Gå til innhold

Noen som har vært forvert til hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva går dette du på? Man får ha hunden gratis enn så lenge mot å betale foret? Og når eier vil ha den tilbake, så må man gi den tilbake?

Skrevet

Vær veldig forsiktig... En venninne avmeg skulle overta en hund på en slik avtale, den gikk ut på at de skulle overta hunden gratis etter at hun hadde fått to kull med hvalper. Men så satte kennelklubben foten ned, for tispa var for gammel for avl. Dermed skulle drittfolka ha 5000 kroner for bikkja, en seks år gammel Schäfer... Venninna mi nekta selvfølgelig, men folka fant et smutthull, de hadde krav på å få stille henne ut, så de henta hunden og skulle liksom på utstilling, og dermed så har ikke venninna mi sett noe mer til henne...Når de ikke kunne tjene på hvalpene, skulle de hvertfall ha godt betalt for tispa:(

Skrevet

Nei.

Som regel så går en forvert avtale utpå at du har hunden, betaler alle utgifter med den. Så skal oppdretter ha 2-3 kull i løpet av hunden sin levetid. Du må som regel være villig til å gå på utstilling og du må også gi fra deg hunden den tiden hun skal føde og i de to mnd mens hun har valpene.

Etter at oppdretter har hatt sine 2-3 kull (noen ønsker også flere) så blir hunden skrevet over på deg og da er den din.

Du betaler:

Mat

Veterinær

Forsikring

Reiseutgifter

Alt utstyr

Hunden blir din om du fullfører avtalen.

Skrevet

Hvis man da ikke som min venninne kommer ut for drittsekker...

Skrevet

Joda,jeg har også hørt om en del som har vært uheldige når de har vært forverter. Derfor skal man kreve en standard kontrakt fra NKK feks. men man er jo egentlig ikke sikret da heller, siden det er sjeldent slike saker kommer til retten. Men man kan også være heldig da! men jeg hadde nok heller betalt de pengene det koster for en valp, så slipper man alt unødvendig bry. Har du betalt og kjøpt hunden så gjør du hva du vil med den. Når du har på for så kan du ikke bestemme over hunden.

Skrevet

De hadde en slike kontrakt ja. Men da NKK ikke ville godkjenne parringa skulle de brått ha 5000 for bikkja, og det betaler man jo ikke for en "ubrukelig" seks år gammel hund... De tok kontakt med NKK, Schäferhundklubben, advokat, forbrukerrådet osv, og alle var enige med min venninne. Hun fikk trusler om at de skulle komme med folk på døra deres, skulle knuse leiligheten, ty til vold osv... Skikkelig trivelig... Og til slutt måtte de altså gi fra seg hunden fordi eieren liksom skulle stille henne ut, det kunne de jo kreve i følge kontrakten. Hunden skulle hun få tilbake etter utstillinga, men det skjedde jo aldri... Klart hun har vært uheldig, men jeg ville nok hatt med et punkt som gjelder dersom NKK ikke godkjenner parringa, eller hunden ikke blir drektig...

Skrevet

I en vanlig forvavtale kontrakt, så står det at om hunden ikke kan brukes i avl, så skal hunden gå verderlagsfritt over til eier.

Skrevet

Foreldrene mine var forverter og i kontrakten de hadde sto det at eieren skulle få ha to kull valper på henne og så ble hun mamma og pappas. Det sto i tillegg at hvis det av en eller annen grunn ikke var mulig å ha to kull på henne før hun ble 5år, så ble hun uansett mamma og pappas da.

Syns det høres veldig useriøst ut med de som forlangte å få betalt for hunden når de ikke hadde hatt kull på hunden før den var 6år. Tror nok ingen seriøse oppdrettere gjør sånne ting. Hun som opplevde det har jo tydeligvis opplyst de fleste "hundeforeninger" om det og da gir jo ikke det jo godt rykte til oppdretteren videre, så det slår nok tilbake på dem selvom det var tragisk for hun som ble fratatt hunden sin.

Skrevet

Joda, men ærlig talt. Om man har blitt så knyttet til hunden og ser på den som et familiemedlem, så betaler man mer enn gjerne 5000 kr for å kunne beholde vennen sin. Gidder man ikke det, så kan det være det samme. Jeg har ikke god råd, men 5000 skulle jeg alltids klart å bla opp om det var så om å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...