Gå til innhold

Hva skal babyen hete til etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er lillegutt to uker gammel, og vi fikk akkurat papirene fra folkeregisteret. Vi er samboere, og har selvsagt to ulike etternavn. Vi tenkte å bruke begge to, mitt først og så hans - men så er problemet: Med eller uten bindestrek?? Hva tenker dere om dette? På den ene siden tenker jeg at bindestrek kanskje blir litt "over the top" - men samtidig sikrer vi da at mitt navn, som er ganske sjeldent, alltid vil "henge med" på en annen måte enn om det "bare" blir mellomnavn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man spørre hva navnene er? Og fornavn...?

Skrevet

Jeg synes det er upraktisk med bindestrek, da må begge navnene alltid

brukes - Hansen-Olsen. Men av og til kan det være praktisk å bare sette forbokstav som man kan hvis det ikke er bindestrek. H.Olsen.

Skrevet

Jeg liker normalt sett ikke bindestreker, synes det ser veldig stygt ut! Men når du sier det på den måten, at ditt navn som er sjeldent alltid vil være med, så synes jeg det blir litt annet. Jeg har også et mer sjeldent etternavn, mens min samboer har et av de mest vanlige -sen etternavn i norge. Med mindre jeg greide og overtale han til å la den lille få mitt etternavn, så hadde nok mitt etternavn blitt mellomnavn, og hans blitt etternavnet. Jeg tror nok da at jeg ikke hadde ønsket bindestrek mellom de to, nettopp fordi det ikke ser pent ut. Det er i allefall min mening ;-) Så hadde jeg bare fått håpe på at avkommet ville blitt like glad i begge navnene slik at han/hun hadde brukt begge to. ;-)

Skrevet

er det ikke helt naturlig at mammas etternavn blir barnets etternavn, og pappas etternavn evt blir mellomnavn, særlig når hennes etternavn er mest sjeldnet?

det er jo hun som har født barnet til verden og har strevd mest, er det ikke?

alle pappaer - dere må da være litt enig i det??

men dropp bindestrek, det blir bare tungvint

Skrevet

Hans etternavn er ikke så kjempevanlig, det heller... Hadde han hett Hasne, hadde jeg insistert på bindestrek, for å si det slik! ;) Jeg vil helst ikke ut med hva navnene våre er :) - liker ikke å legge ut slike ting på internett. Men det er kanskje ikke så farlig hva navnene er, i og for seg, det er mer et prinsipielt spørsmål. Jeg har selv min mors pikenavn som mellomnavn, og har endt opp med ikke å bruke det til daglig - men jeg har til sammen tre uvanlige navn (litt mye, derfor kuttet jeg ut det rareste, for enkelhets skyld!), og babyen vil bare få ett uvanlig navn, nemlig mitt etternavn. Jeg synes det er synd selv, og håper ikke lillegutt vil gjøre det samme, så jeg liker i og for seg det noen skrev over her, med å få barnet til å like begge navnene så god at han bruker begge, også uten bindestrek!

Jeg synes det er helt greit at han får farens etternavn, men jeg vil ha med mitt navn som en naturlig del av navnet, også.

Egentlig synes jeg det er mye styr med bindestrek, men er likevel litt usikker... *sukk*

Skrevet

Vi har bindestrek..

Nå skal de sies at mitt nokså sjeldne amerikanske etternavn er til slutt, men barnefaren skulle på død og liv ha sitt i bindestrek - livredd for at det ville forsvinne på veien. Mitt er ganske langt, men jeg er veldig glad i det og det er ikke et typisk Mc navn - da ville jeg nok kanskje latt gå med på hans som etternavn og mitt som mellomnavn. Har alltid likt mitt etternavn, og synes det klinger så flott med datteren min sine to fornavn..

For øvrig ville jeg valgt det mest sjeldne navnet til etternavn uavhengig om det var ditt eller hans - såfremt dere ikke er gift og har tatt hverandres navn.

Skrevet

Liker ikke bindestrek. Vet ikke helt hvorfor, men det legger også sterke føringer på barnet når det skal velge navn.

Mine har et fornavn, og to etternavnt. Mitt til slutt. Det er sjeldent og få heter det. Fiktivt, men det blir som: Gard Bøe Innigrannskauen.

Navnene passer sammen.

Skrevet

For øvrig hadde mamma etternavn i bindestrek, men det var ikke noe problem da hun giftet seg. Hun fjernet det ene og la til det hun tok i bindestreken ;-)

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg liker etternavn med bindestrek - og synes igrunn veldig mange har det. Selv har jeg et "etternavn" - eller mellomnavn som det kalles med bindestrek før selve etternavnet mitt. Typ; Victoria Werenskiold-Brandt Collett - det er noe litt mer spesielt enn det å ha et etternavn med bindestrek, men jeg synes det ser ganske bra ut - og kjenner faktisk flere som har det sånn... Det blir på en måte enda mer særegenet og du bruker begge to samtidig og har dermed et etternavn som ikke så mange andre og det synes jeg er fint. Hadde tenkt å gi det til datteren min også, men siden navnet hennes var langt nok fra før og jeg og barnefar har etternavn på samme bokstav, lange og som gir litt tungekrøll så droppet jeg det. Om navnene deres går greit sammen hadde jeg gitt begge - med bindestrek.

Skrevet

Bindestrek synes jeg bare kan brukes hvis det virkelig passer til navnene som skal kombineres. Ellers blir det too much!

Jeg har alltid tenkt at om jeg og sambo fikk barn sammen, så skulle barnet få hans navn, men det er fordi mitt navn er et kjedelig -sen-navn. For sambo spilte det ingen rolle, han synes den lille i magen godt kunne få mitt navn, så løsningen blir nok begges navn, med det minst vanlige til slutt (siden vi ikke er gift), og uten bindestrek. For meg er det naturlig å bevare det sjeldneste navnet... men har en venninne hvor begge to hadde sjedne etternavn, og barnet fikk også begges navn (men uten bindestrek, da det hadde blitt veldig tungt).

Skrevet

Ser du har fått mange forslag og råd allerede.

Jeg vil bare si at jeg synes dere skal tenke litt på hva som klinger best også. Jeg og mannen min har valgt at begge navn skal føres videre, men ønsket ikke å ha bindestrek. Vi har begge veldig sjeldne etternavn (rundt 10 stykker med hans navn, et par hundre med mitt). Etter å ha prøvd oss litt frem, fant vi ut at det klang absolutt best med mitt som mellomnavn, og hans som etternavn. Mitt er bare én stavelse, så det hørtes dumt ut å ha det til slutt.

Synes det er viktig at navnet høres bra ut, ikke bare sloss om hvem sitt etternavn som er mest sjeldent eller hvem som hadde det mest slitsomt under fødselen:-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...