Gå til innhold

Mat og premature

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg fødte min sønn 12uker for tidlig, nå er han 5mnd og jeg lurer på hvordan man gjør det iforhold til grøt og middagsglass? Følger dette korrigert alder eller fødsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Min sønn er også født 12 uker for tidlig. Vi begynte med grøt når han var seks måneder, altså fra fødselen. Vi begynte med grøt forsiktig og når det var innarbeidet begynte vi med middag. Jeg lager selv, men mange gir glass og det er sikkert helt ok også for premature. Nå er gutten min snart 8 mnd og han får grøt to ganger om dagen, middag og litt frukt. Ammer du? Hvis du gjør det må du amme rett før han får grøt slik at du oppretholder melkeproduksjonen. Det er også lurt i begynnelsen å gi grøten på dagen slik at du kan følge med på eventuelle reaksjoner og slipper å ha gråting på natten...

Dette er slik vi har gjort det. Det finnes ingen fasit, dessverre, og man må selvfølgelig se an barnet. Gutten min har aldri hatt problemer med tarmene sine og var "stor" for alderen når han kom, men det burde vel ikke ha noe å si. Lykke til:)

Skrevet

Vi har fulgt fødsel mht til mat - starta å introdusere grøt ved 5 - 5 1/2 mnd. Da virka de klare (tvillinger, født uke 27). Ble anbefalt av lege på barneklinikken å ikke vente for lenge med å introdusere fast føde, da kunne det lettere oppstå spisevegring... Har gått veldig fint her. Er to kraftkarer på ca 12 kg hver... (8 1/2 mnd korrigert).

Skrevet

Vi fikk også beskjed om å tadet etter fødsels dato.

Prinsenfikk smake grøt førstegang nårr han var 5 mnd, altså 2 mnd korrigert:)

Tok litt lang tid å venne han til det, så han var godt over 6mnd før det kunne regnes som måltid:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...