Gå til innhold

Hvordan underholder dere babyene på 8-9 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...eller hvordan underholder de seg selv?

Hva har dere av leker og forskjellige "poster"?

Vi er inne i en periode hvor jeg syns han er noe krevende og utålmodig. Jeg føler jeg må underholde han så og si de 3 timene han er våken mellom dubbene. Han ligger selvfølgelig noe for seg selv på matta eller gulvet, men han blir fort utålmodig. Så har jeg han litt på fanget når jeg er på nettet, eller går rundt i huset og kikker ut av vinduer, evt går ut på terassen og kikker. Innimellom får jeg han til å se litt på tv, også ligger jeg på gulvet og leker med han. Men jeg syns allikvel det er vanskelig å finne på ting for å tilfredsstille han over lengre tid.

Ps. noe av problemet er kanskje og at han hverken åler seg framover eller kan krabbe (født for tidlig), så han kommer seg ikke så veldig mye rundt omkring, mest bakover, bort fra lekene;) Han er 8 1/2 mnd.

Hva med deres? Hvordan oppfører de seg om dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er snuppa her veldig mobil. Hun krabber, reiser seg og går bortetter bord og sofa.

Men hun pleier og være flink til og leke for seg selv, hvis hun ikke er trøtt eller sulten. Noen ganger så må jeg ned på gulvet, og da bygger jeg tårn, som hun river ned. Det er en klassiker. Ellers så synger vi litt. Da sitter vi som regel i sofaen og koser samtidig. Hun er veldig glad i og utforske, så hun krabber gjennom huset og finner ting som er interessante og leke med. Så lenge hun lager lyd, vet jeg at hun ikke har funnet no farlig. ;)

Av leker, så har vi den sit-and-go giraffen, kjempeslager. Sånne kopper med forskjellige str som man bygger tårn av, baller, duplo klosser og balancing bug stacker fra Lamaze, også en kjempeslager.

Skrevet

Hei.

Her er jenta akkuratt blitt 8 mnd. Hun kan krype i et voldsomt tempo, og har ogsä begynnt ä heise seg opp, hvis det ikke er for höyt opp.

Mye er underholdene, men det er veldig göy hvis jeg synger for henne, eller vi "baker kake," "rider ranke" osv.. Ellers er det veldig stas ä fä dra i glidläser og div. snorer pä klärna väre.

Hun synes det er veldig spennende ä utforske. Rive i stykker blader/reklame, hente leker ut av lekekassa, dra i spilledäsa, slä div bokser og ting i gulvet. Vi pröver ä veksle pä hvilke leker hun leker med, sä hun ikke skal gä lei.

Ellers er vi med pä "krabbegrupper," hvor babyene "leker" med hverandre, vi synger for de osv..

Her var det ogsä litt kjedelig for henne, för hun lärte ä komme seg fremover. Det mä jo väre utrolig frustrerende när leken ligger 2 cm utenfor rekkevidde, og ikke ha mulighet til ä nä den.

Skrevet

Hmm, ja jeg tenker nok at alt blir litt enklere når han kommer seg rundt omkring dit han vil og kan utforske alt han ikke får lov til, hehe.

Hvor kjøpte sit-and-go giraffen og balancing bug stackerne dine???

Skrevet

Hei. Jenta mi er 9 mnd i dag!=)

Hun har akkurat lært seg å åle fremover, lærte det på mandagen å allerede nå går det kjempe fort. Hun er overalt, følger etter meg og hunden. Er inni skap og river ut alt som er der å leker med lekene sine. Hun har sånn dings som du trykker på vet du, så spretter det opp en luke så starter den å blinke og det er musikk på den. Den slår godt an, morsomt å trykke på å lukke lukene igjen. Så har hun et klaver fra bellino som hun driver å slår på mens hun hyler av beigestring!;-)

Har også en leketelefon fra fisher price som blinker, snakker og spiller musikk men den har ikke slått an enda her.

Hun synes det er morsomt å bla i bøker, stå i sofaen og sitte i fanget å se på leker å synge, ro ro ro din båt blandt annet! Leke med tomme brusflasker er også veldig gøy. Leke inn i munnen vår av alle ting!=)

Jeg også merker at hun er veldig utålmodig å går fort lei, er nok på grunn av at hun trenger å aktiviseres mere nå. Vi er på babysvømming blandt annet. Det elsker hun. Så har vi babydisse ute å den er stas. Triller litt turer å ser på bilene å sånn. Treffer andre med barn på samme alder så de får leke sammen. Har også vært i åpen bhg men er ikke det nå lengre. Skal begynne å besøke bhg hun skal begynne i over jul snart. Vi prøver å finne på det som er! Hun er iallefall stolt nå som hun kommer seg rundt omkring!;-)

Skrevet

fin tråd, greit å inspirere hverandre! Jeg har funnet ut siste uken at snuppa faktisk begynner å få litt tålmodighet når jeg leser bok til henne. Så lenge det er litt artig bok med ting å ta og se på som fenger ;-). Ellers har jeg også 2-3 sett med leker som jeg bytter ut hver fredag, så blir det LITT spennende ihvertfall ;-).

Jenta mi har akkurat begynt å åle seg, så det går som en rakett over gulvet stadig vekk (så henter jeg henne tilbake til lekeplassen). Tror mobilitet er nøkkelen for om de er litt mer tålmodige, på den andre siden, blir mye å passe på! (ihvertfall når huset ikke er 100% barnesikret ...:().

En annen artig ting, er at det ofte er enkle leker som fenger! Hun leker masse med en liten blå ball! Og kjøkkensleiva. Lenger enn de mer fiksfakse lekene. Ballen åler hun seg også etter for å hente.

Av litt mer avanserte leker har hun et "piano", en sånn stolpe til å ta ringer på som lager lyd, og en ball hun kan snurre på som lager alfabetsang ... Er greie nok, men ikke superslagere ;).

Sitter babyen din? Når de sitter blir de også mer tålmodige tror jeg, lettere å leke fra "sittestilling".

Skrevet

Lille Langbein:

Sit-and-go giraffen kjøpte vi på Toys'r'us. Men har sett den i mange butikker, blant annet på pytt-i-panne.

Bug stacker kjøpte vi på Barnas hus. Har ikke sett de så mange steder.

Skrevet

Kom igjen folkens - kom og del enda mer av hvordan dere har det - jeg blir skikkelig inspirert her og gleder meg til mandagen kommer så jeg kan reise og shoppe litt;)

Nei, han sitter ikke enda heller, men det er like før. Lett henslengt framover, hehe.

Skrevet

Min jente er 8 mnd og alltid vært veldig utålmodig på gulvet. Hun krabber, reiser seg opp og går etter bord, så det begynner å hjelpe nå...Av leker er hun glad i en rund boks til å putte klosser oppi som i tillegg synger og blinker fra fisher price, leke telefon (hvis jeg later som det ringer og tar telefonen selvfølgelig), men stort sett finner hun alt mulig annet enn leker å underholde seg med. Bla blader, bøker, fjernkontroller, sleiver, sko, ja alt mulig egentlig. Hun har en eske under bordet vårt som jeg putter litt forskjellig fra huset som ikke er farlig og den får hun som regel på ettermiddagen. Da sitter hun og drar ut alt fra esken og jeg putter de tilbake igjen. Er veldig glad i å dra ut cder fra cdstativ, alle mulige skuffer osv. Hun har "fått" de nederste skuffene på kjøkken og bad til å dra ut og leke med ufarlige ting.

Så er vi ute og triller tur, går i bæresele, i åpen bhg, barseltreff osv. Nå som det blåser ute er hun veldig interessert i blader og trær. Men det blir mye av det samme hver dag, så veldig greit å få noen andre ideer ja:)

Skrevet

Poden her er i "rett før åle seg fram" stadiet. Han ligger og rugger eller spinner rundt sin egen akse, men uten å komme seg fremover :)

Det mest facinerende akkurat nå er en sånn stang med ringer som det er kjempegøy å tygge på etter at ringene er revet av. Ellers vil han jo helst sitte på armen min og følge med overalt. Har ham sittende i høystol på kjøkkenet så han får selskap hvis jeg skal lage middag eller vaske opp. Har ham også en del i fanget og koser og prater og leker "tittitt" leken - veldig populært. Han kan være opptatt av tv i noen få minutter av gangen særlig hvis det er barn eller sang på.

Får generelt litt dårlig samvittighet i moderhjertet mitt når han ligger for seg selv på gulvet så jeg skal få gjort ting jeg trenger begge armer til eller få meg en øøøørliten kopp kaffe. Da hender det at jeg tar ham i å ligge musestille og bare stirre på meg....

Gledegruer meg til han kommer seg fremover for egen maskin. Da kan han kanskje underholde seg selv i større grad, men du verden som jeg kommer til å gå på nåler. Håper han liker lekegrinden vi har kjøpt...

Skrevet

mammatiltofirbenteogentobent (puh), tror lekegrinden bør introduseres fort som fy. Når han blir mobil, så er det nok ikke særlig å være "innesperret". Vi har et gjerde rundt lekeområdet (ca 5-6 kvm), men det er ikke populært, så vi lar det være en åpning, og hun føler seg sååå lur når hun sniker seg ut den og åler i full full fart mot verandadøra ...

Skrevet

Hehe, ja den skal straks i hus. :) Er alene med mini noen dager nå og kjenner det er slitsomt å underholde alene hele dagen. Skal bli godt å kunne sette ham et sted jeg vet han er trygg mens jeg er i kjelleren eller andre etasje en tur.

Har et par katter som også må beskyttes mot overivrige små grabbenever...

Skrevet

Idag har jeg vært og kjøpt den berømte giraffen - gleder meg til å sette den opp og vise vesleknøttet den når han våkner. Også har jeg fulgt eksempelet til en over her og kjøpt tre plastkurver, slik at jeg kan ha turnus på 3 uker, haha. Da fordeler jeg alle lekene i alle 3 kurver, og bytter kurv hver uke, så "glemmer" han lekene litt. Håper det funker og at han da syns det er mer spennende.

Flere som har noe å komme med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...