Gå til innhold

det og flytte sammen.... og å ikke ha helt felles økonomi...

Anbefalte innlegg

jeg lurer på hvaslags rettigheter man har og vil få på sikt...

jeg kommer til å flytte inn til ham, i hans leilighet som han har lån på...

på sikt vil vi prøve å kjøpe noe sammen, men han har blitt brennt før og vil ikke risikere å ikke kunne ha råd til å "sitte med leiligheten" om vi skulle gå fra hverandre...

jeg skjønner jo at han er redd for det siden det har skjedd før og han måtte da flytte hjem til foreldrene for en periode..

men hva med meg?

jeg vil ikke bo under "hans tak" på "nåde"....

han vil ha litt å skyte inn fra den leiligheten han har nå sannsynligvis om han selger den før vi kjøper noe annet (om mulig vil den bli leid ut selv om vi kjøper noe sammen), og de pengene vil jo være han særeie.

men fra og med den datoen vi er samboere må vel alt vi bringer inn i kassa være til felles eie? eller???

vi sitter ikke med konkrete planer om å gifte oss, men vi sitter med planer om å få barn sammen...

hva må jeg gjøre for å sikre at jeg ikke sitter med svarteper om vi skiller lag?

jeg vil bare at det vi sammen bygger opp fremmover også vil bli rettferdig fordelt om vi skulle skille lag senere.

jeg satt nemlig i en situasjon der jeg ikke kunne gå ut av et forhold fordi jeg ikke ville klare det økonomisk forrige gang... den situasjonen vil jeg ikke komme opp i igjen.

OG jeg vil ikke være min samboers leieboer!

Fortsetter under...

Man får ikke noen felles økonomi av å bare bli samboere. Det han eier, det eier han og vice versa. Om dere kjøper bolig sammen så står det på skjøtet hvilken brøkfordeling dere eier leiligheten. for eksempel 1/2 hver. Om han går inn med egen andel i bolig dere skal kjøpe så skal han være ansvarlig for mindre lån enn det du gjør.

Fra dere blir samboere blir ikke det dere bringer inn felles eie. Dere kan ha totalt separat økonomi hvis dere ønsker det. Men er det noe livslangt forhold dere satser på så bør dere satse på åpenhet og felles økonomi.

Skriv samboerkontrakt det er den beste løsningen. Gå igjennom alle tingene deres. så fører dere opp "lise eier bilen med 1/1 andel" tv eies av lars med 2/3 andel" "hvitevarer eies av lise med 1/2 andel" ETC.

ja selvfølgelig skjønner man at man ikke får det automatisk lol

jeg gikk ut av et ekteskap der vi nesten hadde felles lommebok... ja ok vi hadde hver vår lommebok og hver vår konto, men vi hadde felles nettbank og alt gikk i en pott.

denne gangen stiller det seg litt anderledes fordi både han og jeg er "brennt barn" fra før, og ingen av oss vil stå "på gata" igjen....

han har litt egenkapital; ca 600 000,-

de ligger for tiden i hans leilighet.

den er imidlertid for liten om jeg flytter inn siden jeg har barn fra før og vi også planlegger barn sammen. (det er et soverom i leiligheten).

vi må derfor kjøpe noe annet etterhvert....

om mulig vil vi leie ut den leiligheten han nå har og kjøpe noe annet i tillegg... da vil han ha sin sikkerhet sannsynligvis uten at det hemmer vår felles økonomi, mens vi sammen kan kjøpe noe større og bedre for hele familien vår. da er jo saken enkel...

for å sikre at han beholder sin egenkapital (OM vi skulle skille lag), og jeg er sikret rettigheter i leiligheten/huset vi kjøper sammen..

hvordan gjør vi det enklest?

men om han ikke får leid det ut?

eller vi MÅ frigjøre egenkapitalen hans for å få nok likviditet til å få kjøpt en passelig leilighet hva da?

jeg foreslo at han kunne ha særeie på de 600 000,-, men han mener bestemt at det ikke er mulig å gjøre det sånn... at det vil uansett bli slik at han må kjøpe seg inn i en større andel av leiligheten...

kan noe forklare meg hvordan dette fungerer?

jeg vil at vi begge skal bidra likt til felles bolig og husholdning etter inntektsevne og dermed også opparbeide oss like retter til boet (utenom det vi begge bringer inn) på sikt om det skulle skjære seg.

men at han skal ha en sikkerhet i at han får igjen den egenkapitalen han har lagt inn...

han foreslo at han kunne eie og etjene lånet (han er livredd for å ikke kunne ha mulighet til å kjøpe meg ut), og at jeg kunne bruke en del av min lønn og spare disse :S mens jeg betaler andre utgifter i husholdningen...

men hva med alt jeg da legger inn av kapital i husholdningen? som ikke vil synes fordi det ikke er avdrag på lån, men innkjøp av mat osv...

men da vl vi vel ha mye mindre likviditet? ( vi vil ikke være rike med vår utdanning og sannsynlig fremtidig inntekt).

og vi vil ha mye snevrere felles muligheter ikke sant?

og jeg vil ha null rettigheter om vi skulle gå fra hverandre?

jeg skjønner ikke hvorfor han ikke ser at det er til vårt felles beste om vi legger sammen ALLE de midlene vi SAMMEN har og får mulighet ti å kjøpe noe bedre, enn at han skal betale på noe mindre og jeg skal spare penger ved siden av som en "i tilfelle vi blir skillt forsikting..."

det ser helt absurd ut for meg....

Når man blir samboere og skal kjøpe bolig sammen så fungerer det ikke slik at man kan betale likt etter inntektsevne og dermed få like rettgheter til boligen.

Du har kun rett på den delen av boligen du faktisk har betalt for uavhengig av hva slags inntektsevne du har.

Om din samboer selger sin nåværende bolig og dere kjøper sammen så kan han enten (som nenvt tidligere) gå inn med større eierandel i boligen da han har egenkapital (feks 70/30). Han har lån tilsvarende 70% av boligens verdi - du har 30% - ved eventuelt brudd kan han kjøpe deg ut (eller vice versa) med tilsvarende prosent.

Eller dele kan dele boliglånet 50/50 - men din partner har jo da 600 000 i egenkapital som han kan skyte inn i sin andel og han vil dermed få lavere månedlige avdrag en deg. Noe som er rettferdig.

Jeg skjønner godt at han ikke vil legge alt i en felles pott og kjøpe noe sammen på likt. For hvis det skjærer seg mellom dere så har han da tapt halvparten av sin egenkapital 300 000 - mens du ikke har tapt noe.

Ettersom han er den eneste som bringer kapital inn i forholdet så er han også den eneste som faktisk tar en økonomisk risiko her.

Men - du bør absolutt kjøpe deg inn i en eventuelt ny bolig, for hvis han eier hele lånet og du bruker din inntekt bare til husholdningsutgifter så står du igjen med ingenting.

Beste løsning er at du kjøper deg inn i bolig med den prosenten du har evne til å låne - da har du iallefall eierandel i bolig.

Lykke til

så det er ingen praktisk mulighet til å ha eh... et slags "særeie" på den lille formuen de 600000,- utgjør?

at jeg kan skrive under på noe som tilsier at han er garantert å få dette igjen liksom?

alternativ 2 er jo at han beholder den leiligheten han har nå og leier den ut....

vil vi da samlet ha mistet noe av likviditetsverdien i forhold til lån vi tar opp sammen? (da regnes jo husholdningens samlede inntekt)

Nei det er ikke noen god deal for han. Han vil jo ha verdiøkningen på sine 600 000 kr i løped av den tiden dere er samboere og vil ha mye mer om dere f.eks går fra hverandre etter 10 år om.

Annonse

Med mindre dere låner langt mindre enn dere greier ender det nok opp med en skeivdel på eierforholdet på felles bolig, f.eks 70-30. Om dere kjøper en billig bolig slik at han ikke trenger bruke egenkapitalen så er han utrolig dum hvis han da velger å ha et lite banklån. Da ender det vel opp med at du bruker mye av lønna di til å bygge deg opp egenkapital gjennom din del av felleslånet, mens han som har mer disponibelt enn deg siden han ikke har så stort lån ender opp med å betale sydenturer. Og DET er det dummeste han gjør!

Det mest rettferdige er at begge låner seg likt opp i forhold til prosent av lønna si. Slik sikres at begge bidrar etter evne i forholdet, og begge sikres en oppbygging av egenkapital etter sin egen økonomisk evne. Dere kjøper nok en dyrer bolig enn dere ellers ville gjort siden han har E.K. I såfall må det være skjevdeling av eierforholdet. Så lenge dette skrives i alle papirer er hans penger sikret han selv!

Alle ebør selv betale penger direkte til banken. Ikke la mannen ta seg av det. Og bruke egne penger på gardiner, møbler og slikt. Da kan det blir problem å bevuse at man faktisk har bidratt til å betale på gjeld og dermed kan man risikere at den andre får verdiøkningen.

• 1 måned senere...

Synes det er kjempeviktig å ta stilling til den økonomiske situasjonen, slik at det vil bli rettferdig på sikt for begge parter. Her er situasjonen litt spesiell da jeg eier en gård. Den er det uaktuelt å selge for å dele på to om vi skulle gå fra hverandre. Og hva skjer med han og barn om jeg faller fra?? Vi har blitt enige om å gå til en advokat for å få hjelp av en med mye kunnskap om ulike problemstillinger og for å ha en nøytral tredjepart. Vi giftet oss i sommer og gleder oss til å dele resten av livet sammen! Allikevel føles det helt nødvendig med en økonomisk gjennomgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...