vårina Skrevet 25. oktober 2008 #1 Skrevet 25. oktober 2008 Jenta mi skal ta MR i narkose om noen uker..da er hun 5,5 mnd. Syns ikke det er noe kjekt med narkose..men hun må ta den undersøkelsen. Har også begynt å bekymre meg for at gullet mitt må faste i 4 timer før narkosen..blir fort 5 timer før de kommer i gang..på denne tiden skal lege undersøke henne + de setter veneflon. Hun vil bare ha pupp av meg..og hvordan skal det gå når hun vil ha mat og ikke kan få det?..offfff har jo maten på meg ...kan jo ikke forklare henne viktigheten osv.. Er alene med henne..men foreldrene mine har sagt dem kan være med på sykehuset og hjelpe til med bæring og byssing. Gruer meg kjempe mye...for jeg vet at hun kommer til å gråte etter puppen ..og kommer ikke til å forstå hvorfor hun nå ikke får mat når hun er sulten. Noen som har noen erfaringer og kan komme med noen gode råd?
lisa:-) Skrevet 25. oktober 2008 #2 Skrevet 25. oktober 2008 Hei,hadde gutten min i narkose da han var 3måneder pga en operasjon. Husker ikke helt dette med mating,men tror de er veldig fleksible med disse små. Ring til sykehuset og spør hvilke rutiner de har for de minste som skal i narkose,så slipper du å engste deg unødig. Lykke til,det går nok så fint skal du se:-)
vårina Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. oktober 2008 Takk for svar. Har snakket med sykehuset og fått brev med gode informasjon. Skal være der kl 07.30 på morgningen..så håper de at hun blir tatt rundt kl 08.30..men det kunne fort bli noe senere også. Kl 04.30 er siste gang hun kan få pupp...2 timer senere kan hun få vann..men det hjelper lite så lenge hun nekter å ta flaske(øver på flaske hver dag) Skal altså stelle henne..kjøre til sykehuset + være dere gjerne opp til 2-2,5 timer uten at hun får mat...vet at hun blir sulten(vanskeligt å få i henne grøt også) Der for drikker hun desto mere melk fra meg. Er sikkert en hønemamma..men syns så forferdeligt synd på henne..tenk hun skal skrike etter mat...og så får hun det ikke...gruer meg noe helt enormt. Ikke alltid lett å være mamma i slike situasjoner gitt...
Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #4 Skrevet 25. oktober 2008 Hei, sønnen min har ikke vært i narkose, men han måtte faste for at de skulle ta ul av magen hans. Han var da 5-6 mnd. Han måtte da faste i 4 timer. Men, de hadde problemer med ul-maskinen så vi måtte vente i nesten 2 timer til. Var helt alene med han. Han skrek og skrek etter mat, var ikke mye moro. Det var mange i kø, og alle de andre (voksne mennesker) kom inn før oss. Ble skikkelig forbanna. Går an å slippe inn en stakkars liten baby som skriker av sult før de voksne som satt der. Når jeg endelig kom inn, fikk jeg kjeft fordi jeg hadde bestilt ul hos de. De tok vanligvis ikke ul av så små barn. Akkurat som om det var min skyld at ikke hun som tok i mot bestillingen ikke fortalte det. Hun visste godt hvor gammel han var. Ringte tom tilbake for å høre om det var så krise om han ikke hadde fastet i 4 lange timer. Hun sa, at så lenge de får mme, så må de faste i 4 timer, men at de ikke trenger å faste så lenge om de får mm. Ikke at jeg skjønner hvorfor ? Lykke til. Ville tatt i mot tilbudet om å ha med besteforeldre i tilfelle det blir forsinkelser ol. Godt å bytte litt når det blir krise med mat.
ja08 Skrevet 25. oktober 2008 #5 Skrevet 25. oktober 2008 Morsmelk er lettere fordøyelig enn morsmelkerstatning, men jeg tror det gjelder 4 timers faste på begge. Likevel, jeg ville ringt og snakket om dette på forhånd. Veldig slit for oss hønemødre å tenke og bekymre oss i forkant. På sykehuset tar de de minste først, slik at fastetiden blir kortest mulig. Når babyen din er ferdig med MR og er våken får du komme å gi henne pupp med en gang. Det er det beste for begge to. Kanskje greit for deg å ha med noen for å ha litt støtte i ventetiden, mens hun er i MR og f.eks i forkant når dere venter på MR u.s. Jeg tror det skal gå kjempefint. Hvis det er slik at hun ikke kan taes før litt utpå dagen, får du gi henne morgenpupp og faste etter det. I mellomtiden ordner de med venekanyle, hvor de skal gi henne sovemedisinen under MR u.s. Jeg har en gutt på 8.5 mndr og er nå imponert over at han klarer seg 7-8 timer på natten uten pupp. Han har også vært rein puppegutt, men kan nå både drikke av flaske og kopp, så jeg tror din baby tar flaske med tiden. Jeg trente ikke for å få det til, men plutselig drakk han bare av flaske. Tidligere har jeg fått i han litt vann/morsmelk med et sånt lite medisinbeger. Det er også en ide, hvis du vil gi henne litt vann mens dere venter. Lykke til!
Pennie Skrevet 26. oktober 2008 #6 Skrevet 26. oktober 2008 Gutten vår ble lagt i narkose pga operasjon da han var to måneder (er tre måneder nå). Han måtte faste fra 5 om natta, og operasjonen skulle starte på formiddagen en gang. Han spiser vanligvis annenhver time, også om natta, så vi grudde oss veldig til dette, men fastingen gikk overraskende bra! Det som funket var å bruke bæresele og gå rundt med ham i denne når han ble sulten. Da sovnet han. Etterhvert ble han slapp pga fastingen, så det gjorde vel at han sov bedre også. I tillegg fikk vi gi han noen dråper sukkervann, det funket også bra. Men du bør si ja til å ta med foreldrene dine på sykehuset for å avlaste deg litt, ellers blir det en slitsom dag. Vi måtte være igjen på sykehuset 6 timer etter at han våknet for overvåking. Ellers var det forferdelig å se han bli tatt med inn til narkose og operasjon, men det gikk heldigvis veldig bra og det gjør det jo stort sett, så prøv å ikke grue deg for mye :-)
amk1 Skrevet 26. oktober 2008 #7 Skrevet 26. oktober 2008 Sønnen mim ble operert da han var 3 uker gammel, fastet da i 1 døgn før opr. og fikk bare bittelitt i flere døgn etterpå. Dette gikk egentlig overaskende bra, men vi var jo innlagt på sykehuset, så pleierne tok han endel, eller pappaen, da han ikke roet seg hos meg, da han luktet maten. Lykke til, godt og få det overstått:-)
Linn og gullet Skrevet 26. oktober 2008 #8 Skrevet 26. oktober 2008 Gutten min ble hjerteoperert når han var 3,5mnd(er snar 8mnd nå). Anestesilegen sa da at det kunne gå 3timer med mm og 4timer til mme. Han ble hentet for å bli operert 0930 om morgenen, gikk greit, fordi vi bodde på sykehuset, skal dere ikke overnatte på sykehuset? Det går nok veldig bra, hvis du fokuserer på hva de skal gjøre, tenkt på det og at gråtingen hennes bare vil være i noen timer.. angående vann, selv om hun ikke tar flaske, så kan du jo prøve tutekopp eller glass, da får hun jo i seg litt vann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå