Gå til innhold

Noen jurister/advokater her? Eller noen som studerer jus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å begynne å studere jus, men lurer på noen få ting i forbindelse med det.

1. Er det veldig krevende?

2. Brukte dere ca mange timer daglig på å lese, eller gjennomsnitt i uka?

3. Var det spennende?

4. Hva jobber dere som i dag?

5. Studerte dere med barn?

6. Hvor lett tar dere til dere ting? Lærer fort, middelse eller tregt?

Håper noen kan svare:)

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, det er krevende. Det er tungt pensum i starten, men etterhvert kommer du inn i skrivestil etc. Kommer også an på univ, er du feks i Bergen er det obl. arbeidsgrupper + innleveringer en gang i uken (men det går greit altså, ikke store oppg)

kl 8-16 ca. Men avhengig av fag, i noen fag 8-14..

3. Var det spennende?

Ja, hvis du har interessen.

Som jurist

Ja, fikk barn midt i studiet. Krevende, måtte justere ambisjonene litt (ca en karakter), det gikk helt fint! Brukte kveldene.

Jeg må virkelig lese og skrive. skrive skrive skrive (-forøvrig et veldig godt tips om du skal studere juss, -først da du vet om du kan det..)

Håper noen kan svare:)

Bare hyggelig! Lykke til! Det er et kjekt studium, og går helt fint å ta selv om en har barn. (selv om det ikke er like vanlig å ta med barnet på forelesninger her som på andre studium...)

Skrevet

Jeg er jurist.

1. Studiet er vel ikke så mye mer krevende enn andre studier, muligens litt mindre krevende ettersom det er et veldig praktisk fag, og ikke bare ulike teorier og filosofier.

2. Det var mye selvstudium da jeg studerte, lite undervisning, lite oppgaveskrivning, lite gruppeundervisning, en måtte være disiplinert. Nå er det mye oppgaveløsninger, mye gruppeundervisning, og tettere oppfølgning. Det betyr mindrelesning, fordi en lærer mye når en er på undervisningen.

3. Ikke det mest spennende faget ville jeg tro, men det kommer nå litt an på hva du intresserer deg for, og om du evner å intressere deg for ulike ting.

4.Jeg jobber som rådgiver innen sosialtjenesten. Det er dårlig betalt, men en veldig spennende og allsidig jobb.

5. Hadde ikke barn da jeg studerte.

6.Tar ting greit nok, ikke kjempe kjapp, ikke vanvittig treg heller.

Skrevet

Tusen takk dere som svart:) Flere?

Skrevet

1. Jeg synes det varierer fra område til område hvor krevende det er. Jeg liker feks ikke økonomi, og da synes jeg feks selskapsrett var mer krevende enn andre ting, siden jeg måtte lese mer på det før jeg kunne det.

I det store og hele så synes jeg ikke juss er så mye mer krevende enn andre ting jeg har studert, har en bachelorgrad i kultur og samfunnsfag fra før.

2. Når vi ikke hadde bhg plass leste jeg ca 4 timer per dag, når ungen sov. Det var hele 2 og 3 avdeling, samt halve 4 avdeling. Nå som vi har bhg-plass leser jeg ca 5-6 timer per dag.

3. Det er veldig spennende!

4. Blir ferdig i april...

5.Ja

6. Lærer ganske fort, men som sagt, visse områder er ikke like lette for meg som andre!

Lykke til med studiene hvis du velger juss! Anbefaler det på det sterkeste!

Annonse

Skrevet

Flere?

Takker alle andre for svar!!

Skrevet

Ja det er krevende, og regnes vel for å være krevende. Jeg gikk gammel ordning (embetsstudiet, før 2000), mulig det er anderledes nå.

I perioder brukte jeg vel hele dagen:) På jussen finner du de som kommer på lesesalen 8 og går hjem kl 20. Men gjennomsnittlig er det vel vanlig dag 8-16. Eksamensperioden mer selvsagt.

3. Var det spennende?

Ja:) Noen få fag jeg ikke likte så godt, men stort sett elsket jeg å studere juss:) Og elsker å jobbe med juss:) Liker lover og regler jeg da;)

Juridisk rådgiver i det offentlige.

Nei

Fort, men på jussen må alle lese mye:) Regnes som modningsstudium. Og som en over her sa, skrive skrive skrive.

Skrevet

Du siste anonym, gjerne skriv mere du kanskje synes jeg burde tenke over eller bør vite?:) Takk for svar!!

Skrevet

Er jurist

1. Ja, det er forholdsvis krevende. Litt opp til deg,hvor mye du legger i det også..

2. Brukte vel ca 6 timer daglig i snitt tenker jeg

3. Ja, kjempespennende. Noe var utrolig kjedelig også da, men har du interesse for faget kommer du deg gjennom de rettsområdene som ikke er fullt så spennende også.

4. Jeg er jurist i det offentlige.

5. Fikk barn halveis i studiet - før det var studiet nærmest en lek, ble virkelig tøft med barn. Hadde ikke permisjon da, så det var nok mye av grunnen.

6. Jeg tar ting fort. Leser fort, lærer fort.

Lykke til med valget :) Det er et virkelig spennende studie altså, og man har utrolig mange muligheter som jurist, så det anbefales :)

Skrevet

Hei! Jeg ble litt interessert da jeg leste denne tråden, har tenkt litt på juss tidligere selv.

Hvor mange års fulltids studium er det?

Hvilke karakterer må man ha for å komme inn?

Er det høyt press i forhold til karakterer?

Skrevet

Hei, kan godt si litt mer:)

En jeg studerte sammen med 1året hadde bestemt seg som 8-åring for at hun skulle bli jurist - hun holdt ikke engang ut et år. Det er ikke LA Law;) og ikke glamorøst, og alle blir ikke mediasynlige forsvarsadvokater:) Det er et langt studium, og motivasjonen er ikke like sterk i perioder så man bør være innstilt på at dette tar sin tid.

Men har du interesse for juss, lover og regler er det absolutt noe for deg! Men viktig å være innstilt på mye lesing, mye arbeid og å skrive mye! Du må like å skrive, kun på den måten får man inn faget. Man lærer å uttrykke seg presist og å holde seg til saken. Man lærer å diskutere i kollokviegrupper, ta standpunkt og argumentere for et syn. Man kan sjelden sette to streker under et svar, og er ikke alltid at man liker resultatet av regelverket.

Er noen år siden jeg ble ferdig så vet ikke hvordan karakterpresset er nå, men antar det er der!;) Selv har jeg en grei karakter, har fått jobb greit (jobbet i 10 år), og elsker fagområdet mitt nå!:) Som regel søker man på "alt" som nyutdannet, og litt tilfeldig hvor man havner først, men man er så og si sikret et yrkesliv med interessante oppgaver. Jeg møter nye problemstillinger hver dag, og det er aldri kjedelig (selv om det ofte kan være vanskelig...hehe).

Jeg jobber som jurist i det offentlige og får jobbe med ren juss:) Teoretisk ja, men det man gjør kan ha stor betydning for enkeltindividet, og her som ellers har man forskjellige interesser. For meg passer det hvertfall:)

Hvis dette høres interessant ut kan jeg anbefale juss på det sterkeste!!:) Hvis du liker det vil du aldri angre på valget, hehe. Lykke til dere kommende jusstudenter:)

Hilsen anonym 20:33 26.10.2008

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...