inn alt av utstyr, prøvde alt. for vår del funket det å legge han på magen da, men kan jo ikke anbefale deg det heller hehe.

som en over sa, de er glade i kroppskontakt og varme. bare la henne få det som hun vil en liten stund til. kan hende hun snart finner ut at senga er bedre, det skjedde her hvertfall=)

3 mnd gammel skulle han brått legge seg våken i senga si! sovna etter 10 min. skulle ønske han gjorde det ennå. hehe. nå tar det litt lenger tid som regel, men han legges alltid våken. (han er 10 mnd)

Skrevet

Hei,

det du skriver er akkurat sånn vi hadde det i begynnelsen. Hu sov bare i vår send tett inntill meg på natta. Orka ikke stresse med å legge hu i egen seng. Etter hvert som hu la seg tidligere på kvelden så svona hu der og kom oppi senga vår ved amming, sov videre med oss. Nå er hu snart 6mnd og sover i sin egen seng hele natta! På dagtid har vi aldri brukt senga hennes som sovested, den er til natt her. Så da har vi hatt enten vogn eller hengevugge. Men de første 2mnd så sov hu best på meg egentlig. Satt masse med hu på fanget mens hu sov! Det går over når de blir større....og de blir fort store. selv om det virker slitsomt nå så bare nyt det mens du kan!! Kjenner igjen det med vogna også, men det også gir seg!

Skrevet

Sånn var det hos oss også de 5-7 første ukene. Hun sover nå i sin egen vugge hele natta, men om dagen vil hun fortsatt helst sove i armkroken min ;) Snuppa er 3 mnd nå. Et tips er at du tuller babyen din inn i et teppe/en dyne når hun ligger på armen din, og når du da legger henne fra deg så beholder hun dyna eller teppet. En av grunnene til at de våkner når de blir lagt et annet sted, er jo temperaturforskjellen. Tenk på det deilige, varme fanget til mamma, og så plutselig er man i en kald seng ;) Men, dette går over.

Skrevet

Vi har lagt ammeputen i sengen sammen med henne, og så gnurer hun seg inn til den. Den er ganske hard/kompakt da. Kanskje ikke lurt hvis du har en bløt ammepute som det er mulig å havne innunder.

Noen sverger til bæresjal, sånn at man får frie hender mens babyen får masse kropskontakt.

Skrevet

Tusen takk for tilbakemelding, alle sammen :-) Vi får teste ut litt forskjellig, så kan det jo hende at vi finner noe som virker til slutt.

Skrevet

Vi hadde lillegutt i sengen vår i hvert fall 2mnd- Men jeg laget en egen seng til han av tepper- med en liten kant rundt. han hadde egen dyne og en koseklut-bamse og derme dkunne jeg enkelt - både stryke han- holde han i hånden- og passe på at han var varm nok- da kunne jeg kjapt også lempe han tilbake i sin "seng" etter amming-

Etterhvert la vi han over i sin egen seng- Funket supert-

Vi ha heller ikke brukt sengen på dagtid-

lykke til.

Skrevet

Vi har mye det samme "problemet" med gutten vår. Hos oss gjelder dette at han ikke vil sove alene om natten, men sovner nesten hvor som helst på dagtid. Vi har forsøkt "alt" her og. Synes det er rart at det som funker så godt om dagen, ikke funker om natten. Hittil har det endt med at han sover i sengen vår om natten. Hatt dårlig samvittighet for dette, men det skal jeg slutte med nå! Godt å høre at det går over!

Skrevet

Natta her var aldri noe problem, da sov han godt i vugga si. Men på dagen skulle han helst ligge oppå meg å sove. Løsningen her ble å la han sove på ammeputa i fanget mitt, hvis jeg var riktig heldig fikk jeg lagt han i vogna etter at han hadde sovnet skikkelig. Men ellers så brukte jeg ringsjalet mitt mye :) De trenger mye nærkontakt disse små babyene og jeg synes det er viktig å gi dem det. Nå er min gutt blitt 4 mnd og sovner helst av seg selv i vogna, men han har fortsatt dager hvor han trenger litt ekstra mammakos for å sove (det er gjerne de dagene jeg skulle ha gjort litt her hjemme da men... )

Skrevet

bruk bæresjal. Da kan det hende at nærhetsbehovet når hun skal sove blir mindre fordi hun har fått masse nærhet ellers.

Skrevet

et tips til vi fikk fra nyfødtintensiven

bruk et helsetepppe og lag en "bue" av teppet og putt nær hodet

sengen blir ikke så skummel da

Skrevet

Kan på det varmeste anbefale dry kid ammemadrass. Legg et lite lammeskinn nedi, gjerne et med dine lukter, eller et hun allerede har ligget på i vogna si nedi, surr et godt teppe rundt henne (jeg brukte ullfleecepleddet fra nøstebarna) og ha en liten dyne over, og vips, hun ligger lunt, trygt og godt. :) Datteren min har sovet rolig og jevnt og lenge av gangen siden dag en i ammemadrassen sin, og det er bare å dra den over i senga di når du skal nattamme, uten at du trenger å løfte henne opp.

Skrevet

ps. til bebis var ca 3 måneder sov hun i ammemadrassen sin oppi dobbeltsenga (husbonden emigrerte til sofaen!). Deretter la vi den i sprinkelsenga, og justerte høyden likt med vår dobbeltseng, slik at vi bare kan dra den lille over. Nå er bebis et halvt år, og forlengst for lang for dry kid'en, men hun har den fortsatt under seg når hun sover. Har forsøkt å fjerne den, men da bare spinner hun rundt, og sover faktisk mer urolig. Så trolig blir vel ammemadrassen med en stund til! ;)

Skrevet

hups! Så visst ikke før nå at det du egentlig etterlyste var tricks for sovinga på dagtid...Vet ikke der, men kanskje om hun sover roligere på natten, så går også dagene seg til etterhvert. :)

Skrevet

Legg en varmeflaske der hun skal sove en liten stund før dere legger henne. Da er det godt og varmt, og de reagerer ikke så mye på å bli overflyttet fra mammas varme kropp:-)

Hsk å ta den bort når hun har lagt seg da;-)

Skrevet

har mye av det samme problemet som HI, på dagtid iallefall. om natten sover han heldigvis super godt (og opptil 10-12 timer totalt kun avbrutt av amming)

har ikke hatt han i sengen vår 1 natt selv om det var det jeg ønsket, han er slik en liten grynte gris;) holdt på å bli gal av alle lydene hans om natten.

ville bare anbefale ett alternativ til dry kids amme madrassen: v i bruker baby delight co-sleeper, er så utrolig fornøyd med den. kan bruke den hvorsomhelts, og som reise seng da den er bare å folde sammen og har bærehåndtak. lillegutt sover kjempegodt i den!

her er en link:

http://www.epinions.com/pr-Baby_Delight_Deluxe_Snuggle_Nest

den koster ikke så mye, vi kjøpte den for rundt 300kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...