Gå til innhold

kan jeg begynne med nattavvening nå??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt begynte med grøt når han var 2 1/2 mnd gammel fordi han krevde for mye mat, drakk over 1 liter i døgnet (mme) nå er han 4 mnd og spiser 2 posrsjoner grøt om dagen, pluss at han drikker 165 ml melk 4-5 ganger om dagen, spiser også litt fruktpurè iløpet av dag, så i grunn en god del mat;) Kan jeg begynne med nattavvenning nå da? Han spiser kun en gang om natta, og noen ganger veldig lite, som om han egentlig ikke er sulten, men bare har det som vane. Og hvordan skal jeg få det til på best mulig måte for baby? Vil jo ikke at han skal hyle og grine, han er veldig bestemt og blir fort sint hvis han ikke får maten fort nok på natta, men virker som sagt ikke som om han er veldig sulten fordet noen ganger. Han er stor gutt som veide 7490 på 3 mndr kontrollen, står ikke på at han ikke får i seg nok næring for å si det sånn;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du nattavvenne?

Jeg gadd ikke ta opp den kampen med snuppa, ville la henne styre det hele, iallefall mens jeg enda var/er hjemme i permisjon. Synes babyer skal få litt pupp/melk på natta om de vil. Ernæringsmessig TRENGER han det kanskje ikke nå men det har mye med trygghets følelse å gjøre, en måte for han å få bekreftet sitt forhold til deg på. Jeg har stor tro på at de fleste avvenner seg selv når de ser seg ferdige med puppen på natta.

Jenta mi er nå 9 mnd, hun har ikke våknet for pupp på over en mnd så nå regner jeg med hun ser seg ferdig med den!

Men hva du vil gjøre er jo opp til deg men så lenge du ikke synes det er veeldig slitsomt med nattpupp hvorfor ikke bare fortsette? Han er jo bare 4 mnd. Jenta mi er også stor så ernæringsmessig har ikke hun trengt det hun heller.

Skrevet

Så nå at du ikke ammer men poenget mitt er det samme!;-)

Skrevet

jeg vil nattavvenne fordi han begynner å bli så stor at han atrengt tatt ikke skulle fått i seg så mye mat, men jeg nekter som sagt ikke babyen min mat på dagen, så da tenkte jeg at jegheller kunne la ham sove natta gjennom uten mat så får han ihvertfall litt mindre mat;) HS mente nemlig at han var litt for stor, så jeg er redd for at han skal få problemer med hofter og ben når han skal begynne å gå....

Skrevet

for stor? Hvor lang er han da? Min var ca på din størelse på 3mnd kontrollen. Men han var lang også så vekt i forhold til lengde var han midt på snittet.Aldri hørt noe fra HS om at han er for stor... Han er nå 7 mnd og 9kg, så godt innenfor normalen. Vi har nattavvent nå, rett og slett fordi det gjør godt med sammenhengende søvn natta gjennom. Kos får denne karen mer enn nok av om dagen. Ikke opplevd at han er blitt mindre trygg av at han ikke får mat på natta lenger jeg da. Men min pjokk var 2mnd eldre enn din når han ble avvent. Aner ikke om det spiller noen rolle:)

Lykke til

Skrevet

han var 61 eller 62 lang, kunne sikkert vært lengre, men han har klumpfot på begge neina, så han har stramme sener som gjør beina korete, pluss gips siden dag 1 gjør ikke at deina vokser i rekordfart;) Han var 50 cm lang ved fødsel og veide 3607, altså gått opp nesten 4 kg.... Hadde vært godt med sammenhengende søvn ja, men nattmating er så rolig og fort gjort at det ikke er noe krise her i hemen, han sover gjennom måltidet og raper når jeg legger ham ned, men jeg skulle gjerne kuttet ned litt på inntak av mat;)

Skrevet

Det er anbefalt at man venter til barnet er 6 mnd. Når de er så små som din har de ingen forståelse for hva som skjer. Et så lite barn skal ha mat da det er sultent. Enkelt som det.

Skrevet

Kan du ikke forsøke å bare gi smokk noen ganger da? Kanskje han er klar for avvenning og godtar det, eller kanskje ikke. Om han fortsatt trenger mat, så kan dere jo fortsette litt til. Siden du gir flaske er det jo også et triks å gi litt tynnere MME om natten, så blir avvenningen gradvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...